Wielu prawaków, czy centrystów (a nawet niektóre lewaki!) socjalizm utożsamiają z marksizmem, a nawet komunizmem. Kiedy mówię o mojej wizji świata, wyobrażają sobie że dojście do niej, podobnie jak w ich ideologiach, przebiegałoby odgórnie, na drodze legislacyjnej, poprzez modyfikacje w strukturze państw lub innych struktur abstrakcyjnych. Nie potrafią dopuścić do wiadomości, że tak zbudowany świat opierałby się na zmianie poprowadzonej od wewnątrz, od jednostki. Moim zdaniem dużym i bardzo istotnym problemem polityki jest to, że wprowadza się zmiany odgórnie - od-państwowo. Traktuje się ludzi jak stado do podyrygowania, nie jak jednostki. Socjalizm - mój socjalizm - opiera się właśnie na tym, żeby to zmienić. Żeby traktować człowieka jak człowieka.
@darcus: Albo nie masz pojęcia, o czym piszesz, albo trolujesz. Socjalizm jest dziełem Marksa i z definicji jest marksizmem, jego założeniem jest przejęcie środków produkcji, upaństwowienie całego majątku i wprowadzenie systemu komunistycznego - to jest JEDYNA definicja socjalizmu.
@Axl_MMX: No i właśnie o tym mówiłem wspominając o niechęci przyjęcia do wiadomości.
Socjalizm to spektrum, tak jak kapitalizm.
Komunizm, marksizm - to socjalizm
Ale hipisi i wioska smerfów to też socjalizm xD
@darcus: Ponownie - dziełami naczelnymi filozofii hipisów był "Buszujący w zbożu" i "kapitalizm" Marxa!
Ponadto nie istnieje coś takiego jak "spektrum" kapitalizmu - bo jest ŚCIŚLE zdefiniowany! Socjalizm jest etapem pośrednim między rewolucją klas i komunizmem - taka jest jego definicja w ujęciu filozofii, politologii i ekonomii, stąd istnieje iluzja spektrum. Kapitalizm polega na konkurencji, wolnej ręce rynku, oraz brak interwencji gospodarczej państwa. To, o czym myślisz, że jest częścią "spektrum" jest czymś zupełnie innym - nazwijmy togospodarką prospołeczną - tworem który rzekomo czerpie z obu systemów, ale jest de facto trzecim nie powiązanym tworem. Dlaczego niepowiązanym? Bo w najlepszym przypadku jest to próba utrzymania systemu kapitalistycznego z nadmiernym systemem zasiłkowym, w najgorszym próbą narzucenia komunizmu przez ekonomiczny terror państwa - jak nie dostosujesz się woli państwa, to przywalimy ci karami, podatkami itp. w imię zrównoważonej polityki prospołecznej/środowiskowej itp.
@darcus: Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ideologia, a doktryna to kwestie, które należy rozróżnić. Komunizm nie ma tożsamej definicji co socjalizm, ale wiele osób bardzo antagonizuje drugie hasło, bo kojarzy im się z Marksem.
Marksizm to owszem, socjalizm.
Ale socjalizm to nie marksizm.
Akurat niedawno przerabialiśmy to na wosie:
"Ideologia komunistyczna wywodzi się z doktryny stworzonej przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, nazywanej marksizmem. Na ona wiele odmian, a jej skrajną postacią jest marksizm-leninizm".
Ponadto należy wyróżnić rodzaje socjalizmu, między innymi utopijny oraz naukowy.
Po ocenach widać, że wiele osób na słowo "socjalizm" dostaje piany i zaczyna drzeć ryj o Stalinie czy Marksie właśnie. Fakt, byli oni związani z nim, jednak tak samo Hitler związany był z konserwatyzmem.
EDIT: Może ktoś nie zrozumie - doktryna Marksa jest czymś na wzór stworzenia własnej drogi funkcjonowania socjalizmu, tworząc odłamy, które w czasie zostały ukształtowane w ideologię ZSRR.
@darcus: pięknie ten twój socjalizm brzmi, lecz jak miałby wyglądać? Jak stworzyć sprawny system, zarządzający grupą 38 milionów małp, z zachowaniem ich odrębności jako jednostek? Pierwsza wizja socjalistyczna została szyderczo okrzyknięta socjalizmem utopijnym, przez wzgląd na nierealność projektu. Czy twój socjalizm jest pod tym względem lepszy?
@darcus: państwo może tylko robić rzeczy odgórnie. Nie zmienisz ludzi, pstrykniesz palcem i pyk w ich serduszkach jest socjalizm. Jako państwo możesz jedynie albo coś narzucać odgórnie albo słuchać ludu, ale nie zasiejesz w ludziach idei. No chyba że chcesz ich poddać praniu mózgu i totalnej propagandzie ale to się kłóci z Twoim "Traktować człowiek jak człowieka"
Edit: jako wolnościowiec dodam jedynie, że nie w socjalizmie droga. Trzeba ludzi traktować po równo i dać im pole do popisu. Wszystko co jest państwowe, to nie działa. Najlepszym przykładem jest nasza służba zdrowia. A jak uprawiasz socjal, zawsze komuś się oberwie, komuś zabierzesz, a komuś dasz. A nie da się zgodnie stwierdzić komu się należy zabrać a komu dać. Zawsze ktoś oberwie, a na te wszystkie urzędy i procedury związane z socjalem idzie dodatkowa kasa. Więc lepiej by podatki były niskie, a socjal był tylko dla najbardziej potrzebujących, np. na tych, którzy nie mają wpływu na coś, co utrudnia im życie (np. chorzy).
