@Mijak: Nie, nie mają żadnej realnej wartości. Co nadaje im wartość jest to, że ktoś inny zaakceptuje je jako zapłatę. Złoto zaś jest wartościowe samo w sobie.
@Mijak: najpierw wszystkie pieniądze były oparte na złocie potem przez ww2 wszystkie pieniądze zostały oparte na dolarze (bo był stabilny) potem prezydent usa zniusł opartość na zlocie i jakoś się to trzymie
@rakso132: Kłamstwo, pieniądze muszą mieć pokrycie, inaczej występuje tak zwana inflacja. Nigdy nie zastanawiało was, że w bankach centralnych leży sobie spokojnie złoto? Nie leży ono sobie tam po to, aby ktoś mógł tworzyć questy do gta 5 ale po to, aby oddawać wartość pieniądza. Poza tym, to że złotem nie da się podetrzeć nie oznacza, że jego wartość będzie niska. Złoto jest rzadkim metalem na Ziemi, jest twardy, dobrze przewodzi prąd i ma bardzo ciekawą barwę. Można z niego robić elektronikę czy biżuterię.
@SerduszeG: złoto nie jest twarde. W skali Mohsa ma ledwie 2,5 punktu. Dla porównania gips ma 2 punkty.
Złoto zostało wybrane na walutę, bo jest na tyle rzadkie, żeby byle chłop nie mógł sobie robić pieniędzy, ale na tyle łatwe do znalezienia, żeby móc te pieniądze zrobić i nie koroduje.
Ciekawy artykuł na ten temat: livescience*com/32863-gold-best-element-money.html
@rakso132: Wartość pieniędzy jest obliczana na podstawie ogólnego dochodu generowanego przez ludność, na podstawie wartości ich pracy. Te obliczenia nie zawsze są w 100% trafione, ale dzisiejsze społeczeństwo generuje zysk wielokrotnie większy od dawnego, więc opieranie wszystkiego na zlocie nie ma już sensu.
@Mijak: To jak jest liczona nie zmienia faktu, że gdyby system upadł to pieniądze nie mają wartości, a złoto ma, bo jego wartość nie jest sztuczna. A dzisiaj nie ma problemu z oparciem waluty na złocie. Są nawet strony dzięki którym kupujemy złoto i możemy nim płacić. Od tego wystarczy tylko dodrukować papierki reprezentująve dane ilości złota i masz walutę opartą na złocie.
@rakso132: Ale gdyby wszystkie pieniądze miały mieć oparcie w złocie, to złoto stawałoby się coraz droższe, bo obiektywna wartość wszystkich pieniędzy stale rośnie. Bo z roku na rok w obiegu jest coraz więcej coraz cenniejszych towarów. Gdybyś chciał przywrócić dawny system, doprowadziłoby to do deflacji. Która dla gospodarki może być nawet bardziej szkodliwa od inflacji.
@rakso132: I całkiem możliwe, że jak system upadnie, to pieniądze stracą wartość. Ale nie powinno tak być. Pieniądze mają za zadanie symbolizować wartość, którą dana osoba nabyła poprzez świadczenie korzyści dla innych osób. Rola państwa w tym wszystkim powinna ograniczać się do pilnowania, aby nikt nie wzbogacił się w nieuczciwy sposób, poprzez kradzież lub fałszerstwo. To wystarczy, by waluta była respektowana i stabilna.
@rakso132: To co ma wartość pieniądza zależy tylko od tego czy ludzie chcą się tym posługiwać. Gdyby system nagle upadł, wątpię, żeby to złoto stało się nową walutą bo jest go zbyt mało w obiegu. Dlatego raczej większość ludzi zostałaby przy starej dobrej walucie papierowej, ewentualnie przy kartach gdyby jeszcze działały (a pewnie tak). Gdyby pieniądze przestały być akceptowane, pewnie wszedłby do użytku handel wymienny aż ludzie nie ustabilizują nowej waluty, którą mogłoby być cokolwiek względnie niepidrabialnego i nie rozpadającego się samoczynnie. Choćby kapsle czy srajtaśma.
@Mijak: Nie wystarczy. Patrz na dolar amerykański, jak był oparty na złocie był najstabilniejszy, a teraz przewiduje sie kryzys walutowy przez jego upadek
Kapsle nie mają żadnej własnej wartości, a srajtaśma nie jest trwała. Nie wspominając o problemie podzielności waluty. A złota jest bardzo dużo w obiegu.
@rakso132: Stabilność jest wtedy, gdy cały czas jest bardzo źle.
Jeśli przez większość czasu jest dobrze, ale od czasu do czasu robi się tak przeciętnie, to ten okres przeciętności nazywa się kryzysem.
