Czasami Greta mówi na prawdę z sensem ,dodając do tego jej upośledzenie i obcy język w którym mówi, można powiedzieć że ma jaja. Ale niestety na słowach się kończy, niestety niektóre jej wypowiedzi nie mają sensu i są bardzo mało przemyślane, a sama dziewczyna nie wie gdzie i w jakich warunkach wydobywa się surowce do jej pomysłów. Według mnie Greta sama w sobie nic złego nie robi tylko jest wymysłem dorosłych, którzy wymyślili sobie co dziewczyna będzie robić. Więc myśle że to całe szambo spuszczane na nią wcale nie ma sensu.
Jeżeli problemem aut elektrycznych jest niehumanitarne wydobycie kobaltu to może zamiast hamować rozwój, a powiedzmy sobie szczerze, że auta elektryczne są przyszłością i są znacznie bardziej ekologiczne od aut spalinowych, to po prostu, no nie wiem sprawić, żeby warunki pracy w kopalniach kobaltu były bardziej humanitarne? Już zresztą powstają takie organizacje, które zajmują się polepszaniem i monitorowaniem warunków pracy w kopalniach kobaltu. Jedną z nich jest np. Fair Cobalt Alliance, do której należy również Tesla.
@Nanook: chyba nie słyszałeś o paliwach syntetycznych, w skrócie Ci powiem: jeśli badania nad nimi się powiodą to elektryki będą mniej ekologiczne od aut spalinowych
@Nanook: Problem z autami elektrycznymi jeszcze jeden. O ile eksploatacja jest "zielona", to produkcja nie. Potrzebujemy badań nad bardziej żywotnymi, pojemniejszymi i lepszymi dla środowiska akumulatorami. Poza tym, kto powiedział, że auta na prąd są "zielone"? Mówi się dużo, że jak na prąd, to "grin enerdżi ceodwa sto procent fri", ale to nieprawda. Gdzie się produkuje prąd? W elektrowniach węglowych (między innymi). To niby ma być zdrowe dla środowiska? Potrzebujemy produkcji energii zdrowej dla środowiska, czyli potrzebujemy tańszych i wydajniejszych "zielonych" technologii produkcji energii (w tym atomu!).
@torelq: produkcja nie jest ekologiczna zważywszy z czego się robi te akumlatory (kobalt, kwas siarkowy o ile dobrze pamiętam, lit etc) a jeśli samochód elektryczny się rozbije to nwm co gorzej na środowiko może wpłynąć niż właśnie bateria
@torelq: No to wszystko zależy od miksu energetycznego w danym państwie. W Polsce auta elektryczne nie są wcale bardziej ekologiczne z tego powodu właśnie, że nadal mamy tyle węgla w miksie energetycznym. Ale w takiej Norwegii koszty środowiskowe auta elektrycznego zwraca się już po roku, a w Niemczech po raptem paru latach. Więc są bardziej ekologiczne od zwykłych spalinówek jeżeli ten miks będzie bardziej czysty. Od tego należy zacząć oczywiście, ale wraz z tą przemianą powinno też pójść przechodzenie na czystsze auta.
@Nanook: to kolejny powód dla którego elektryki tak ekologoczne nie są, przynajmniej na obecną chwilę, bo jeśli świat nieco bardziej przestawi się na odnawialne źródła energii to eksploatacja elektryków będzie ekokogiczna, ale produkcja i sytuacje takie jak wypadki które sprawiają że baterie szkodzą środowisku, ekologiczne nigdy nie będą
@Milek_402: Słyszałem o tych paliwach, jednak rzeczywiście nie słyszałem by były bardziej ekologiczne. I z tego co czytam to z paliwami syntetycznymi to wszystko zależy od rodzaju syntezy, niektóre są np. bardziej trujące od spalinówek, no i problem jest z tym, żeby produkować te paliwa na masową skalę. Jeżeli będzie to możliwe w przyszłości i rzeczywiście będzie to czystsze od elektryków to z pewnością warto będzie rozważyć i tę opcję.
@Nanook: warto wspomnieć że epaliwa są dopiero w fazie rozwojowej, Audi wraz z kilkoma innymi firmami zajmuje się badaniami nad nimi, ale jak dla mnie jest spora szansa że badania się powiodą i epaliwa staną się powszechne
@Milek_402: A o jakie paliwa syntetyczne dokładnie ci chodzi tak w ogóle? Bo z tego co czytałem to jest kilka sposobów ich tworzenia. I jak sądzisz, czemu wcześniej nie udawało się spopularyzować tych paliw? Pytam, bo widzę, że jesteś ogarnięty w temacie.
@Nanook: mówie ogólnie o e-paliwach, ale w szczególności mówię o e-benzynie, mają swoje zalety: tańsza produkcja, wyższa liczba oktanowa (standardowa bena ma między 91-98 oktanów a e-bena ma około 100) co przekłada się na wyższy stopień sprężania, co z kolei przekłada się na mniejsze spalanie, kolejny + to mniejsze zużycie elementów silnika, dalej: epaliwa nie będą wymagały ogromnej przebudowy silników spalinowych, co z kolei przełoży się na możliwość dalszego stosowania znanych technologii stosowanej w samochodach spalinowych, e-bena jest bardzo czysta-nie zawiera siarki, ani benzenu, dzięki temu proces spalania jest czysty i nie generuje tak dużo ubocznych efektów spalania i szkodliwych substancji, w zasadzie to jedyna wada e-beny to konieczność stosowania biomasy do uzyskania izobutylenu, jednak trwają prace nad tym aby do uzyskania izobutylenu wykorzystywać: węgiel z dwutlenku węgla, wodór z wody i energię słoneczną
@torelq: 1: wciąż są w fazie badań 2: pieniądze włożone w elektryki muszą się zwrócić, patrząc z biznesowego punktu widzenia, pieniądze które zostały włożone w rozwój elektryków muszą się zwrócić
@Milek_402: Nie wydaje mi się żeby e benzyna była taka rewolucją. Silniki benzynowe mają niską sprawność spalania, dodatkowo wspominasz o konieczności użycia wodoru, a to bardzo mało sprawna w produkcji substancja. Więc fundamentalne pytanie brzmi jaka jest sprawność produkcji tej e benzyny?