@darcus: ludzie to małpy i nie ma się ani czego wypierać, ani czego wstydzić. Może zacznijmy tak drastyczne zmiany od jednego narodu, zanim przerzucimy się na większą skalę. Wciąż nie odpowiedziałeś na moje pytanie.
@darcus: Potrzebowałem sporo czasu, żeby zorientować się, że nie wywołałem cię w komentarzu i raczej nie dostałeś powiadomienia. Moje pytanie brzmiało w czym twoja wizja socjalizmu jest lepsza od "socjalizmu utopijnego" - nazwanego tak przez ludzi twierdzących, że takiego systemu po prostu nie da się wprowadzić na zasadach proponowanych przez twórców.
@darcus: Socjalizm utopijny również nie miał być "wprowadzony". Zakładał, że właściciele środków produkcji sami dostrzegą swoje błędy i dobrowolnie podzielą się z resztą społeczeństwa. Historia jednak pokazuje, że nigdy do tego nie doszło, a ludzie zdesperowani zwrócili się ku rozwiązaniu odgórnemu. W tym kontekście prosiłbym cię o nieco bardziej rozbudowaną wypowiedź.
@darcus: Czyli nie ma żadnego "twojego" socjalizmu. Po prostu uważasz, że socjalizm utopijny zostanie osiągnięty, gdy społeczeństwo do tego dojrzeje. Odnoszę wrażenie, że żaden z nas tego nie dożyje.
@darcus: stąd, że przedstawiasz swoje stanowisko bardzo skrótowo. Od początku próbuję wyciągnąć z ciebie jakieś szczegóły na temat twojego spojrzenia na socjalizm i nie dostałem póki co nic, co pozwoliłoby mi rozdzielić twoją wizję od socjalizmu utopijnego.
@darcus: Pierwotną wizję zakładającą dobrą wolę i ewolucję społeczeństwa. Wierzenie, że da się stworzyć świat "idealny", pozbawiony egoizmu, przymusu i wyzysku. Chęć zniesienia Układu pracodawca - pracownik (czy też władca - obywatel) dobrowolnymi zrzeszeniami.
W końcu wizję wspólnoty majątkowej i równości wszystkich ludzi.
@darcus: Takie właśnie było pierwotne podejście. Radosne założenie, że skoro ludzie są z natury dobrzy, to właściciele środków produkcji sami podzielą się swoim dobytkiem. Dopiero bardziej... radykalne odmiany zostały lepiej opisane przez swych zwolenników. Ciężko o socjalizmie utopijnym mówić inaczej niż w ogólnikach, ponieważ nigdy nie stał się niczym ponad marzenie.
@darcus: od ciebie póki co również nie dostałem nic poza ogólnikami w stylu "traktować człowieka jak człowieka", czy "zmianie poprowadzonej od jednostki", co na upartego mieści się w granicach oryginalnej wizji utopijnej. Proszę opisz mi swoją wizję nieco dokładniej, albo odeślij do źródeł, którymi się inspirowałeś.
Unia Europejska działa źle, co nie znaczy, że powinniśmy wyjść, bo zawsze jakieś dotacje i dofinansowania... Może nam pomóc się rozwinąć, a potem spłacimy dług i spie**olić.
@Towarzysz777: Pozatym tworzymy zgrabną "opozycję" co do państw centralnych i tych, które rządzą, mamy V4, mamy Węgry przede wszystkim, Włochy ostatnio coś tam poparły... Lepiej wnieść coś do świata na lepsze niż potakiwać Merkel i odbierać nagrody za lizanie dupy jak Tusk
@Baturaj: Raczej różnica jest taka, że prawicowcy chcą Europy Ojczyzn (jak de Gaulle), lewicowcy skłaniają się ku głębszej integracji. Tak to wyglada w całej Europie (popatrz na WB, Hiszpanię, Szwecję czy nawet Niemcy). Ideę Unii odrzucają partie skrajnie prawicowe i skrajnie lewicowe.
@Nanook: Właśnie niekoniecznie skrajnie. Poza tym prawicowcy nie sprzeciwiają się koniecznie samej idei Unii, tylko temu, czym obecnie się stała. To jest obecnie bardziej mafia niż wspólnota, gdzie główne zdanie mają kraje najbogatsze, a w zasadzie Niemcy, dodatkowo ze sztuczną machiną urzędniczą, która jedynie tworzy problemy.
@Nanook: Przed wejściem do unioparlamentu stoi sobie pomnik włoskiego komunisty Altiero Spinellego. Typ był tak skrajnym komuchem, że go wydalili nawet z włoskiej partii komunistycznej. Napisał tak zwany manifest z Ventotene, gdzie opisuje między innymi że żeby pozbyć się w Europie faszyzmu należy zlikwidować państwa narodowe. Warto poczytać. Potem spojrzeć na działania Unii. Potem jeszcze raz na Spinellego. I człowiek zauważy, że Unia po komusze zapędy.
A poza tym sądzę, że unia europejska musi być zniszczona.
@Baturaj: PiS nie jest partią skrajną, zgadzam się z tobą. Ale nie znam żadnych posłów czy polityków PiSu, którzy chcieliby zniszczenia Unii. Właśnie dlatego, że nie jest to partia skrajna.
@Nanook: Nie znasz? A znasz jakiegokolwiek? Poza tym Twoje słowa "właśnie dlatego" są błędem logicznym. Bo jak na razie nie udowodniłeś, że tylko skrajni prawicowcy lub skrajni lewicowcy chcą zniszczenia Unii.