@Mijak: Nie jestem pewien czy rozumieez znaczenie bańki w tym kontekście. To znaczy, ze generuje się coraz więcej sztucznego bogactwa co "nadmuchiwuje" bańkę, w efekcie czego po czasie pęka i nagle okazuje się, że ludzie tracą cały dobytek. Tak było w 2008 podczas kryzysu nieruchomowościowego, ludzie masowo popełniali samobójstwa
@rakso132: Wiem, że jest źle, gdy bańka finansowa pęka. Za to myślę, że ty nie wiesz, czym grozi deflacja. Bo zwykle mówi się o groźbie inflacji, ale wbrew pozorom nie oznacza to, że jej przeciwieństwo jest czymś dobrym.
@SerduszeG: tak było lata temu, teraz ilość złota w banku a wartość pieniądza nie mają ze sobą nic wspólnego
teraz jest trochę bardziej (dla mnie) abstrakcyjny system gdzie wartość pieniądza jest obliczana po gospodarce kraju obliczanej po tym jak średnio ludzie zarabiają pieniędzy
Piniędze mają swoją wartość bo sami im ją daliśmy Tzn. Kasa tyle warta ile wartości jej dajemy. Np. butelka wody warta złocisza bo.... sprzedający i kupujący na taką wartość butelki się zgodzili
Ciekawostka jest taka że wartość Big Maca jest używana w ekonomii.
Za Wikipedią:
„Wskaźnik Big Maca (ang. Big Mac Index) – nieformalny wskaźnik pomiaru parytetu siły nabywczej wprowadzony przez brytyjski tygodnik »The Economist« we wrześniu 1986. Wskaźnik publikowany jest regularnie w wersji czystej (ang. raw index) oraz skorygowanej o wskaźnik PKB na osobę (ang. adjusted index). Wskaźnik jest obliczany dla pięciu walut bazowych: amerykańskiego dolara, chińskiego renminbi, japońskiego jena, brytyjskiego funta oraz unijnego euro. "
@Muffinka17: Straciły by wartość. Bezprawnie wprowadziłby nominał do obiegu (pranie pieniędzy) po czym ze wzgledu na zbyt dużą obecność waluty nastapiłaby inflacja.
Komentarze
OdświeżEdytowano - 1 marca 2021, 12:53
Płacić za mieszkanie takimi monetami XD
Odpisz
9 sierpnia 2018, 09:27
ku*wa, byłem wczoraj w macu w austrii i dostałem taką monetę
Odpisz
9 sierpnia 2018, 22:05
Zje**li ci zamówienie?
Odpisz
10 sierpnia 2018, 09:42
no jak widać tak
Odpisz
3 sierpnia 2018, 19:28
Ale prawdziwe pieniądze nie są "drukowane z powietrza". Mają oparcie w realnej wartości, po prostu nie w złocie.
Odpisz
3 sierpnia 2018, 19:34
@Mijak: Nie, nie mają żadnej realnej wartości. Co nadaje im wartość jest to, że ktoś inny zaakceptuje je jako zapłatę. Złoto zaś jest wartościowe samo w sobie.
Odpisz
3 sierpnia 2018, 19:41
@Mijak: najpierw wszystkie pieniądze były oparte na złocie potem przez ww2 wszystkie pieniądze zostały oparte na dolarze (bo był stabilny) potem prezydent usa zniusł opartość na zlocie i jakoś się to trzymie
Odpisz
3 sierpnia 2018, 19:42
@rakso132: A skąd wartość złota? Ani tego zjeść, ani się podetrzeć. Też ma wartość bo ktoś inny akceptuje że ją ma.
Odpisz
3 sierpnia 2018, 19:53
@TheGreatcat:
youtu,be/-nZkP2b-4vo
Odpisz
3 sierpnia 2018, 21:27
@rakso132: Kłamstwo, pieniądze muszą mieć pokrycie, inaczej występuje tak zwana inflacja. Nigdy nie zastanawiało was, że w bankach centralnych leży sobie spokojnie złoto? Nie leży ono sobie tam po to, aby ktoś mógł tworzyć questy do gta 5 ale po to, aby oddawać wartość pieniądza. Poza tym, to że złotem nie da się podetrzeć nie oznacza, że jego wartość będzie niska. Złoto jest rzadkim metalem na Ziemi, jest twardy, dobrze przewodzi prąd i ma bardzo ciekawą barwę. Można z niego robić elektronikę czy biżuterię.
Odpisz
3 sierpnia 2018, 23:23
@SerduszeG: ty chyba w majkrafta nie grales skoro twierdzisz ze zloto jet twarde ;_;
Odpisz
4 sierpnia 2018, 00:03
@SerduszeG: złoto nie jest twarde. W skali Mohsa ma ledwie 2,5 punktu. Dla porównania gips ma 2 punkty.