@Milek_402: Tak zrozumiałem to zdanie "jednak trwają prace nad tym aby do uzyskania izobutylenu wykorzystywać: węgiel z dwutlenku węgla, wodór z wody i energię słoneczną"
Żeby wyprodukować samą baterie do elektrycznych samochodów do atmosfery 20 ton CO2 a żeby wyprodukować cały samochód spalinowy ponad połowę mniej
Poza tym większość zanieczyszczeń z samochodów w Polsce to pył i kurz wznoszony podczas jazdy samochodem
@gury_wamac: do tego dość sporą część (około 16%) zanieczyszczeń to pył z tsrcz i klocków hamulcowych, tym już zajęło się Porsche ze swomi hamulcami opartymi na węgliku wolframu który jest niesamowicie wytrzymały, ekologiczniejszy, skuteczniejszy od ceramiki nie wspominając o zwykłych tarczach stalowych lub żeliwnych
@gury_wamac: Mniej co2 wyprodukujesz przy samochodzie spalinowym, ale za w trakcie jazdy samochód elektryczny będzie mniej emitował co2(zależy od kraju). W pewnym momencie obie te linie się przetną, a wtedy elektryk będzie bardziej ekologiczny. Ale i tak od elektryka ekologiczniejszy jest autobus/tramwaj/pociąg/rower
Unia Europejska coraz to bardziej zaostrzając swoje wymogi sprawia że koncerny coraz bardziej kombinują jak by je spełnić co wcale nie wychodzi na dobre, małe auta umarly ponieważ "za dużo paliły" a duże samochody mogą jeździć dalej po spalą 10 litrów, zabrudzą 70 filtrów no ale ekologia się zgadza
A jak to powiedział redaktor Tymon, za kilkanaście lat i tak wejdzie jeszcze inna technologia i okaże się że auta elektryczne to była ekologiczna porażka
@skelemaster: Bardzo dobrze że unia zaostrza normy. Stopniowe zaostrzanie norm miało wymóc na producentach stopniowe odejście od paliw kopalnych(których w UE za dużo nie ma). Producenci kombinowali oczywiście, wyrzucenie jednego cylindra, dołożenie turbiny(+), bardziej areodynamiczny kształt(+) i start stop.
Jednak jakiś czas temu zmieniono system testowania samochodów, który jest bliżej prawdziwym warunkom. Więc te sztuczki już mało dają. Teraz już tylko mogą tylko iść w hybrydy i w elektryki.
@bodzio205: osobiście uważam, że elektryki to wyhype'owane gówno, które z ekologią ma niewiele wspólnego
Dlatego samochody na wodór są lepszym rozwiązaniem
@Kahol05: (Zanim dasz wdółgłos, przeczytaj do końca.) Gdzie niby wodór jest eko? Robi się go z gazu ziemnego, emitując więcej CO2 niż po prostu spalając ten gaz. A nawet jak robisz wodór z wody i prądu, to efektywność procesu to 25-30%. Baterie osiągają 85-90%. Wodór jest marnowaniem energii. Wciąż jest znaczne lepszy od spaliny, ale nie zastąpi baterii - może jednak dobrze z nimi współdziałać. Hybrydy takie jak Mercedes F-Cell łączą wodór na długie trasy z małą baterią do miasta, i tylko w takim układzie wodór ma sens (chyba że chcesz 2 oddzielne samochody).
@Juliusz_Cezar: Wodór nie jest ani tani, ani łatwy w użyciu. Sama produkcja wodoru wymaga albo przetwarzania gazu ziemnego, albo użycia dużych ilości prądu i wody - znacznie więcej niż do naładowania baterii. Potem przychodzi kompresja - kompresory 700 atmosfer zdolne do kompresowania tycich, ulotnych cząsteczek wodoru kosztują 6-7 milionów złotych, i każda stacja tankowania musi taki mieć. Potem przechowywanie - używane dziś zbiorniki karbonowe są drogie i tracą po prostu powoli wodór, bo on sobie może przez nie przenikać. Gęstość wodoru przy "zaledwie" 700 atmosferach oznacza też że te zbiorniki muszą być bardzo duże żeby zmieścić sensowną ilość gazu - spójrz sobie na te w nowej Toyocie Mirai! Na koniec same ogniwa paliwowe - wykonane z platyny...
Na tym tle napęd alkoholowy masz praktycznie za darmo. Muszą być dostosowane pod to wtryskiwacze i odpowiednio zaprogramowany komputer - FIAT przez długi czas montował silniki FlexiFuel (etanol + bena) w autach na polski rynek, bo im się po prostu nie opłacało tego systemu usuwać. Nawet lejesz do tego samego zbiornika! Aha, zapomnij o metanolu - jest tak straszliwie trujący, że nawet pochylenie się nad kanistrem z nim może cię trwale oślepić. Tylko etanol ma szansę. Zresztą w Brazylii to prawie 50% sprzedanego paliwa samochodowego. Infrastrukturę już mamy, bo alkohol można w teorii tankować na zwykłej stacji benzynowej.