@Baturaj: Po co ta sugestia, że nie znam żadnego posła PiSu? Po co ta złośliwość? Jestem jedynie ciekaw jacy są posłowie PiSu, którzy chcieliby zniszczenia Unii Europejskiej. Bo sam żadnego takiego posła nie znam. Może ty mi pomożesz? I tu naprawdę bez złośliwości pytam.
@Baturaj:
Wyście chyba nie czytali (skrajnie) lewicowych działaczy. Oni tam wierzą w coś zupełnie innego, mianowicie że unia jest spiskiem "neoliberałów"
Oto niektóre ich tezy
-Unia Europejska dzięki umowom handlowym uderza w pracowników. Ponieważ według nich firmy które produkują to samo co można importować, muszą konkurować ceną.
- Unia zakazuje przekraczać deficytu i długu powyżej jakiś tam wartości. Co według nich uderza w biednych ludzi. Ponieważ "zła unia" zmusza kraje do oszczędności budżetowych.
-Przez Euro biedne kraje południa nie mogą podnosić pensji minimalnej. Kiedyś mogły ją mocno podnosić, a jak się okazywało się to zgubne dla gospodarki to się osłabiało walutę na tyle mocno by dalej opłacało się coś eksportować za granicę.
@Nanook: Wdałeś się w dyskusję z dwoma największymi prawakami na tej stronie, ale gorsze jest to, że bilans strzałek jest zdecydowanie na Twoją niekorzyść, co po raz kolejny utwierdza mnie w przekonaniu, że jeja się "prawicowizuje" niestety. Niestety czarno widzę przyszłość tego kraju z taką młodzieżą, jaka teraz jest.
@Grewest: Zgadzam się ze wszystkim co piszesz. Dodałbym jeszcze, że duży problem ci skrajni lewicowcy mają z kryteriami kopehnaskimi, które wymagają, że państwa członkowskie powinny opierać się na tej przerażającej gospodarce RYNKOWEJ, która ma działać na zasadach wolnego rynku. I to jest może największy zarzut skrajnej lewicy.
@Broski: To że mają prawicowe poglądy mnie nie smuci. To normalne, że ludzie mają różne poglądy. Smuci mnie jedynie, że dla niektórych ważniejsze jest „zaoranie” przeciwnika albo wygranie dyskusji zamiast samej dyskusji i jakichś konstruktywnych wniosków. Ja naprawdę chciałbym usłyszeć o posłach PiSu którzy domagają się zniszczenia Unii Europejskiej, bo przyznam się szczerze, że żadnego nie znam, ale jak na razie nie dostałem odpowiedzi.
@Nanook: I nie dostaniesz, bo takiego posła oczywiście nie ma. PiS nie domaga się zniszczenia Unii, bo mimo że ciągle ją krytykują to tak naprawdę jej potrzebują.
@Broski: Możecie się bratać ile chcecie, ale prawdą jest jednak, że na Jeja jest wciąż więcej lewicowców niż prawicowców. I to tym bardziej pokazuje, że bilans strzałek na NASZĄ korzyść nie bierze się z niczego. Czy tam głupoty, jak pewnie myślisz.
Bo wiesz, potrzeba wiele pokory, żeby nie uważać kogoś, kto ma inne zdanie za głupiego. I logicznego myślenia.
Ktoś logicznie myślący nigdy nie pomyśli, że ktoś, kto uważa inaczej niż on jest po prostu głupi.
Anyway, już dawno się przekonałem, jak to z Tobą jest, więc wiem, że żadna logika do Ciebie nie przemówi.
@Nanook: A znasz któregoś, który chce, by Unia Europejska ZOSTAŁA? Proszę, powiedz. Przypominam, że mówimy o Unii w OBECNEJ formie.
Z zachowania i sposobu traktowania Unii podczas wypowiedzi wielu członków PiS można zobaczyć, że nie podoba im się prawie całkowicie forma, w jakiej Unia jest teraz. Nie mogą przez to prowadzić swojej polityki dążącej do dyktatury autorytarnej.
@Baturaj: No chociażby Mateusz Morawiecki. Mówił o tym w swoim expose. Myślę, że to dość ważny polityk PiSu.
Czyli wychodzi na to, że żaden poseł PiSu chce upadku Unii Europejskiej. Chyba tylko Konfederacja w Polsce chce wyjścia z UE, a wręcz parafrazując Mikkego "zniszczenia Unii Europejskiej". A jest to partia skrajna.
@Nanook: Kolejny raz mówię: nie mówię o całych partiach tylko o poszczególnych ludziach.
A Morawiecki to kłamca, zresztą premier w expose mówi takie rzeczy, żeby były poprawne i fajne.
A, że Morawiecki to kłamca to chyba wie każdy, od jego sławnych zapewnień, że teraz mamy najmniejszą dziurę budżetową i dług publiczny etc.
@Baturaj: To jeżeli mówisz o poszczególnych ludziach to o których ludziach właściwie mówisz? Ci ludzie mają jakieś nazwiska? Czy jest jakiś polityk PiSu, który w tej kampanii, albo w ogóle kiedykolwiek powiedział: "chcę żeby Unia Europejska upadła"?
@Broski: Czy ty uwazasz, ze jakakolwiek lewica jest dobra? PiS, ktory teraz mamy jest ekonomicznie socjalistyczny, a kulturalnie konserwatywny. Mimo tego, sa nazywani nazistami etc.