Złoto zostało wybrane na walutę, bo jest na tyle rzadkie, żeby byle chłop nie mógł sobie robić pieniędzy, ale na tyle łatwe do znalezienia, żeby móc te pieniądze zrobić i nie koroduje.
Ciekawy artykuł na ten temat: livescience*com/32863-gold-best-element-money.html
Odpisz
4 sierpnia 2018, 00:21
@rakso132: Wartość pieniędzy jest obliczana na podstawie ogólnego dochodu generowanego przez ludność, na podstawie wartości ich pracy. Te obliczenia nie zawsze są w 100% trafione, ale dzisiejsze społeczeństwo generuje zysk wielokrotnie większy od dawnego, więc opieranie wszystkiego na zlocie nie ma już sensu.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 10:22
@TheGreatcat: Ze złota można zrobić ozdoby, elektronikę, jest bardzo trwałe i rzadkie. Dlatego jest wartościowe.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 10:26
@Mijak: To jak jest liczona nie zmienia faktu, że gdyby system upadł to pieniądze nie mają wartości, a złoto ma, bo jego wartość nie jest sztuczna. A dzisiaj nie ma problemu z oparciem waluty na złocie. Są nawet strony dzięki którym kupujemy złoto i możemy nim płacić. Od tego wystarczy tylko dodrukować papierki reprezentująve dane ilości złota i masz walutę opartą na złocie.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 10:36
@rakso132: Ale gdyby wszystkie pieniądze miały mieć oparcie w złocie, to złoto stawałoby się coraz droższe, bo obiektywna wartość wszystkich pieniędzy stale rośnie. Bo z roku na rok w obiegu jest coraz więcej coraz cenniejszych towarów. Gdybyś chciał przywrócić dawny system, doprowadziłoby to do deflacji. Która dla gospodarki może być nawet bardziej szkodliwa od inflacji.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 11:11
@rakso132: I całkiem możliwe, że jak system upadnie, to pieniądze stracą wartość. Ale nie powinno tak być. Pieniądze mają za zadanie symbolizować wartość, którą dana osoba nabyła poprzez świadczenie korzyści dla innych osób. Rola państwa w tym wszystkim powinna ograniczać się do pilnowania, aby nikt nie wzbogacił się w nieuczciwy sposób, poprzez kradzież lub fałszerstwo. To wystarczy, by waluta była respektowana i stabilna.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 11:52
@rakso132: To co ma wartość pieniądza zależy tylko od tego czy ludzie chcą się tym posługiwać. Gdyby system nagle upadł, wątpię, żeby to złoto stało się nową walutą bo jest go zbyt mało w obiegu. Dlatego raczej większość ludzi zostałaby przy starej dobrej walucie papierowej, ewentualnie przy kartach gdyby jeszcze działały (a pewnie tak). Gdyby pieniądze przestały być akceptowane, pewnie wszedłby do użytku handel wymienny aż ludzie nie ustabilizują nowej waluty, którą mogłoby być cokolwiek względnie niepidrabialnego i nie rozpadającego się samoczynnie. Choćby kapsle czy srajtaśma.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 15:10
@Mijak: Nie wystarczy. Patrz na dolar amerykański, jak był oparty na złocie był najstabilniejszy, a teraz przewiduje sie kryzys walutowy przez jego upadek
Odpisz
4 sierpnia 2018, 15:12
Kapsle nie mają żadnej własnej wartości, a srajtaśma nie jest trwała. Nie wspominając o problemie podzielności waluty. A złota jest bardzo dużo w obiegu.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 16:00
@rakso132: Stabilność jest wtedy, gdy cały czas jest bardzo źle.
Jeśli przez większość czasu jest dobrze, ale od czasu do czasu robi się tak przeciętnie, to ten okres przeciętności nazywa się kryzysem.
Odpisz
4 sierpnia 2018, 21:25
@Mijak: Nie chodzi o przeciętny czas tylko o pęknięcie bańki walutowej. Cały czas jest dobrze a nagle katastrofa finansowa
Odpisz
4 sierpnia 2018, 22:13
@rakso132: Jest dobrze, bo bańka finansowa jest nadmuchiwana. Gdyby jej nie było, to cały czas byłoby jak tuż po pęknięciu. Albo i gorzej.