Auta na baterie? Też wychodzą taniej. Przede wszystkim nie potrzeba kompresorów, nawet najdroższe stacje ładowania kosztują mniej niż 250 tysięcy złotych, te montowane w Polsce to około 100 tysięcy. A ładowarka domowa jest zwykle dołączana do auta, nawet jak nie jest to mówimy o max 3000 zł. I mimo drogich baterii, koszt samochodu wypada niżej niż wodorowca, bo nie ma zbiorników ani ogniw paliwowych.
Wodór podoba mi się jako sposób na transport ciężki w stylu ciężarówek. Ewentualnie jako przedłużanie zasięgu aut na baterie (chociaż tutaj już chyba lepiej mieć mały generator na zwykłe paliwo w bagażniku).
@bodzio205: zgadzam się, aczkolwiek auta elektryczne wcale nie są ekologiczne, jedynie ekonomiczne, ich ślad węglowy wynikający z produkcji sprawia, że najekologiczniej jest jeździć 20 letnim autem i nie produkować nowych (oczywiście wiem jakie z tego wynikałyby problemy, ale mówiąc o ekologii to to by było najlepsze)
@bodzio205: prawda, ale ani e-paliwo, ani wodór ani nawet alkohol nie są przyszłością, tylko prąd z akumulatorów
A wszystko spowodowane jest polityką Chin, które wydobywają 98% pierwiastków potrzebnych do jego wytworzenia
@Milek_402: większość 20 letnich aut jest równie bezawaryjne jak współczesne wozy, ba japońskim autem z lat 80 można jeździć jako daily (oczywiście odpowiednio traktowanym od początku eksploatacji)
@anton2121: fakt, są stare bezawaryjne auta (przykładowo japońce często są) ale one nie są ekologiczne ze względu na to że powstawały często gdy nie było tak restrykcyjnych norm emisji spalin i inżynierowie mogli sobie troche w temacie spalania pozwolić
@Milek_402: wiele z tych aut we współczesnym systemie wypada lepiej niż w swoich czasach bo teraz jest inna procedura mierzenia, poza tym nawet kilkanaście lat autem emituje mniej gazów niż produkcja nowego, ale no tu jest już dużo "to zależy"
No w sumie aktualnie nie ma na tyle samochodów elektrycznych by już dziś wymienić wszystkie spalinowe, ale produkcja jest najmniejszym problemem, bo może przyspieszać w każdej chwili tak jak chociażby przemysł zbrojeniowy gdy jest wojna, po prostu więcej środków to większa produkcja, większym problemem jest to że ludzie nie chcą zmienić, a w zasadzie największym że są niestety droższe od spalinowych, co zawsze będzie istnieć, bo spalinowy samochód możesz kupić używany u ruska z bazaru za nawet kilka tysięcy, cenę dobrego laptopa, co innego paliwo, bo prąd wychodzi taniej, znaczy jeszcze bo to zależy od cen prądu, ale w sumie ceny paliwa też skaczą i to nawet bardziej niż prądu
Zawsze to lepiej mieć samemu jakąś chociażby małą instalację do wytwarzania prądu (czy to małe turbiny wiatrowe czy panele PV) w takim przypadku masz w dupie czy prąd drożeje czy tanieje, bo masz własny, tylko pytanie czy pokrywasz całe zapotrzebowanie czy nie, choć i tak zawsze np. a propo tematu pokrywasz zapotrzebowanie samochodu na prąd, to masz Stonks ↗️
Choć też panele z roku na rok tanieją i są wynajdywane nowe, lepsze, toteż czasem lepiej zaczekać...
A co do Grety to mimo że chce zrobić coś dobrego to ani nie wie jak się za to zabrać ani nie wie o czym mówi i nie rozumie tego o czym mówi, oczywiście prócz swoich wstawek, to praktycznie z kartki mówi
@igi12308: Chłop się poprostu wnerwia na mema bo to nie jest prawdziwy cytat przez co on sie wk...ia
nieubłaganie i nie kuma że mem nawiązuje do tego że greta ma dosyć dziwne wypowiedzi i drze sie jak hitler
@igi12308: I SIĘ ZACZYNA! ŻAŁOSNA EKOLOŻKA KTÓRA SPUSZCZA HEJT NA KAŻDĄ OSOBĘ KTÓRA NIE MA TYCH SAMYCH POGLĄDÓW. A CO JAK TWOJA MATKA NIE JEST EKOLOGIEM NO CO WTEDY? POWIESZ JEJ ŻE JEST ŻAŁOSNA I KAŻESZ PAKOWAĆ WALIZKI BO JUŻ TU NIE MIESZKA? Daj żyć. Ach... lubię gównoburze o poranku... albo po południu... albo... a w sumie nie ważne gównoburze zawsze są fajne...
@Memixgroszkowaty: Człowieku nie lubię jak ludzie przypisują ludziom słowa których nigdy nie powiedzieli. Napisałem tak bo ostatnio widziałem podobnego mema (gdzie indziej) i ludzie myśleli, że ona na serio tak powiedziała, więc myślałem że wy też tak uważacie ¯\_(ツ)_/¯
I oczywiście musisz mnie obrażać, po co ta spina?