Jednak, jedyne co moze uratowac Polske, i caly ten swiat, to Narodowa Merytokracja.
Prerio, tak jak rozumiem ancap i sens istnienia tej ideologii, oraz cie w miare szanuje, to nie moge sie zgodzic, z tym ze PiS to slugusy lobby lgbt. Wrecz przeciwnie, oni doslownie wykorzystali, to jak PO (KO) itp robilo marsze "rownosci" na swoja korzysc, gdyz ludzie mieli tego zwyczajnie dosc. Jednakze, uwazam to za wysoce niekulturalne, iz odniosles sie jedynie do polowy mojej wypowiedzi, calkowicie pomijajac kwestie Narodowej Merytokracji w niej zawartej.
Widzisz, jesli chcesz miec jak najwieksze grono wyborcow, to musisz przypodobac sie kazdej stronie, dodatkowo kazdy tego typu akcje i tak utozsamia z KO, co daje PiS kolejnych wyborcow, majacych dosc lgbt.
@SatsumaHayato: Lewica jest zdecydowanie lepsza od wszelkiego narodowościowego towarzystwa, które tak popierasz. Wybacz, ale nie popieram faszyzmu (to nie PiS jest nazywane nazistami/faszystami, a narodowcy, słusznie zresztą).
@SatsumaHayato: Tak. Zastanawiam się, kiedy zauważą, że kiedy oskarżają konserwatystów o zbytnią zachowawczość w zmianach, sami są za zmianami zbyt szybkimi, często nawet kiedy mają one niewiadome skutki.
I jest wiele innych wad podejścia lewicowego.
Komentarze
Odśwież7 grudnia 2019, 21:18
Co sprawia, że twoja wizja socjalizmu jest bardziej realistyczna od "socjalizmu utopijnego".
Odpisz
5 grudnia 2019, 20:50
Wielu prawaków, czy centrystów (a nawet niektóre lewaki!) socjalizm utożsamiają z marksizmem, a nawet komunizmem. Kiedy mówię o mojej wizji świata, wyobrażają sobie że dojście do niej, podobnie jak w ich ideologiach, przebiegałoby odgórnie, na drodze legislacyjnej, poprzez modyfikacje w strukturze państw lub innych struktur abstrakcyjnych. Nie potrafią dopuścić do wiadomości, że tak zbudowany świat opierałby się na zmianie poprowadzonej od wewnątrz, od jednostki. Moim zdaniem dużym i bardzo istotnym problemem polityki jest to, że wprowadza się zmiany odgórnie - od-państwowo. Traktuje się ludzi jak stado do podyrygowania, nie jak jednostki. Socjalizm - mój socjalizm - opiera się właśnie na tym, żeby to zmienić. Żeby traktować człowieka jak człowieka.
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:03
@darcus: Albo nie masz pojęcia, o czym piszesz, albo trolujesz. Socjalizm jest dziełem Marksa i z definicji jest marksizmem, jego założeniem jest przejęcie środków produkcji, upaństwowienie całego majątku i wprowadzenie systemu komunistycznego - to jest JEDYNA definicja socjalizmu.
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:31
@Axl_MMX: No i właśnie o tym mówiłem wspominając o niechęci przyjęcia do wiadomości.
Socjalizm to spektrum, tak jak kapitalizm.
Komunizm, marksizm - to socjalizm
Ale hipisi i wioska smerfów to też socjalizm xD
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:43
@darcus: Ponownie - dziełami naczelnymi filozofii hipisów był "Buszujący w zbożu" i "kapitalizm" Marxa!
Ponadto nie istnieje coś takiego jak "spektrum" kapitalizmu - bo jest ŚCIŚLE zdefiniowany! Socjalizm jest etapem pośrednim między rewolucją klas i komunizmem - taka jest jego definicja w ujęciu filozofii, politologii i ekonomii, stąd istnieje iluzja spektrum. Kapitalizm polega na konkurencji, wolnej ręce rynku, oraz brak interwencji gospodarczej państwa. To, o czym myślisz, że jest częścią "spektrum" jest czymś zupełnie innym - nazwijmy togospodarką prospołeczną - tworem który rzekomo czerpie z obu systemów, ale jest de facto trzecim nie powiązanym tworem. Dlaczego niepowiązanym? Bo w najlepszym przypadku jest to próba utrzymania systemu kapitalistycznego z nadmiernym systemem zasiłkowym, w najgorszym próbą narzucenia komunizmu przez ekonomiczny terror państwa - jak nie dostosujesz się woli państwa, to przywalimy ci karami, podatkami itp. w imię zrównoważonej polityki prospołecznej/środowiskowej itp.
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:45
@Axl_MMX: Tutaj kilka materiałów na poparcie moich słów:
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:46
@Axl_MMX:
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:47
@Axl_MMX:
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:49
@Axl_MMX: A tu jest kompas polityczny, jakbyś nadal miał wątpliwości co do spektrum
Odpisz
Edytowano - 6 grudnia 2019, 00:13
@darcus: Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że ideologia, a doktryna to kwestie, które należy rozróżnić. Komunizm nie ma tożsamej definicji co socjalizm, ale wiele osób bardzo antagonizuje drugie hasło, bo kojarzy im się z Marksem.
Marksizm to owszem, socjalizm.
Ale socjalizm to nie marksizm.
Akurat niedawno przerabialiśmy to na wosie:
"Ideologia komunistyczna wywodzi się z doktryny stworzonej przez Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, nazywanej marksizmem. Na ona wiele odmian, a jej skrajną postacią jest marksizm-leninizm".
