Z tego co wiem twórca stwierdził, że Spongebob jest aseksulany, ponieważ gąbki nie mają popędu seksualneg, czyli nadal jest w lgbt+, ale zachowuje logikę.
Plus by nadal pasowało, podrywanie wiewiórki, bo osoby aseksualne nie są z automatu aromantyczne (niedoświadczające uczuć romantycznych)
@OlgaAristowskaya: chodzi mi o to całe wpi***alanie poprawności politycznej i tolerancji na siłę jak by nie można było traktować zwykłej bajki jak bajki a nie miejsca gdzie można coś podprogowo przekazywać
@mariunio6: Mam wrażenie, że myślałeś/aś tu o innym terminie- reprodukcji aseksualnej, podczas gdy rozmowa tyczy się orientacji aseksualnej, czyli braku popędu seksualnego.
@mariunio6: Bo twórca chcę?
Bo może?
Zresztą
Zoofilia jest w kreskówkach, ale jakoś nikt nie reaguje (Mimo, że karalna)
Ale homoseksualna postać to nagle za dużo
@kurczak1122: "Film o pszczołach" (Główny bohater jest pszczołą i no...)
W sumie
Dużo tego było...
Nie licząc, że w animacji na temat gier ala "My tallking Tom" ten pies jest w związku z dziewczyną (Człowiekiem)
@Gryficowa: Film o pszczołach opowiada o problemie torturowania pszczół, ta baba to jego przyjaciółka, a gość był w uj zazdrosny o to, że jego kobieta dogaduje się lepiej z owadem niż z nim
@Gryficowa: Ej ale ty wiesz że człowiek czuje naturalne obrzydzenie do zoofili (i dlatego jest karalna), bo zwierzę nie jest świadome? A we wszystkich przykładach które wymieniłaś zwierzę jest jak najbardziej istotą świadomą (co nigdy w prawdziwym świecie nie zajdzie). W żadnym filmie nie ma scen fizycznej miłości między człowiekiem a zwierzęciem, a czepiacie się że w bajce gada pszczoła to tak, jakbyś linczowała pięciolatkę źe kocha się w myszce miki.
@Peroczek: Pewnie źe są inteligentne, ale nie na tyle żeby nazywać je kompletnie świadomymi xd Zwierzę musiałoby dojść do sprawności umysłowej dorosłego człowieka żeby moźna było mówić o jakiejś prawdziwie wolnej woli.
To tak jak z dumbledorem.W żadnej linice tektu nie ma nic na temat jego seksualności ale rowling stwierdza,że jest gejem by sie przypodobać.W spongebobie tez nie widze żadnych niestosownych odniesien do tematu seksu,po prostu takie bicie piany byle mówiono o tym,co innego netflixowe seriale,myśle sobie obejrze Sabrine,mimo iż fajne odświeżenie serii to dlaczego jej glowny przyjaciel musi być czrnoskórym gejem,przyjaciółka chłopcem w ciele kobiety,tak jakby twórcy mieli za obowiazek wstawiac takie postacie
Jako, że już powstał podobny mem to po prostu skopiuję komentarz z tamtego, bo treść w sumie taka sama:
"Chodzi o tego twitta. Już pomijając kwestię tego czy zgadzamy się z taką kampanią społeczną tej firmy, to nie wiem jak wy, ale ja tu nie widzę sugestii, że Spongebob jest gejem. Twitt sugeruje, że Spongebob może być zarówno częścią LGBTQ+, w co niektórzy wpisują też osoby aseksualne (a Spongebob jest aseksualny), może też być uznany za "ally". Jest wiele opcji. Nie wiem dlaczego ktoś doszedł do konkluzji, że ten twitt sugeruje, że Spongebob jest gejem."