Komentarze
Odśwież20 stycznia 2022, 08:57
Auta elektryczne to gówno a nie auto
Odpisz
Edytowano - 28 grudnia 2020, 09:37
Czasami Greta mówi na prawdę z sensem ,dodając do tego jej upośledzenie i obcy język w którym mówi, można powiedzieć że ma jaja. Ale niestety na słowach się kończy, niestety niektóre jej wypowiedzi nie mają sensu i są bardzo mało przemyślane, a sama dziewczyna nie wie gdzie i w jakich warunkach wydobywa się surowce do jej pomysłów. Według mnie Greta sama w sobie nic złego nie robi tylko jest wymysłem dorosłych, którzy wymyślili sobie co dziewczyna będzie robić. Więc myśle że to całe szambo spuszczane na nią wcale nie ma sensu.
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:57
Jeżeli problemem aut elektrycznych jest niehumanitarne wydobycie kobaltu to może zamiast hamować rozwój, a powiedzmy sobie szczerze, że auta elektryczne są przyszłością i są znacznie bardziej ekologiczne od aut spalinowych, to po prostu, no nie wiem sprawić, żeby warunki pracy w kopalniach kobaltu były bardziej humanitarne? Już zresztą powstają takie organizacje, które zajmują się polepszaniem i monitorowaniem warunków pracy w kopalniach kobaltu. Jedną z nich jest np. Fair Cobalt Alliance, do której należy również Tesla.
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:09
@Nanook: chyba nie słyszałeś o paliwach syntetycznych, w skrócie Ci powiem: jeśli badania nad nimi się powiodą to elektryki będą mniej ekologiczne od aut spalinowych
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:22
@Nanook: Problem z autami elektrycznymi jeszcze jeden. O ile eksploatacja jest "zielona", to produkcja nie. Potrzebujemy badań nad bardziej żywotnymi, pojemniejszymi i lepszymi dla środowiska akumulatorami. Poza tym, kto powiedział, że auta na prąd są "zielone"? Mówi się dużo, że jak na prąd, to "grin enerdżi ceodwa sto procent fri", ale to nieprawda. Gdzie się produkuje prąd? W elektrowniach węglowych (między innymi). To niby ma być zdrowe dla środowiska? Potrzebujemy produkcji energii zdrowej dla środowiska, czyli potrzebujemy tańszych i wydajniejszych "zielonych" technologii produkcji energii (w tym atomu!).
Odpisz
Edytowano - 15 grudnia 2020, 12:25
@torelq: produkcja nie jest ekologiczna zważywszy z czego się robi te akumlatory (kobalt, kwas siarkowy o ile dobrze pamiętam, lit etc) a jeśli samochód elektryczny się rozbije to nwm co gorzej na środowiko może wpłynąć niż właśnie bateria
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:26
@Milek_402: Nie tylko, jak się auto rozbije. Sama produkcja akumulatora strasznie zasmradza atmosferę.
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:32
@torelq: no przecież mówię że produkcja nie jest ekologiczna, w przypadku elektryków tylko eksploatacja jest ekologiczna
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:34
@torelq: No to wszystko zależy od miksu energetycznego w danym państwie. W Polsce auta elektryczne nie są wcale bardziej ekologiczne z tego powodu właśnie, że nadal mamy tyle węgla w miksie energetycznym. Ale w takiej Norwegii koszty środowiskowe auta elektrycznego zwraca się już po roku, a w Niemczech po raptem paru latach. Więc są bardziej ekologiczne od zwykłych spalinówek jeżeli ten miks będzie bardziej czysty. Od tego należy zacząć oczywiście, ale wraz z tą przemianą powinno też pójść przechodzenie na czystsze auta.
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:38
@Nanook: to kolejny powód dla którego elektryki tak ekologoczne nie są, przynajmniej na obecną chwilę, bo jeśli świat nieco bardziej przestawi się na odnawialne źródła energii to eksploatacja elektryków będzie ekokogiczna, ale produkcja i sytuacje takie jak wypadki które sprawiają że baterie szkodzą środowisku, ekologiczne nigdy nie będą
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:38
@Milek_402: Słyszałem o tych paliwach, jednak rzeczywiście nie słyszałem by były bardziej ekologiczne. I z tego co czytam to z paliwami syntetycznymi to wszystko zależy od rodzaju syntezy, niektóre są np. bardziej trujące od spalinówek, no i problem jest z tym, żeby produkować te paliwa na masową skalę. Jeżeli będzie to możliwe w przyszłości i rzeczywiście będzie to czystsze od elektryków to z pewnością warto będzie rozważyć i tę opcję.
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:43
@Nanook: warto wspomnieć że epaliwa są dopiero w fazie rozwojowej, Audi wraz z kilkoma innymi firmami zajmuje się badaniami nad nimi, ale jak dla mnie jest spora szansa że badania się powiodą i epaliwa staną się powszechne
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:53
@Milek_402: A o jakie paliwa syntetyczne dokładnie ci chodzi tak w ogóle? Bo z tego co czytałem to jest kilka sposobów ich tworzenia. I jak sądzisz, czemu wcześniej nie udawało się spopularyzować tych paliw? Pytam, bo widzę, że jesteś ogarnięty w temacie.