Ponadto należy wyróżnić rodzaje socjalizmu, między innymi utopijny oraz naukowy.
Po ocenach widać, że wiele osób na słowo "socjalizm" dostaje piany i zaczyna drzeć ryj o Stalinie czy Marksie właśnie. Fakt, byli oni związani z nim, jednak tak samo Hitler związany był z konserwatyzmem.
EDIT: Może ktoś nie zrozumie - doktryna Marksa jest czymś na wzór stworzenia własnej drogi funkcjonowania socjalizmu, tworząc odłamy, które w czasie zostały ukształtowane w ideologię ZSRR.
Odpisz
6 grudnia 2019, 03:10
@darcus: pięknie ten twój socjalizm brzmi, lecz jak miałby wyglądać? Jak stworzyć sprawny system, zarządzający grupą 38 milionów małp, z zachowaniem ich odrębności jako jednostek? Pierwsza wizja socjalistyczna została szyderczo okrzyknięta socjalizmem utopijnym, przez wzgląd na nierealność projektu. Czy twój socjalizm jest pod tym względem lepszy?
Odpisz
6 grudnia 2019, 03:15
@Wardan: Przede wszystkim miśku trzeba przestać widzieć małpy, a zacząć widzieć ludzi. I nie 38 milionów, tylko 7748 milionów.
Odpisz
Edytowano - 6 grudnia 2019, 14:27
@darcus: państwo może tylko robić rzeczy odgórnie. Nie zmienisz ludzi, pstrykniesz palcem i pyk w ich serduszkach jest socjalizm. Jako państwo możesz jedynie albo coś narzucać odgórnie albo słuchać ludu, ale nie zasiejesz w ludziach idei. No chyba że chcesz ich poddać praniu mózgu i totalnej propagandzie ale to się kłóci z Twoim "Traktować człowiek jak człowieka"
Edit: jako wolnościowiec dodam jedynie, że nie w socjalizmie droga. Trzeba ludzi traktować po równo i dać im pole do popisu. Wszystko co jest państwowe, to nie działa. Najlepszym przykładem jest nasza służba zdrowia. A jak uprawiasz socjal, zawsze komuś się oberwie, komuś zabierzesz, a komuś dasz. A nie da się zgodnie stwierdzić komu się należy zabrać a komu dać. Zawsze ktoś oberwie, a na te wszystkie urzędy i procedury związane z socjalem idzie dodatkowa kasa. Więc lepiej by podatki były niskie, a socjal był tylko dla najbardziej potrzebujących, np. na tych, którzy nie mają wpływu na coś, co utrudnia im życie (np. chorzy).
Odpisz
7 grudnia 2019, 17:24
@darcus: ludzie to małpy i nie ma się ani czego wypierać, ani czego wstydzić. Może zacznijmy tak drastyczne zmiany od jednego narodu, zanim przerzucimy się na większą skalę. Wciąż nie odpowiedziałeś na moje pytanie.
Odpisz
7 grudnia 2019, 18:22
@Wardan: Jakie pytanie, moja ty małpko? ^^
Odpisz
26 lipca 2020, 02:42
@darcus: Potrzebowałem sporo czasu, żeby zorientować się, że nie wywołałem cię w komentarzu i raczej nie dostałeś powiadomienia. Moje pytanie brzmiało w czym twoja wizja socjalizmu jest lepsza od "socjalizmu utopijnego" - nazwanego tak przez ludzi twierdzących, że takiego systemu po prostu nie da się wprowadzić na zasadach proponowanych przez twórców.
Odpisz
26 lipca 2020, 05:32
@Wardan: Moja wizja jest lepsza w tym że się jej nie "wprowadza". Rozwija się sama z czasem, jak ludzie do tego dochodzą.
Odpisz
27 lipca 2020, 17:09
@darcus: Socjalizm utopijny również nie miał być "wprowadzony". Zakładał, że właściciele środków produkcji sami dostrzegą swoje błędy i dobrowolnie podzielą się z resztą społeczeństwa. Historia jednak pokazuje, że nigdy do tego nie doszło, a ludzie zdesperowani zwrócili się ku rozwiązaniu odgórnemu. W tym kontekście prosiłbym cię o nieco bardziej rozbudowaną wypowiedź.
Odpisz
27 lipca 2020, 17:18
@Wardan: Nie doszło, bo to nie jest proces który następuje na pstryknięcie palców. To się dzieje cały czas.
Odpisz
2 sierpnia 2020, 14:15
@darcus: Czyli nie ma żadnego "twojego" socjalizmu. Po prostu uważasz, że socjalizm utopijny zostanie osiągnięty, gdy społeczeństwo do tego dojrzeje. Odnoszę wrażenie, że żaden z nas tego nie dożyje.
Odpisz
2 sierpnia 2020, 18:46
@Wardan: Możliwe. Nie wiem tylko skąd wniosek że nie ma "mojego" socjalizmu, bo dla mnie to jest bardzo konkretne, a nie jakiekolwiek.
Odpisz
3 sierpnia 2020, 09:48
@darcus: stąd, że przedstawiasz swoje stanowisko bardzo skrótowo. Od początku próbuję wyciągnąć z ciebie jakieś szczegóły na temat twojego spojrzenia na socjalizm i nie dostałem póki co nic, co pozwoliłoby mi rozdzielić twoją wizję od socjalizmu utopijnego.
Odpisz
3 sierpnia 2020, 14:01
@Wardan: Okej... Co rozumiesz przez socjalizm utopijny?...