@Nanook: Z tym "allies" chodziło raczej o fanów wspierajacych LGBT, bo nie napisaliby przecież że świętują z postaciami z kreskówek. Dlatego sugestia jest jasna, źe przedstawione postaci mają należeć eo wspomnanego środowiska. Dlaczego akurat homoseksalizm? Myślę, że przez dobór barw (zamiast użyć tęczy można było dać flagę reprezentująca aseksualizm) oraz fakt, że twórcy napisali LGBTQ+, a nie LGBTQA+, co może świadczyć że sami aseksualizmu do tego środowiska nie wliczają. Obie te "teorie" nie ą oczywiście pewne, ale wszyscy wiemy, że Nick najprawdopodobniej postanowił wylansować się na powstałej lata temu plotce, że Spongebob jest gejem, tym bradziej teraz, po śmierci twórcy kreskówki.
@Krowochochla: No tak, masz rację z tym "allies". A co do tego, że tęcza zamiast flagi aseksualnej to myślę, że to dlatego, że po pierwsze w LGBTQ+ zawiera się już aseksualizm, a po drugie kwestia praktyczna. Mało kto zna flagę aseksualną, a tęczową flagę kojarzy każdy. Tak że nadal nie uważam, żeby ten tweet sugerował, że Spongebob jest gejem.
@Nanook: No własnie biorąc pod uwagę że istnieje stosunkowo duża grupa ludzi wykluczająca aseksualizm ze społeczności LGBT, to wydaje mi się że powinni zasygnalizować swoje poparcie dla tej orientacji (o ile oczywiście takowe mają) poprzez użycie skrótu z "A" albo odpowiednią flagę. Też wydaje mi się, że tęcza została użyta bo się bardziej kojarzy; ale zauważ że taki zabieg jest na rękę autorom tweeta, bo teraz połowa ludzi krzyczy "Spongebob said gay rights" a druga połowa, której nie podoba się nagla zmiana orientacji fikcyjnych postaci, nie ma jednoznacznego dowodu że Nick tak zrobił. To jeden wielki, cholernie perfidny, chwyt marketingowy.
@ChickenEatsRainbows: Moim zdaniem jest tak :
SpongeBob - Axesualny-Biseksualny (nie potwierdzone w 100%)
Ścios - Biseksualny , interpłciowych lub Genderful (pierwsze nie potwierdze w 100% drugie prawdopodobne )
Kora - Biseksualna (potwierdzone w 100%)
@MaslanyChleb: Eee, nie wiem nic na temat innych postaci, ale Spongebob gdzieś został przez autora kreskówki potwierdzony jako aseksualny gdyż jest gąbką (i by odciągnąć ludzi homoseksualnych od niego, bo jest ikoną tak jakby dla nich? nie wiem). A teraz potwierdzili go jako geja, chociaż ledwo co widzę tutaj jakieś kolory tęczy...
ITS TIME TO STOP!
GDZIE JEST TWOJA LOGIKA?!
PYTAM, BO NIGDZIE JEJ NIE WIDZĘ!!
ROBISZ TO TYLKO DLATEGO, ŻE JAK MASZ INNE ZDANIE O LGBT TO CIĘ WYWALĄ?!
PRZEZ CIEBIE TA BAJKA ZGNIJE JAK WSZYSTKIE INNE!
(wiadomość do tego pawiana, który wymiślił, że Spongebob może być gejem)
Dla osób, którym jak zawsze nie chce się sprawdzać, żeby nie powielali pomyłek. Po pierwsze: jest dodane "and their allies", więc Spongebob może nie mieć nic z tym wspólnego, a po drugie podobno, ale nie jestem tego pewien sam twórca Spongeboba powiedział, że Spongebob jest ASEKSUALNY tak jak wszystkie gąbki, które rozmnażają się bezpłciowo
"He has, however, been involved in controversy with some conservative social groups for allegedly promoting homosexuality, although Hillenburg has described the character as asexual."~Źródło: Wikipedia
@MatkaBoskaSowiecka: Mogliby, ale wolą na siłe przerabiać jakąś postać na geja. W ogóle nie wiem po co nadawać postaciom z kreskówek jakiekolwiek orientacje.
@Gryficowa: A czy powiedziałem, że to źle, iż pojawia postać, która nie jest hetero. Nie widzę nic przeciwko, to nawet dobrze, o ile to nie polega na zmienianiu na siłe orientacji dotychczasowej postaci lub tworzeniu takiej, której jedyną cechą jest inna orientacja.