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:05
@Nanook: mówie ogólnie o e-paliwach, ale w szczególności mówię o e-benzynie, mają swoje zalety: tańsza produkcja, wyższa liczba oktanowa (standardowa bena ma między 91-98 oktanów a e-bena ma około 100) co przekłada się na wyższy stopień sprężania, co z kolei przekłada się na mniejsze spalanie, kolejny + to mniejsze zużycie elementów silnika, dalej: epaliwa nie będą wymagały ogromnej przebudowy silników spalinowych, co z kolei przełoży się na możliwość dalszego stosowania znanych technologii stosowanej w samochodach spalinowych, e-bena jest bardzo czysta-nie zawiera siarki, ani benzenu, dzięki temu proces spalania jest czysty i nie generuje tak dużo ubocznych efektów spalania i szkodliwych substancji, w zasadzie to jedyna wada e-beny to konieczność stosowania biomasy do uzyskania izobutylenu, jednak trwają prace nad tym aby do uzyskania izobutylenu wykorzystywać: węgiel z dwutlenku węgla, wodór z wody i energię słoneczną
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:09
@Milek_402: gdzie jest haczyk? Dlaczego się nie upowszechniły?
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:10
@torelq: 1: wciąż są w fazie badań 2: pieniądze włożone w elektryki muszą się zwrócić, patrząc z biznesowego punktu widzenia, pieniądze które zostały włożone w rozwój elektryków muszą się zwrócić
Odpisz
15 grudnia 2020, 14:25
@Milek_402: Nanook 70%
Odpisz
15 grudnia 2020, 20:05
@Milek_402: Nie wydaje mi się żeby e benzyna była taka rewolucją. Silniki benzynowe mają niską sprawność spalania, dodatkowo wspominasz o konieczności użycia wodoru, a to bardzo mało sprawna w produkcji substancja. Więc fundamentalne pytanie brzmi jaka jest sprawność produkcji tej e benzyny?
Odpisz
16 grudnia 2020, 08:32
@Milek_402: a ta biobenzyna kopci pewnie jak każda inna?
Odpisz
Edytowano - 16 grudnia 2020, 10:41
@torelq: e-benzyna jest ekologiczniejsza w produkcji i ma ekologiczniejsze spaliny
Odpisz
16 grudnia 2020, 10:54
@Grewest: ja nic o żadnym wodorze nie mówiłem
Odpisz
16 grudnia 2020, 14:58
@Milek_402: Tak zrozumiałem to zdanie "jednak trwają prace nad tym aby do uzyskania izobutylenu wykorzystywać: węgiel z dwutlenku węgla, wodór z wody i energię słoneczną"
Odpisz
16 grudnia 2020, 15:32
@Grewest: wodór z wody? podejrzanie to brzmi, ale ok.
Odpisz
16 grudnia 2020, 15:45
@Grewest: ten wodór to składnik e-beny
Odpisz
16 grudnia 2020, 15:45
@torelq: a z czego k...a się woda składa? Odp: wodór i tlen
Odpisz
Edytowano - 16 grudnia 2020, 16:53
@Milek_402: tak tylko przypominam, że uzyskanie jakiejś ilości wodoru z wody kosztuje więcej energii, niż daje spalenie takiej samej ilości wodoru.
Odpisz
16 grudnia 2020, 16:56
@torelq: to już zostawmy Audi i reszcie, oni nad tym główkują, a ja im życzę powodzenia, bo nie chce śmierci obecnej motoryzacji
Odpisz
18 grudnia 2020, 11:48
@torelq: BMW prowadzi badania nad pojazdami napędzanymi na słoną wodę.
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:39
Żeby wyprodukować samą baterie do elektrycznych samochodów do atmosfery 20 ton CO2 a żeby wyprodukować cały samochód spalinowy ponad połowę mniej
Poza tym większość zanieczyszczeń z samochodów w Polsce to pył i kurz wznoszony podczas jazdy samochodem
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:46
@gury_wamac: do tego dość sporą część (około 16%) zanieczyszczeń to pył z tsrcz i klocków hamulcowych, tym już zajęło się Porsche ze swomi hamulcami opartymi na węgliku wolframu który jest niesamowicie wytrzymały, ekologiczniejszy, skuteczniejszy od ceramiki nie wspominając o zwykłych tarczach stalowych lub żeliwnych
Odpisz
15 grudnia 2020, 15:38
@gury_wamac: Mniej co2 wyprodukujesz przy samochodzie spalinowym, ale za w trakcie jazdy samochód elektryczny będzie mniej emitował co2(zależy od kraju). W pewnym momencie obie te linie się przetną, a wtedy elektryk będzie bardziej ekologiczny. Ale i tak od elektryka ekologiczniejszy jest autobus/tramwaj/pociąg/rower
Odpisz
15 grudnia 2020, 15:39
@Milek_402: Hybrydy i elektryki hamują silnikiem, więc klocki hamulcowe będą mniej "pylić"
Odpisz
15 grudnia 2020, 15:41
@Grewest: samochodu spalinowe też hamują silnikiem
Odpisz
16 grudnia 2020, 13:20
@Milek_402: Spróbuj pojeździć po mieście używając tylko pedału gazu. Bez szans. A w elektrykach i hybrydach można.
Odpisz
18 grudnia 2020, 00:26
@Grewest: tyle że po 4 latach trzeba zmienić akumulator bo jest w takim stanie że porażka.
Odpisz
18 grudnia 2020, 09:59
@gury_wamac: Mój Nissan Leaf 30 z roku 2016 ma dzisiaj 90% sprawności w baterii. A to model znany jako bardzo wrażliwy na szybką degradację.