Odpisz
4 sierpnia 2020, 01:20
@darcus: Pierwotną wizję zakładającą dobrą wolę i ewolucję społeczeństwa. Wierzenie, że da się stworzyć świat "idealny", pozbawiony egoizmu, przymusu i wyzysku. Chęć zniesienia Układu pracodawca - pracownik (czy też władca - obywatel) dobrowolnymi zrzeszeniami.
W końcu wizję wspólnoty majątkowej i równości wszystkich ludzi.
Odpisz
4 sierpnia 2020, 03:12
@Wardan: Piękna wizja, ale bardzo ogólnikowa.
Odpisz
4 sierpnia 2020, 03:17
@darcus: Takie właśnie było pierwotne podejście. Radosne założenie, że skoro ludzie są z natury dobrzy, to właściciele środków produkcji sami podzielą się swoim dobytkiem. Dopiero bardziej... radykalne odmiany zostały lepiej opisane przez swych zwolenników. Ciężko o socjalizmie utopijnym mówić inaczej niż w ogólnikach, ponieważ nigdy nie stał się niczym ponad marzenie.
Odpisz
4 sierpnia 2020, 03:31
@Wardan: Nigdy nie został opisany jako nic ponad marzenie, kolego. I tutaj jest różnica której szukasz.
Odpisz
4 sierpnia 2020, 15:21
@darcus: od ciebie póki co również nie dostałem nic poza ogólnikami w stylu "traktować człowieka jak człowieka", czy "zmianie poprowadzonej od jednostki", co na upartego mieści się w granicach oryginalnej wizji utopijnej. Proszę opisz mi swoją wizję nieco dokładniej, albo odeślij do źródeł, którymi się inspirowałeś.
Odpisz
4 sierpnia 2020, 17:02
@Wardan: Musisz zadawać dokładniejsze pytania. Jakich konkretów oczekujesz?
Odpisz
Edytowano - 5 grudnia 2019, 20:39
Unia Europejska działa źle, co nie znaczy, że powinniśmy wyjść, bo zawsze jakieś dotacje i dofinansowania... Może nam pomóc się rozwinąć, a potem spłacimy dług i spie**olić.
Odpisz
5 grudnia 2019, 20:41
@Towarzysz777: Pozatym tworzymy zgrabną "opozycję" co do państw centralnych i tych, które rządzą, mamy V4, mamy Węgry przede wszystkim, Włochy ostatnio coś tam poparły... Lepiej wnieść coś do świata na lepsze niż potakiwać Merkel i odbierać nagrody za lizanie dupy jak Tusk
Odpisz
3 grudnia 2019, 09:51
Tak w propos, wiedzieliście że Kaczyński trafił do szpitala? Alexa play crab rave
Odpisz
3 grudnia 2019, 15:47
@Krzyniu: F dla wielkiego wodza
/s
Odpisz
3 grudnia 2019, 09:27
*skrajni prawicowcy
Normalni prawicowcy nie chcą zniszczenia Unii Europejskiej
Odpisz
3 grudnia 2019, 09:30
@Nanook: Otóż nie. Normalny prawicowiec wie, że obecny sposób działania Unii Europejskiej jest przeciwny z prawicowym poglądem na świat.
Odpisz
3 grudnia 2019, 09:41
@Baturaj: Raczej różnica jest taka, że prawicowcy chcą Europy Ojczyzn (jak de Gaulle), lewicowcy skłaniają się ku głębszej integracji. Tak to wyglada w całej Europie (popatrz na WB, Hiszpanię, Szwecję czy nawet Niemcy). Ideę Unii odrzucają partie skrajnie prawicowe i skrajnie lewicowe.
Odpisz
3 grudnia 2019, 09:46
@Nanook: Właśnie niekoniecznie skrajnie. Poza tym prawicowcy nie sprzeciwiają się koniecznie samej idei Unii, tylko temu, czym obecnie się stała. To jest obecnie bardziej mafia niż wspólnota, gdzie główne zdanie mają kraje najbogatsze, a w zasadzie Niemcy, dodatkowo ze sztuczną machiną urzędniczą, która jedynie tworzy problemy.
Odpisz
Edytowano - 3 grudnia 2019, 11:22
@Baturaj: Jaką znasz partię, która jest za zlikwidowaniem Unii Europejskiej i nie jest partią skrajną?
Odpisz
3 grudnia 2019, 11:24
@Nanook: Przed wejściem do unioparlamentu stoi sobie pomnik włoskiego komunisty Altiero Spinellego. Typ był tak skrajnym komuchem, że go wydalili nawet z włoskiej partii komunistycznej. Napisał tak zwany manifest z Ventotene, gdzie opisuje między innymi że żeby pozbyć się w Europie faszyzmu należy zlikwidować państwa narodowe. Warto poczytać. Potem spojrzeć na działania Unii. Potem jeszcze raz na Spinellego. I człowiek zauważy, że Unia po komusze zapędy.
A poza tym sądzę, że unia europejska musi być zniszczona.
Odpisz
3 grudnia 2019, 11:42
@Nanook: Czy całe partie reprezentują takie poglądy? Jestem przekonany, że wiele osób chociażby w PiSie jest za zlilwidowaniem Unii.
A PiS nie jest partią skrajną.
Odpisz
3 grudnia 2019, 12:49
@Nanook: Rany. Ja chciałem napisać,
że centrowcy chcą zniszczenia unii,
a tylko lewica chce aby dalej istniała.
Odpisz
3 grudnia 2019, 12:50
@Baturaj: Pis to akurat sługusy unii.
