To nie jest tak że KE nagle coś narzuca, tu musi istnieć koalicja państw które(z grubsza) popierają dany projekt oraz dodatkowo musi mieć poparcie w europarlamencie.
Rządy w krajach się zmieniają, europarlament się co 5 lat zmienia.
I aby ten zakaz szyfrowania wszedł w życi,e musi go poprzeć 3/5 państw reprezentujących conajmniej 55% ludności UE i dodatkowo w europarlament musi wyrazić na to zgodę.
Więc proponuję skontaktować się z naszymi europosłami.
Nie pierwszy raz
UE ma zakazać sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, a wyprodukowanie i eksploatacja samochodu elektrycznego wytwarza więcej zanieczyszczeń niż wyprodukowanie i eksploatacja samochodu z silnikiem benzynowym https://youtu.be/DCvJqZMpl4I
@Grewest: to że wyrok wydała jedna osoba, jako UE ( czy tam inny organ)
Nakładając kary tylko na Polskę wykazała hipokryzję albo za słabe zbadanie sprawy
@piotrkacz: cykl życia to całość(a te wyliczenia pochodzą z MIT).
Sam artykuł wspomina o tych rzeczach w kilku miejscach.
>Jeżeli porównamy podobnej wielkości auta, elektryki będą zwykle dwukrotnie bardziej emisyjne na etapie produkcji.
>To samo pokazuje także Volkswagen. Niemiecki koncern wylicza w swoim raporcie, że produkcja elektrycznego Volkswagena ID.4 z baterią o pojemności 82 kWh prowadzi do emisji 16 ton CO2, podczas gdy spalinowe wersje Volkswagena Tiguana odpowiadają za emisję 8 ton CO2 zanim jeszcze wyjadą na ulice.
>Przyjmijmy jeszcze gorszy scenariusz − wymianę całego akumulatora (a nie pojedynczego modułu) w momencie końca gwarancji (czyli po 160 tys. km). Wsadzamy nową baterię i elektryk jeździ dalej, a spalinówka w ogóle się nie psuje. Po 20 latach i pokonaniu ok. 400 tys. km elektryk będzie odpowiedzialny za emisje 57 ton CO2, podczas gdy auto benzynowe wyemituje 90 ton CO2.
>A w tym bilansie nie uwzględniamy w ogóle, że przecież wymieniana „zużyta” bateria będzie mieć jeszcze 70% fabrycznej pojemności i przez kolejnych 10-15 lat będzie mogła służyć jako stacjonarny magazyn energii. Natomiast jej recykling na koniec życia znacząco ograniczy emisje z wydobycia kobaltu czy manganu dla nowej baterii (taki recykling jest dziś już dobrze opanowaną technologią, stosowaną także w Polsce).
@piotrkacz: >to że wyrok wydała jedna osoba, jako UE ( czy tam inny organ)
>Nakładając kary tylko na Polskę wykazała hipokryzję albo za słabe zbadanie sprawy
No to jeszcze raz.
1. Czechy składa oskarżenie że jedna kopalnia niespełnia jakiś tam wymogów środowiskowych.
2. Sąd unijny bada sprawę i przyznaje rację Czechom.
Jeśli my mamy podobne zastrzeżenia to też musimy wnieść oskarżenie.
@PoziomkaV2: film trwa 20minut. To ja już wolę jakiś artykuł przeczytać. Opis filmu i twój opis sugeruje co tam się znajduje.
Tak, wyprodukowanie samochdu elektrycznego jest bardziej emisyjne. Ale w trakcie eksploatacji samochód elektryczny jest mniej emisyjny, a do 2035 roku miks energetyczny będzie jeszcze mniej emitował co2.
Chociaż tam było coś o powodowaniu niedoboru wody na terenie Czech i pozew dziwnym trafem dotyczył tylko Turowa
Gdy kopalnie Czeskie tez dzialaly na tym terenie, to może one były za to odpowiedzialne?
Oraz to że jedna osoba decyduje o czyms takim to już inna kwestia
A Polska pozewu nie składa bo nie dotyczy to zjawisk na terenie PLntylko CZ
@PoziomkaV2: Na początek napiszę tyle, więcej napiszę jakoś pod wieczór. za dwoma kreskami daję swoją odpowiedź.
2:21
"to kwestia gęstości energetycznej"
// Nie jest to manipulacja, ani kłamstwo ale nie uważam tego za duży problem.
Gęstość energetyczna nie jest takim dużym problem w europejskich warunkach, na dojazdy do pracy lub do dużego miasta 400km wystarczy. Zasięg przydaje się przy wyjeździe na wakacje, ale to 2-4 razy w roku. Tesla 3 najtańszy obecnie istniejący samochód tego koncernu osiąga 490km. Wiem że tesla jest iphonem wśród elektryków, ale jej rozwiązania zostaną zaadaptowane przez samochody konkurencji.