Odpisz
15 grudnia 2020, 23:05
ach ta europa...
ja mam plan na życie wyj...ć dzide do usa i jeździć autami a nie k...a baterią na kółkach
Odpisz
Edytowano - 16 grudnia 2020, 13:21
@loobie_memsyy69: Miłego leczenia raka płuc kiedy skończysz w tych Stanach bez ubezpieczenia zdrowotnego... Serio, nie jedź tam.
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:15
Unia Europejska coraz to bardziej zaostrzając swoje wymogi sprawia że koncerny coraz bardziej kombinują jak by je spełnić co wcale nie wychodzi na dobre, małe auta umarly ponieważ "za dużo paliły" a duże samochody mogą jeździć dalej po spalą 10 litrów, zabrudzą 70 filtrów no ale ekologia się zgadza
A jak to powiedział redaktor Tymon, za kilkanaście lat i tak wejdzie jeszcze inna technologia i okaże się że auta elektryczne to była ekologiczna porażka
Odpisz
15 grudnia 2020, 21:24
@skelemaster: Bardzo dobrze że unia zaostrza normy. Stopniowe zaostrzanie norm miało wymóc na producentach stopniowe odejście od paliw kopalnych(których w UE za dużo nie ma). Producenci kombinowali oczywiście, wyrzucenie jednego cylindra, dołożenie turbiny(+), bardziej areodynamiczny kształt(+) i start stop.
Jednak jakiś czas temu zmieniono system testowania samochodów, który jest bliżej prawdziwym warunkom. Więc te sztuczki już mało dają. Teraz już tylko mogą tylko iść w hybrydy i w elektryki.
Redaktor Tymon jest marzycielem, a nie realistą.
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:08
Ekhm ekhm
DIESEL MUSI DYMIĆ!
T D I !
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:12
@Juliusz_Cezar: diesel do traktoruf hyhy
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:15
@Juliusz_Cezar: Oczywiście, że musi, a lewaki chcą wprowadzić jakieś elektryczne gówna
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:22
@Loreaken: unia ty k...o przestań mi v8 prześladować!!!!
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:30
@anton2121: ojj tak byczq 6.4 V8 HEMI
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:31
@anton2121: ale wolnossące V12 też fajne
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:32
@Kahol05: pfff 6.4, kiedyś to i pond 9 litrów było normalme (no pod tym względem stany są lekko poj...ne, co nie zmienia zajebistości takich kolosów)
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:36
@anton2121: przy tej pojemności chodziło mi konkretnie o coś takiego:
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:38
@Kahol05: wiem, jeśli jest 6.4 hemi to może chodzić tylko o jedno auto ;) ale ten nowy wrangler z v8, jak mnie boli że nie będzie do w europie
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:41
@anton2121: tak samo jak nowy BRZ, Nissan 400z, Infiniti wycofało się z Europy już parę lat temu
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:47
@Kahol05: normy spalin to straszny ból
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:58
@anton2121: Sam jeżdżę se elektrykiem od Nissana, ale jakby na drogach nie było V8 to świat byłby smutny. Niech żyje wybór!
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:54
@bodzio205: mocne +1 mordo
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:34
@bodzio205: osobiście uważam, że elektryki to wyhype'owane gówno, które z ekologią ma niewiele wspólnego
Dlatego samochody na wodór są lepszym rozwiązaniem
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:35
@Kahol05: ale też nie idealnym ze względu na przechowanie wodoru, mnie interesuje rozwój aut na alkohol
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:50
@anton2121: Panie?! Jaki alkohol?! Alkohol to się wlewa w inny bak, nie samochodowy. Marnowanie wódy
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:50
@Juliusz_Cezar: metanol oczywiście, a uzyskany przy okazji etanol, na pewno też się przyda, oczywiście już po jeździe
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:52
@anton2121: A metanol to może być. Na wodór najlepsze by było tanie i gaz to więc się spreża więc łatwe w przechowywaniu a metanol to płyn
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:53
@Kahol05: dla mnie epaliwa są najlepszą opcją
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:55
@Milek_402: a jakby zrobić samochód na wiatr.
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:11
@Juliusz_Cezar: wiatr musiałby wiać odpowiednio mocno xd
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:12
@Kahol05: (Zanim dasz wdółgłos, przeczytaj do końca.) Gdzie niby wodór jest eko? Robi się go z gazu ziemnego, emitując więcej CO2 niż po prostu spalając ten gaz. A nawet jak robisz wodór z wody i prądu, to efektywność procesu to 25-30%. Baterie osiągają 85-90%. Wodór jest marnowaniem energii. Wciąż jest znaczne lepszy od spaliny, ale nie zastąpi baterii - może jednak dobrze z nimi współdziałać. Hybrydy takie jak Mercedes F-Cell łączą wodór na długie trasy z małą baterią do miasta, i tylko w takim układzie wodór ma sens (chyba że chcesz 2 oddzielne samochody).
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:34
@Juliusz_Cezar: Wodór nie jest ani tani, ani łatwy w użyciu. Sama produkcja wodoru wymaga albo przetwarzania gazu ziemnego, albo użycia dużych ilości prądu i wody - znacznie więcej niż do naładowania baterii. Potem przychodzi kompresja - kompresory 700 atmosfer zdolne do kompresowania tycich, ulotnych cząsteczek wodoru kosztują 6-7 milionów złotych, i każda stacja tankowania musi taki mieć. Potem przechowywanie - używane dziś zbiorniki karbonowe są drogie i tracą po prostu powoli wodór, bo on sobie może przez nie przenikać. Gęstość wodoru przy "zaledwie" 700 atmosferach oznacza też że te zbiorniki muszą być bardzo duże żeby zmieścić sensowną ilość gazu - spójrz sobie na te w nowej Toyocie Mirai! Na koniec same ogniwa paliwowe - wykonane z platyny...