@Kawento: Jeśli to był zabieg celowy to okay
Szkoda tylko, że nawet twórcą się obrywa, bo nawet jak chcą go zrobić to i tak się na nich rzucają, bo są tacy co uznają, że wszystko co "Nowe" jest zbyt poprawne polityczne
(To jest serio smutne)
Komentarze
Odśwież16 czerwca 2020, 22:38
Z tego co wiem twórca stwierdził, że Spongebob jest aseksulany, ponieważ gąbki nie mają popędu seksualneg, czyli nadal jest w lgbt+, ale zachowuje logikę.
Plus by nadal pasowało, podrywanie wiewiórki, bo osoby aseksualne nie są z automatu aromantyczne (niedoświadczające uczuć romantycznych)
Odpisz
18 czerwca 2020, 13:38
@SugiliteBig4: Czyżby więc Spongebob był heteroromantyczny i aseksualny? Dla mnie fajnie.
Odpisz
27 czerwca 2020, 10:42
@OlgaAristowskaya: fajnie? XD to walona bajka dla dzieci i po co wpychać tu co kolwiek o płciach skoro nawet dzieci wiedzą że są 2...
Odpisz
27 czerwca 2020, 11:47
@Dosix: Co ma bycie aseksualnym wspólnego z tym, że są dwie płcie?
Odpisz
27 czerwca 2020, 15:57
@OlgaAristowskaya: chodzi mi o to całe wpi***alanie poprawności politycznej i tolerancji na siłę jak by nie można było traktować zwykłej bajki jak bajki a nie miejsca gdzie można coś podprogowo przekazywać
Odpisz
13 sierpnia 2020, 14:48
@SugiliteBig4: Ale spongebob to zwykła gąbka, było w retrospekcji, że spongebob był gąbką, która wypadła z łódki do wody
Odpisz
13 sierpnia 2020, 15:18
@mariunio6: Mam wrażenie, że myślałeś/aś tu o innym terminie- reprodukcji aseksualnej, podczas gdy rozmowa tyczy się orientacji aseksualnej, czyli braku popędu seksualnego.
Odpisz
Edytowano - 14 czerwca 2020, 20:08
Znowu poprawność polityczna wstawiona na siłę...
Odpisz
14 czerwca 2020, 20:10
@VincyI: już nie po raz pierwszy wśród znanych postaci z bajek
Odpisz
14 czerwca 2020, 20:40
@kurczak1122: i nie ostatni
Odpisz
14 czerwca 2020, 20:46
@VincyI: będzie się ich coraz więcej pewnie pojawiać
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:41
@VincyI: Ja już się boję stworzyć własną kreskówkę, bo w niej ma być kilka postaci nie hetero
Zaczną mi wytykać, że jestem zbyt poprawna polityczna...
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:48
@Gryficowa: wiesz jest różnica pomiędzy robieniem postaci homo czy bi od początku a zmienianiem takiej która była hetero od początku bo czemu nie
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:50
@kurczak1122: Kłopot w tym, że są przypadki, iż postać odkrywa, że jest bi
Więc no...
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:08
@Gryficowa: Taki przypadek również można zaakceptować.
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:23
@Kawento: ja bym powiedział że to zależy od tego do jakiej grupy wiekowej będzie to kierowane
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:29
@kurczak1122: Wiek tu nie gra roli
Bo w wielu kreskówkach takie wątki występują
Natomiast w naszym kraju (Oraz Rosji) je cenzurują lub wycinają
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:30
@Gryficowa: wiesz ale nie zrobisz kreskówki o gejach dla przedszkolaków którzy nawet nie wiedzą co znaczy homo
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:35
@kurczak1122: Kłopot w tym, że dzieci nawet tego nie zauważą
Dopiero z wiekiem się zorientują, że ta dwójka ma coś więcej między sobą niż przyjaźń
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:49
@Gryficowa: ale ich starzy skumają
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:53
@kurczak1122: Nie zawsze
Czasami to jest tak subtelnie zrobione, że nawet się nie zorientujesz, że dwójkę postaci łączy coś więcej niż przyjaźń
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:54
@Gryficowa: Ale po chuy wplatać takie niepotrzebne gówno?