Odpisz
3 grudnia 2019, 12:51
@Nanook: Konfederacja nie jest partią skrajną, a chce zniszczenia unii.
Odpisz
3 grudnia 2019, 13:51
Konfederacja jest partią skrajną.
Rozmawiasz z jednym z jej świadomych wyborców, więc coś na ten temat wiem.
Odpisz
3 grudnia 2019, 13:52
I nie mówiłem o PiS jako partii, przecież wyraźnie to napisałem... wyraźnie napisałem że chodzi o pojedynczych posłów.
Odpisz
3 grudnia 2019, 15:06
@Baturaj: PiS nie jest partią skrajną, zgadzam się z tobą. Ale nie znam żadnych posłów czy polityków PiSu, którzy chcieliby zniszczenia Unii. Właśnie dlatego, że nie jest to partia skrajna.
Odpisz
3 grudnia 2019, 15:09
@Nanook: Nie znasz? A znasz jakiegokolwiek? Poza tym Twoje słowa "właśnie dlatego" są błędem logicznym. Bo jak na razie nie udowodniłeś, że tylko skrajni prawicowcy lub skrajni lewicowcy chcą zniszczenia Unii.
Odpisz
3 grudnia 2019, 15:51
@Baturaj: Po co ta sugestia, że nie znam żadnego posła PiSu? Po co ta złośliwość? Jestem jedynie ciekaw jacy są posłowie PiSu, którzy chcieliby zniszczenia Unii Europejskiej. Bo sam żadnego takiego posła nie znam. Może ty mi pomożesz? I tu naprawdę bez złośliwości pytam.
Odpisz
5 grudnia 2019, 20:40
@Baturaj:
Wyście chyba nie czytali (skrajnie) lewicowych działaczy. Oni tam wierzą w coś zupełnie innego, mianowicie że unia jest spiskiem "neoliberałów"
Oto niektóre ich tezy
-Unia Europejska dzięki umowom handlowym uderza w pracowników. Ponieważ według nich firmy które produkują to samo co można importować, muszą konkurować ceną.
- Unia zakazuje przekraczać deficytu i długu powyżej jakiś tam wartości. Co według nich uderza w biednych ludzi. Ponieważ "zła unia" zmusza kraje do oszczędności budżetowych.
-Przez Euro biedne kraje południa nie mogą podnosić pensji minimalnej. Kiedyś mogły ją mocno podnosić, a jak się okazywało się to zgubne dla gospodarki to się osłabiało walutę na tyle mocno by dalej opłacało się coś eksportować za granicę.
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:23
@Nanook: Wdałeś się w dyskusję z dwoma największymi prawakami na tej stronie, ale gorsze jest to, że bilans strzałek jest zdecydowanie na Twoją niekorzyść, co po raz kolejny utwierdza mnie w przekonaniu, że jeja się "prawicowizuje" niestety. Niestety czarno widzę przyszłość tego kraju z taką młodzieżą, jaka teraz jest.
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:42
@Grewest: Zgadzam się ze wszystkim co piszesz. Dodałbym jeszcze, że duży problem ci skrajni lewicowcy mają z kryteriami kopehnaskimi, które wymagają, że państwa członkowskie powinny opierać się na tej przerażającej gospodarce RYNKOWEJ, która ma działać na zasadach wolnego rynku. I to jest może największy zarzut skrajnej lewicy.
Odpisz
5 grudnia 2019, 21:45
@Broski: To że mają prawicowe poglądy mnie nie smuci. To normalne, że ludzie mają różne poglądy. Smuci mnie jedynie, że dla niektórych ważniejsze jest „zaoranie” przeciwnika albo wygranie dyskusji zamiast samej dyskusji i jakichś konstruktywnych wniosków. Ja naprawdę chciałbym usłyszeć o posłach PiSu którzy domagają się zniszczenia Unii Europejskiej, bo przyznam się szczerze, że żadnego nie znam, ale jak na razie nie dostałem odpowiedzi.
Odpisz
5 grudnia 2019, 22:03
@Nanook: I nie dostaniesz, bo takiego posła oczywiście nie ma. PiS nie domaga się zniszczenia Unii, bo mimo że ciągle ją krytykują to tak naprawdę jej potrzebują.
Odpisz
5 grudnia 2019, 22:20
@Broski: Możecie się bratać ile chcecie, ale prawdą jest jednak, że na Jeja jest wciąż więcej lewicowców niż prawicowców. I to tym bardziej pokazuje, że bilans strzałek na NASZĄ korzyść nie bierze się z niczego. Czy tam głupoty, jak pewnie myślisz.
Bo wiesz, potrzeba wiele pokory, żeby nie uważać kogoś, kto ma inne zdanie za głupiego. I logicznego myślenia.
Ktoś logicznie myślący nigdy nie pomyśli, że ktoś, kto uważa inaczej niż on jest po prostu głupi.
Anyway, już dawno się przekonałem, jak to z Tobą jest, więc wiem, że żadna logika do Ciebie nie przemówi.
Więc narka, gołąbku.
Odpisz
5 grudnia 2019, 22:23
@Nanook: A znasz któregoś, który chce, by Unia Europejska ZOSTAŁA? Proszę, powiedz. Przypominam, że mówimy o Unii w OBECNEJ formie.
Z zachowania i sposobu traktowania Unii podczas wypowiedzi wielu członków PiS można zobaczyć, że nie podoba im się prawie całkowicie forma, w jakiej Unia jest teraz. Nie mogą przez to prowadzić swojej polityki dążącej do dyktatury autorytarnej.