Na tym tle napęd alkoholowy masz praktycznie za darmo. Muszą być dostosowane pod to wtryskiwacze i odpowiednio zaprogramowany komputer - FIAT przez długi czas montował silniki FlexiFuel (etanol + bena) w autach na polski rynek, bo im się po prostu nie opłacało tego systemu usuwać. Nawet lejesz do tego samego zbiornika! Aha, zapomnij o metanolu - jest tak straszliwie trujący, że nawet pochylenie się nad kanistrem z nim może cię trwale oślepić. Tylko etanol ma szansę. Zresztą w Brazylii to prawie 50% sprzedanego paliwa samochodowego. Infrastrukturę już mamy, bo alkohol można w teorii tankować na zwykłej stacji benzynowej.
Auta na baterie? Też wychodzą taniej. Przede wszystkim nie potrzeba kompresorów, nawet najdroższe stacje ładowania kosztują mniej niż 250 tysięcy złotych, te montowane w Polsce to około 100 tysięcy. A ładowarka domowa jest zwykle dołączana do auta, nawet jak nie jest to mówimy o max 3000 zł. I mimo drogich baterii, koszt samochodu wypada niżej niż wodorowca, bo nie ma zbiorników ani ogniw paliwowych.
Wodór podoba mi się jako sposób na transport ciężki w stylu ciężarówek. Ewentualnie jako przedłużanie zasięgu aut na baterie (chociaż tutaj już chyba lepiej mieć mały generator na zwykłe paliwo w bagażniku).
Odpisz
15 grudnia 2020, 14:33
@bodzio205: zgadzam się, aczkolwiek auta elektryczne wcale nie są ekologiczne, jedynie ekonomiczne, ich ślad węglowy wynikający z produkcji sprawia, że najekologiczniej jest jeździć 20 letnim autem i nie produkować nowych (oczywiście wiem jakie z tego wynikałyby problemy, ale mówiąc o ekologii to to by było najlepsze)
Odpisz
15 grudnia 2020, 14:38
@anton2121: stare auta mocno się psują i więcej palą, poza tym nikt nie zrezygnuje z produkcji nowych bo to głupota
Odpisz
15 grudnia 2020, 14:39
@bodzio205: prawda, ale ani e-paliwo, ani wodór ani nawet alkohol nie są przyszłością, tylko prąd z akumulatorów
A wszystko spowodowane jest polityką Chin, które wydobywają 98% pierwiastków potrzebnych do jego wytworzenia
Odpisz
15 grudnia 2020, 15:16
@Milek_402: większość 20 letnich aut jest równie bezawaryjne jak współczesne wozy, ba japońskim autem z lat 80 można jeździć jako daily (oczywiście odpowiednio traktowanym od początku eksploatacji)
Odpisz
15 grudnia 2020, 15:33
@anton2121: fakt, są stare bezawaryjne auta (przykładowo japońce często są) ale one nie są ekologiczne ze względu na to że powstawały często gdy nie było tak restrykcyjnych norm emisji spalin i inżynierowie mogli sobie troche w temacie spalania pozwolić
Odpisz
15 grudnia 2020, 20:08
@Milek_402: wiele z tych aut we współczesnym systemie wypada lepiej niż w swoich czasach bo teraz jest inna procedura mierzenia, poza tym nawet kilkanaście lat autem emituje mniej gazów niż produkcja nowego, ale no tu jest już dużo "to zależy"
Odpisz
14 grudnia 2020, 14:53
Greta jest głupia nie polecam
Odpisz
14 grudnia 2020, 14:53
@janekelo: +1 byczq
Odpisz
14 grudnia 2020, 16:07
@janekelo: +2 byczq
Odpisz
14 grudnia 2020, 16:15
@janekelo: +3 byczq
Odpisz
14 grudnia 2020, 16:16
@mikowskyy: +4 byczq
Odpisz
14 grudnia 2020, 18:21
@janekelo: +5 byczq
Odpisz
14 grudnia 2020, 20:48
@kurczak1122: +6 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:01
@JerzykPolski: +7 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:01
@janekelo: +7 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:09
@shell232: +8 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:11
@mafiax2006: +9
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:13
@gromixowski: +10
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:14
@Daniello55: byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:15
@janekelo: +11 byczq
Odpisz
Edytowano - 15 grudnia 2020, 10:22
@haslo123: +12 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:22
@Kr4yt: +13 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:39
@JerzykPolski: +14 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:41
@Darwidx: +15 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:41
@Darwidx: +15 byczq
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:42
@janekelo: Masz już ładne stado byczqw....