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:58
@mariunio6: Bo twórca chcę?
Bo może?
Zresztą
Zoofilia jest w kreskówkach, ale jakoś nikt nie reaguje (Mimo, że karalna)
Ale homoseksualna postać to nagle za dużo
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:59
@Gryficowa: gdzie masz zoofilie w bajkach? W bajkach dla dzieci przekaz powinien być neutralny albo zgodny z tym co normalne
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:07
@kurczak1122: "Film o pszczołach" (Główny bohater jest pszczołą i no...)
W sumie
Dużo tego było...
Nie licząc, że w animacji na temat gier ala "My tallking Tom" ten pies jest w związku z dziewczyną (Człowiekiem)
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:09
@Gryficowa: Film o pszczołach opowiada o problemie torturowania pszczół, ta baba to jego przyjaciółka, a gość był w uj zazdrosny o to, że jego kobieta dogaduje się lepiej z owadem niż z nim
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:16
@mariunio6: Hmn...
Królik Roger?
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:17
@Gryficowa: Nie oglądałem, więc mi to przybliż
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:27
@mariunio6: Nie oglądałeś klasyki filmowej pod nazwą "Kto oszukał królika Rogera"?
Hmn...
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:31
@Gryficowa: Nie mam takiego obowiązku, ani szkolnego, ani prawnego więc trudno
Odpisz
14 czerwca 2020, 23:34
@mariunio6: No to straciłeś kawał dobrego filmu :V
Odpisz
16 czerwca 2020, 20:42
@VincyI: Zgadzam się.
Odpisz
16 czerwca 2020, 21:27
@Gryficowa: Ej ale ty wiesz że człowiek czuje naturalne obrzydzenie do zoofili (i dlatego jest karalna), bo zwierzę nie jest świadome? A we wszystkich przykładach które wymieniłaś zwierzę jest jak najbardziej istotą świadomą (co nigdy w prawdziwym świecie nie zajdzie). W żadnym filmie nie ma scen fizycznej miłości między człowiekiem a zwierzęciem, a czepiacie się że w bajce gada pszczoła to tak, jakbyś linczowała pięciolatkę źe kocha się w myszce miki.
Odpisz
16 czerwca 2020, 22:21
@Krowochochla: delfiny, orangutany i inne szympansy:
Odpisz
16 czerwca 2020, 22:51
@Peroczek: Pewnie źe są inteligentne, ale nie na tyle żeby nazywać je kompletnie świadomymi xd Zwierzę musiałoby dojść do sprawności umysłowej dorosłego człowieka żeby moźna było mówić o jakiejś prawdziwie wolnej woli.
Odpisz
16 czerwca 2020, 23:13
@Krowochochla: delfiny, orangutany i inne szympansy:
Odpisz
16 czerwca 2020, 23:42
@Krowochochla: Kłopot w tym, że jednak takie rzeczy są i no...
Odpisz
18 czerwca 2020, 12:20
@Gryficowa: Ej ale Spongebob jest Aseksualny bo do jasnej cholery prawdziwe gąbki też są aseksualne
Odpisz
18 czerwca 2020, 12:22
To akurat wiem
Odpisz
22 czerwca 2020, 19:48
To tak jak z dumbledorem.W żadnej linice tektu nie ma nic na temat jego seksualności ale rowling stwierdza,że jest gejem by sie przypodobać.W spongebobie tez nie widze żadnych niestosownych odniesien do tematu seksu,po prostu takie bicie piany byle mówiono o tym,co innego netflixowe seriale,myśle sobie obejrze Sabrine,mimo iż fajne odświeżenie serii to dlaczego jej glowny przyjaciel musi być czrnoskórym gejem,przyjaciółka chłopcem w ciele kobiety,tak jakby twórcy mieli za obowiazek wstawiac takie postacie
Odpisz
18 czerwca 2020, 02:38
To by było straszne marnotrawstwo tych wszystkich dziur, gdyby spongebob nie był by gejem...