Odpisz
Edytowano - 4 sierpnia 2018, 23:08
@Mijak: Nie jestem pewien czy rozumieez znaczenie bańki w tym kontekście. To znaczy, ze generuje się coraz więcej sztucznego bogactwa co "nadmuchiwuje" bańkę, w efekcie czego po czasie pęka i nagle okazuje się, że ludzie tracą cały dobytek. Tak było w 2008 podczas kryzysu nieruchomowościowego, ludzie masowo popełniali samobójstwa
Odpisz
Edytowano - 4 sierpnia 2018, 23:24
@rakso132: Wiem, że jest źle, gdy bańka finansowa pęka. Za to myślę, że ty nie wiesz, czym grozi deflacja. Bo zwykle mówi się o groźbie inflacji, ale wbrew pozorom nie oznacza to, że jej przeciwieństwo jest czymś dobrym.
Odpisz
5 sierpnia 2018, 14:37
@SerduszeG: tak było lata temu, teraz ilość złota w banku a wartość pieniądza nie mają ze sobą nic wspólnego
teraz jest trochę bardziej (dla mnie) abstrakcyjny system gdzie wartość pieniądza jest obliczana po gospodarce kraju obliczanej po tym jak średnio ludzie zarabiają pieniędzy
Odpisz
5 sierpnia 2018, 22:06
@Mijak: Oparcie waluty na złocie nie powoduje deflacji, przynajmniej nie słyszałem żeby się tak działo wcześniej
Odpisz
5 sierpnia 2018, 23:56
@rakso132: Początkowo nie powodowało, bo był niemal zerowy wzrost gospodarczy. Gdy to się zaczęło zmieniać, trzeba było zmienić system.
Odpisz
6 sierpnia 2018, 16:48
@Mijak: Lol wzrost gospodarczy w wielu krajach dalej jest prawie zerowy, w większości od 0,5% do 2% xD
Odpisz
Edytowano - 4 sierpnia 2018, 12:48
Piniędze mają swoją wartość bo sami im ją daliśmy Tzn. Kasa tyle warta ile wartości jej dajemy. Np. butelka wody warta złocisza bo.... sprzedający i kupujący na taką wartość butelki się zgodzili
Odpisz
Edytowano - 3 sierpnia 2018, 20:17
Ciekawostka jest taka że wartość Big Maca jest używana w ekonomii.
Za Wikipedią:
„Wskaźnik Big Maca (ang. Big Mac Index) – nieformalny wskaźnik pomiaru parytetu siły nabywczej wprowadzony przez brytyjski tygodnik »The Economist« we wrześniu 1986. Wskaźnik publikowany jest regularnie w wersji czystej (ang. raw index) oraz skorygowanej o wskaźnik PKB na osobę (ang. adjusted index). Wskaźnik jest obliczany dla pięciu walut bazowych: amerykańskiego dolara, chińskiego renminbi, japońskiego jena, brytyjskiego funta oraz unijnego euro. "
Odpisz
31 lipca 2018, 15:40
ok fajnie wytłumaczcie mi to bo stargej władze do mojej bazy i mn zabil ratujcie AAAAA
Odpisz
31 lipca 2018, 15:53
@Princess_Unattainable: co Ku*wa?
Odpisz
31 lipca 2018, 16:17
To ja stargej potwierdzam to prawda
Odpisz
31 lipca 2018, 16:31
@Princess_Unattainable: co ku*wa?
Odpisz
31 lipca 2018, 16:40
to ja stary stargeja potwierdzam włamał się
Odpisz
31 lipca 2018, 16:44
@Princess_Unattainable: co?
Odpisz
31 lipca 2018, 16:53
stargej: co mam ci to narysować czy co
Odpisz
31 lipca 2018, 17:23
@Princess_Unattainable: O czym ty pie**olisz?
Odpisz
31 lipca 2018, 17:28
o stargeju i o tym jak się włamał i mnie zabił
Odpisz
31 lipca 2018, 23:25
chyba chodzi o starlorda
Odpisz
31 lipca 2018, 23:32
@DiaxNinja: tak!!! gratuluję ci wyjaśnienia tej zawiłej zagadki
Odpisz
1 sierpnia 2018, 00:26
@DiaxNinja: as wywiadu gratuluje dedukcji ku*wa mac
Odpisz
31 lipca 2018, 17:29
*bierze bucha*
Odpisz
31 lipca 2018, 15:42
Ale przecież mógłby ukraść to pudełko z monetami i rozdawać dzięki czemu zatrząsnąłby rynkiem monet z bigmaców
Odpisz
31 lipca 2018, 16:04
@Muffinka17: To samo można powiedzieć o pracowniku banku
Odpisz
31 lipca 2018, 16:41
@Muffinka17: Straciły by wartość. Bezprawnie wprowadziłby nominał do obiegu (pranie pieniędzy) po czym ze wzgledu na zbyt dużą obecność waluty nastapiłaby inflacja.
Odpisz