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:43
@kabum957: chyba +16
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:44
@janekelo: +2137420,69
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:27
@janekelo: +17
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:28
@Mikrus19: widzę i jestem dumny
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:28
@janekelo: ciesz się i w ogóle :3
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:40
@janekelo: K...A CHCIAŁEM DOBIĆ DO 69 ZIELONYCH A KTOS TEZ TO ZROBIŁ I JEST 70
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:40
@jejaplxiaomi: łączę się w bólu
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:05
@Serniczek18k: +18 byczq
Odpisz
Edytowano - 15 grudnia 2020, 11:48
No w sumie aktualnie nie ma na tyle samochodów elektrycznych by już dziś wymienić wszystkie spalinowe, ale produkcja jest najmniejszym problemem, bo może przyspieszać w każdej chwili tak jak chociażby przemysł zbrojeniowy gdy jest wojna, po prostu więcej środków to większa produkcja, większym problemem jest to że ludzie nie chcą zmienić, a w zasadzie największym że są niestety droższe od spalinowych, co zawsze będzie istnieć, bo spalinowy samochód możesz kupić używany u ruska z bazaru za nawet kilka tysięcy, cenę dobrego laptopa, co innego paliwo, bo prąd wychodzi taniej, znaczy jeszcze bo to zależy od cen prądu, ale w sumie ceny paliwa też skaczą i to nawet bardziej niż prądu
Zawsze to lepiej mieć samemu jakąś chociażby małą instalację do wytwarzania prądu (czy to małe turbiny wiatrowe czy panele PV) w takim przypadku masz w dupie czy prąd drożeje czy tanieje, bo masz własny, tylko pytanie czy pokrywasz całe zapotrzebowanie czy nie, choć i tak zawsze np. a propo tematu pokrywasz zapotrzebowanie samochodu na prąd, to masz Stonks ↗️
Choć też panele z roku na rok tanieją i są wynajdywane nowe, lepsze, toteż czasem lepiej zaczekać...
A co do Grety to mimo że chce zrobić coś dobrego to ani nie wie jak się za to zabrać ani nie wie o czym mówi i nie rozumie tego o czym mówi, oczywiście prócz swoich wstawek, to praktycznie z kartki mówi
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:24
@Towarzysz777: zapewne ktoś za nią stoi. Nawet, jeśli ona o tym nie wie. Dzieci to idealne narzędzia propagandy.
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:15
jakkolwiek uważam że Greta powinna zjeść kotleta bo jest tylko dzieckiem które dużo krzyczy, tak poziom tego 'mema' to dno
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:36
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:33
Lepiej kopać, bo zaraz się obrazi że ją atakujecie
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:30
Jakim cudem to weszło na główną? xD
Poza tym Greta nigdy tak nie powiedziała
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:37
@marian66626: Ohh gratulacje geniuszu. Masz rację Greta tak nie powiedziała *niemożliwe* czyżby mem kłamał? *niedowierzanie*
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:14
@Memixgroszkowaty: Aha, czyli robicie żart na podstawie czegoś, czego nigdy nie powiedziała? xd
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:28
@marian66626: Chyba mamy tutaj POTĘŻNEGO EKOLOGA
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:37
@marian66626: tak działają żarty
Odpisz
15 grudnia 2020, 11:58
@Burgerchinski: no i bardzo dobrze. W porównaniu do Ciebie nie niszczy ziemi.
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:01
@igi12308: Kto powiedział że ja niszcze Ziemię
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:03
@Burgerchinski: domyślam się jeśli nie podoba Ci się ekologia Mariana66626
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:05
@igi12308: Co masz na myśli?
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:08
@Burgerchinski: to że negujesz Mariana za ekologię
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:11
@igi12308: Chłop się poprostu wnerwia na mema bo to nie jest prawdziwy cytat przez co on sie wk...ia
nieubłaganie i nie kuma że mem nawiązuje do tego że greta ma dosyć dziwne wypowiedzi i drze sie jak hitler
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:14
@Burgerchinski: Twoje porównanie Grety do Hitlera jest żałosne
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:15
@igi12308: Ludzie tu przychodzą żeby się śmiać a nie żeby wysłuchiwać żałosnych ekologów
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:17
@Burgerchinski: sam jesteś żałosny, a mem jest słaby
Odpisz
Edytowano - 15 grudnia 2020, 12:21
@igi12308: I SIĘ ZACZYNA! ŻAŁOSNA EKOLOŻKA KTÓRA SPUSZCZA HEJT NA KAŻDĄ OSOBĘ KTÓRA NIE MA TYCH SAMYCH POGLĄDÓW. A CO JAK TWOJA MATKA NIE JEST EKOLOGIEM NO CO WTEDY? POWIESZ JEJ ŻE JEST ŻAŁOSNA I KAŻESZ PAKOWAĆ WALIZKI BO JUŻ TU NIE MIESZKA? Daj żyć. Ach... lubię gównoburze o poranku... albo po południu... albo... a w sumie nie ważne gównoburze zawsze są fajne...
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:33
@Burgerchinski: z ostatnim zdaniem się zgadzam
Odpisz
15 grudnia 2020, 12:45
@marian66626: Właśnie na tym to polega. xD weź ty kiedyś wyjdź z piwnicy
Odpisz
15 grudnia 2020, 13:28
@igi12308: No i po kłótni xd
Odpisz
15 grudnia 2020, 14:15
@Memixgroszkowaty: Człowieku nie lubię jak ludzie przypisują ludziom słowa których nigdy nie powiedzieli. Napisałem tak bo ostatnio widziałem podobnego mema (gdzie indziej) i ludzie myśleli, że ona na serio tak powiedziała, więc myślałem że wy też tak uważacie ¯\_(ツ)_/¯
I oczywiście musisz mnie obrażać, po co ta spina?
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:26
Odpisz
14 grudnia 2020, 15:12
Ło kurde już o niej zapomniałem
Odpisz
15 grudnia 2020, 10:18
@Kapichu: F
Odpisz