Odpisz
Edytowano - 14 czerwca 2020, 20:32
Jako, że już powstał podobny mem to po prostu skopiuję komentarz z tamtego, bo treść w sumie taka sama:
"Chodzi o tego twitta. Już pomijając kwestię tego czy zgadzamy się z taką kampanią społeczną tej firmy, to nie wiem jak wy, ale ja tu nie widzę sugestii, że Spongebob jest gejem. Twitt sugeruje, że Spongebob może być zarówno częścią LGBTQ+, w co niektórzy wpisują też osoby aseksualne (a Spongebob jest aseksualny), może też być uznany za "ally". Jest wiele opcji. Nie wiem dlaczego ktoś doszedł do konkluzji, że ten twitt sugeruje, że Spongebob jest gejem."
Odpisz
Edytowano - 16 czerwca 2020, 21:34
@Nanook: Z tym "allies" chodziło raczej o fanów wspierajacych LGBT, bo nie napisaliby przecież że świętują z postaciami z kreskówek. Dlatego sugestia jest jasna, źe przedstawione postaci mają należeć eo wspomnanego środowiska. Dlaczego akurat homoseksalizm? Myślę, że przez dobór barw (zamiast użyć tęczy można było dać flagę reprezentująca aseksualizm) oraz fakt, że twórcy napisali LGBTQ+, a nie LGBTQA+, co może świadczyć że sami aseksualizmu do tego środowiska nie wliczają. Obie te "teorie" nie ą oczywiście pewne, ale wszyscy wiemy, że Nick najprawdopodobniej postanowił wylansować się na powstałej lata temu plotce, że Spongebob jest gejem, tym bradziej teraz, po śmierci twórcy kreskówki.
Odpisz
16 czerwca 2020, 21:35
@Nanook: Może być wsm i gejem i aseksualny. Jedno nie wyklucza drugiego.
Odpisz
16 czerwca 2020, 21:44
@Krowochochla: No tak, masz rację z tym "allies". A co do tego, że tęcza zamiast flagi aseksualnej to myślę, że to dlatego, że po pierwsze w LGBTQ+ zawiera się już aseksualizm, a po drugie kwestia praktyczna. Mało kto zna flagę aseksualną, a tęczową flagę kojarzy każdy. Tak że nadal nie uważam, żeby ten tweet sugerował, że Spongebob jest gejem.
Odpisz
16 czerwca 2020, 22:35
@Nanook: No własnie biorąc pod uwagę że istnieje stosunkowo duża grupa ludzi wykluczająca aseksualizm ze społeczności LGBT, to wydaje mi się że powinni zasygnalizować swoje poparcie dla tej orientacji (o ile oczywiście takowe mają) poprzez użycie skrótu z "A" albo odpowiednią flagę. Też wydaje mi się, że tęcza została użyta bo się bardziej kojarzy; ale zauważ że taki zabieg jest na rękę autorom tweeta, bo teraz połowa ludzi krzyczy "Spongebob said gay rights" a druga połowa, której nie podoba się nagla zmiana orientacji fikcyjnych postaci, nie ma jednoznacznego dowodu że Nick tak zrobił. To jeden wielki, cholernie perfidny, chwyt marketingowy.
Odpisz
17 czerwca 2020, 16:35
@ChickenEatsRainbows: Moim zdaniem jest tak :
SpongeBob - Axesualny-Biseksualny (nie potwierdzone w 100%)
Ścios - Biseksualny , interpłciowych lub Genderful (pierwsze nie potwierdze w 100% drugie prawdopodobne )
Kora - Biseksualna (potwierdzone w 100%)
Odpisz
17 czerwca 2020, 16:45
@MaslanyChleb: Eee, nie wiem nic na temat innych postaci, ale Spongebob gdzieś został przez autora kreskówki potwierdzony jako aseksualny gdyż jest gąbką (i by odciągnąć ludzi homoseksualnych od niego, bo jest ikoną tak jakby dla nich? nie wiem). A teraz potwierdzili go jako geja, chociaż ledwo co widzę tutaj jakieś kolory tęczy...
Odpisz
17 czerwca 2020, 09:25
Spongebob jest LGBT sam twórca przyznał, że jest A sexualny.