Odpisz
Edytowano - 5 grudnia 2019, 22:24
@Grewest: Jeszcze nigdy nie spotkałem tak ciekawego zjawiska :P Żeby lewactwo zwalczało lewactwo jeszcze większym lewactwem.
Chwila... Wypowiedź Zandberga sprzed dwóch tygodni.
Tak, to od dwóch tygodni nie spotkałem tak ciekawego zjawiska.
Odpisz
5 grudnia 2019, 22:56
@Nanook: Jeśli istnieje rząd,
to nie ma wolnego rynku.
Odpisz
5 grudnia 2019, 23:06
Ej ej, bez przesady, hola hola, stop
Odpisz
6 grudnia 2019, 00:06
@Broski: Towarzyszu Broski, lewactwo już się popisalo najbardziej krwawymi ideologiami w dziejach ludzkości. Wszystkie były pochodnymi socjalizmu.
Odpisz
6 grudnia 2019, 00:25
@Baturaj: No chociażby Mateusz Morawiecki. Mówił o tym w swoim expose. Myślę, że to dość ważny polityk PiSu.
Czyli wychodzi na to, że żaden poseł PiSu chce upadku Unii Europejskiej. Chyba tylko Konfederacja w Polsce chce wyjścia z UE, a wręcz parafrazując Mikkego "zniszczenia Unii Europejskiej". A jest to partia skrajna.
Odpisz
6 grudnia 2019, 00:30
@Nanook: Kolejny raz mówię: nie mówię o całych partiach tylko o poszczególnych ludziach.
A Morawiecki to kłamca, zresztą premier w expose mówi takie rzeczy, żeby były poprawne i fajne.
A, że Morawiecki to kłamca to chyba wie każdy, od jego sławnych zapewnień, że teraz mamy najmniejszą dziurę budżetową i dług publiczny etc.
Odpisz
6 grudnia 2019, 00:34
@Baturaj: To jeżeli mówisz o poszczególnych ludziach to o których ludziach właściwie mówisz? Ci ludzie mają jakieś nazwiska? Czy jest jakiś polityk PiSu, który w tej kampanii, albo w ogóle kiedykolwiek powiedział: "chcę żeby Unia Europejska upadła"?
Odpisz
6 grudnia 2019, 00:54
@Broski: Czy ty uwazasz, ze jakakolwiek lewica jest dobra? PiS, ktory teraz mamy jest ekonomicznie socjalistyczny, a kulturalnie konserwatywny. Mimo tego, sa nazywani nazistami etc.
Jednak, jedyne co moze uratowac Polske, i caly ten swiat, to Narodowa Merytokracja.
Odpisz
6 grudnia 2019, 09:43
@SatsumaHayato: Pis nie jest kulturowo konserwatywny. To sługusy lobby LGBT.
Odpisz
6 grudnia 2019, 14:39
Prerio, tak jak rozumiem ancap i sens istnienia tej ideologii, oraz cie w miare szanuje, to nie moge sie zgodzic, z tym ze PiS to slugusy lobby lgbt. Wrecz przeciwnie, oni doslownie wykorzystali, to jak PO (KO) itp robilo marsze "rownosci" na swoja korzysc, gdyz ludzie mieli tego zwyczajnie dosc. Jednakze, uwazam to za wysoce niekulturalne, iz odniosles sie jedynie do polowy mojej wypowiedzi, calkowicie pomijajac kwestie Narodowej Merytokracji w niej zawartej.
Odpisz
6 grudnia 2019, 15:03
@SatsumaHayato: Pis też daje na marsze równości i tęczowe piątki.
Odpisz
6 grudnia 2019, 23:33
Widzisz, jesli chcesz miec jak najwieksze grono wyborcow, to musisz przypodobac sie kazdej stronie, dodatkowo kazdy tego typu akcje i tak utozsamia z KO, co daje PiS kolejnych wyborcow, majacych dosc lgbt.
Odpisz
8 grudnia 2019, 19:34
@SatsumaHayato: Lewica jest zdecydowanie lepsza od wszelkiego narodowościowego towarzystwa, które tak popierasz. Wybacz, ale nie popieram faszyzmu (to nie PiS jest nazywane nazistami/faszystami, a narodowcy, słusznie zresztą).
Odpisz
8 grudnia 2019, 19:56
@Broski: Kolejna osoba nierozumiejąca definicji faszyzmu
Odpisz
8 grudnia 2019, 20:42
@Broski: Poczytaj sobie Giovanniego Gentile zanim nazwiesz narodowców faszystami.
Odpisz
8 grudnia 2019, 20:55
@Broski: Lewica nie moze byc lepsza od czegokolwiek, gdyz prowadzi do samozaglady oraz degradacji spoleczenstwa.
Odpisz
8 grudnia 2019, 21:56
@SatsumaHayato: Tak. Zastanawiam się, kiedy zauważą, że kiedy oskarżają konserwatystów o zbytnią zachowawczość w zmianach, sami są za zmianami zbyt szybkimi, często nawet kiedy mają one niewiadome skutki.
I jest wiele innych wad podejścia lewicowego.
Odpisz
3 grudnia 2019, 09:30
Jestem centralistą i nie wiem kto tak twierdzi, ale musi być idiotą.
Odpisz
5 grudnia 2019, 20:24
@jacek1s: zauważ, że to nie ma nic do rzeczy, bo centrysta, a centralista to dwa zupełnie różne pojęcia...
Odpisz