Odpisz
17 czerwca 2020, 11:07
@Envrei: konkretnie LGBTQ+, a za ,,+" kryją się m.in aseksualiści
Odpisz
17 czerwca 2020, 09:59
Odpisz
17 czerwca 2020, 01:31
Ziomki, powiedzcie mi, co to ma za znaczenie?
Odpisz
16 czerwca 2020, 23:54
Znam odpowiedź na to
EXTERMINUS!!!!!!!!!!!
Odpisz
16 czerwca 2020, 23:41
BŁAGAM NIE
Odpisz
16 czerwca 2020, 22:31
błagam zakończcie to... To przekracza wszelkie granice
Odpisz
16 czerwca 2020, 21:23
Hillenburg się w grobie przewraca
Odpisz
16 czerwca 2020, 20:57
ITS TIME TO STOP!
GDZIE JEST TWOJA LOGIKA?!
PYTAM, BO NIGDZIE JEJ NIE WIDZĘ!!
ROBISZ TO TYLKO DLATEGO, ŻE JAK MASZ INNE ZDANIE O LGBT TO CIĘ WYWALĄ?!
PRZEZ CIEBIE TA BAJKA ZGNIJE JAK WSZYSTKIE INNE!
(wiadomość do tego pawiana, który wymiślił, że Spongebob może być gejem)
Odpisz
Edytowano - 14 czerwca 2020, 20:23
Dla osób, którym jak zawsze nie chce się sprawdzać, żeby nie powielali pomyłek. Po pierwsze: jest dodane "and their allies", więc Spongebob może nie mieć nic z tym wspólnego, a po drugie podobno, ale nie jestem tego pewien sam twórca Spongeboba powiedział, że Spongebob jest ASEKSUALNY tak jak wszystkie gąbki, które rozmnażają się bezpłciowo
"He has, however, been involved in controversy with some conservative social groups for allegedly promoting homosexuality, although Hillenburg has described the character as asexual."~Źródło: Wikipedia
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:31
Jezu tylko nie avatar znaczy Kora
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:31
*Tymczasem ja shipująca Spongeboba ze Skalmarem*
Odpisz
16 czerwca 2020, 20:44
@paugor9:
Odpisz
17 czerwca 2020, 01:02
@OlgaAristowskaya: Wybacz poniosło mnie
Odpisz
14 czerwca 2020, 20:06
A nie mogliby zrobić nowej postaci,która jest gejem?
Odpisz
14 czerwca 2020, 20:13
@MatkaBoskaSowiecka: Mogliby, ale wolą na siłe przerabiać jakąś postać na geja. W ogóle nie wiem po co nadawać postaciom z kreskówek jakiekolwiek orientacje.
Odpisz
14 czerwca 2020, 20:16
@Kawento: znaczy SpongeBob był na początku aseksualny ale twórcy wywalili do kosza ostatnią wolę Stephena i widać efekt
Odpisz
Edytowano - 14 czerwca 2020, 20:19
I to nie pierwszy raz
Spin offów też kategorycznie zakazał, ale nickelodeon ma to gdzieś
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:40
@Kawento: Ale jak postać w kreskówce kończy w hetero związku to nikt nie gada, że jest to włożone na "Siłę"
Ach,
Tak
Logika śmiertelników
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:40
@Gryficowa: No Ciebie tu tylko ku*wa brakowało
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:41
@MatkaBoskaSowiecka: A widzisz
Się zjawiam, kiedy nikt mnie nie chcę
Odpisz
14 czerwca 2020, 21:59
@Gryficowa: A czy powiedziałem, że to źle, iż pojawia postać, która nie jest hetero. Nie widzę nic przeciwko, to nawet dobrze, o ile to nie polega na zmienianiu na siłe orientacji dotychczasowej postaci lub tworzeniu takiej, której jedyną cechą jest inna orientacja.
Odpisz
14 czerwca 2020, 22:09
@Kawento: Jeśli to był zabieg celowy to okay
Szkoda tylko, że nawet twórcą się obrywa, bo nawet jak chcą go zrobić to i tak się na nich rzucają, bo są tacy co uznają, że wszystko co "Nowe" jest zbyt poprawne polityczne
(To jest serio smutne)
Odpisz