4:02
"wystarczy tylko wziąć pod uwagę proces wydobycia surowców niezbędnych do ich budowy Lit, kobalt, nikiel. To tylko niektóre pierwiastki, których złoża są ograniczone"
//Manipulacja
Lit, kobalt, nikiel są NIEZBĘDNE tylko przy akumulatorach litowo-jonowych. A już teraz Tesla i chińczycy używają w tańszych samochodach akumulatorów LiFePO4, które wymagają tylko Litu. Są tańsze i wytrzymują więcej ładowań, ale mają gorszą gęstość energetyczną. Chińczycy ostatnio chwalili się akumulatorami sodowo-jonowymi, które są nie zawierają też Litu.
Dodatkowo te surowce, przeciwieństwie do ropy są odzyskiwane.
Rzemieślnicze metody dotyczą głównie kobaltu, którego 90% wydobycia pochodzi z biednego Kongo. Lit jest powszechnym pierwiastkiem
5:08
"o tyle cały czas będziemy kompletnie uzależnieni od dostawców technologii np. od Chin, które niemal w całości rządzą rynkiem litu"
// Kłamstwo
Chiny są trzecie pod względem wydobycia litu.
https://www.transportenergystrategies.com/2022/03/22/charted-lithium-production-by-country-1995-2020/
"i kontrolują łańcuchy produkcyjne oraz łańcuchy dostaw akumulatorów"
//manipulacja
Jak najbardziej Chiny obecnie mają taką pozycję, ale w Europie w tym u nas powstaje coraz więcej zakładów produkujących akumulatory i części do nich.
A i jeszcze dodam że odcięcie przemysłu od akumulatorów, jest mniej destrukcyjne niż odcięcie ropy. Jedno wpływa na cenę nowych pojazdów, a drugie na koszty użytkowania.
@PoziomkaV2:
Potem zaczyna wątek emisyjności elektryków, na co odpowiedzią jest tamten wcześniej linkowany artykuł z wysokienapiecie.pl
7:38
"Samochody elektryczne nie są przyjazne środowisku (***) Jeśli chcesz żyć eko - choć na piechotę, to jest zgodne z naturą" Pominę ten bieda żart o wydychaniu co2 podczas chodzenia xd
Tak elektryki to nie jest idealne rozwiązanie i oprócz nich należy zachęcać ludzi(odpowiednią infrastrukturą) do używania rowerów, transportu publicznego czy właśnie nóg. Ale kompletna rezygnacja z samochodów jest nie możliwa.
8:18 "bo to nie motoryzacja jest problemem, który niszczy naszą planetę" <pokazał wykres światowy gdzie samochody są odpowiedzialne za 11,9% emisji co2>
// mała manipulacja
Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r. pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego. // Czyli samochody osobowe odpowiadają za ok. 17-18% emisji w UE.
https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografiki
I tak przejście na elektryki przesunie emisje do "energetyki" i "przemysłu". Ale w energetyce również dążymy do neutralności klimatycznej. A w "przemyśle" to będzie większy problem, bo zeroemisyjna stal na ten moment nie istnieje. Ale samo wydobycie surowców nie jest dużym problem jeśli popatrzymy na inne akumulatory niż litowo-jonowe.
@PoziomkaV2:
<dalej wspomina on o tym że inne kraje nie są tak ekologiczne jak Europa>
// No tak Europa jest na czele w kwestii dekarbonizacji energetyki, inne kraje robią to wolniej. Ale to robią. Energetyka słoneczna odpowiadać ma za dwie trzecie prognozowanego globalnego wzrostu mocy OZE w 2023 r.. Jednocześnie oczekuje się, że moce produkcyjne dla wszystkich segmentów produkcji fotowoltaiki wzrosną ponad dwukrotnie, do 1 000 GW do 2024 r. - Opierając się na tych trendach, w 2030 r. świat będzie dysponował wystarczającą mocą produkcyjną fotowoltaiki, aby zaspokoić poziom rocznego popytu przewidziany w scenariuszu zerowej emisji netto IEA do 2050 r. – podkreśla IEA.
Agencja prognozuje ponadto znaczny wzrost mocy lądowej energetyki wiatrowej - moce onshore wzrosną o 70% w 2023 r. - Wynika to głównie z uruchomienia opóźnionych projektów w Chinach (związanych z ograniczeniami wynikającymi z Covid-19). Oczekuje się również szybszej ekspansji w Europie i Stanach Zjednoczonych w wyniku wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, które spowodowały przesunięcie oddania projektów do użytku z 2022 na 2023 r. – dodano.
Dalszy wzrost w tym sektorze zależeć ma jednak od wsparcia udzielanego przez rządy krajowe (m.in. w zakresie ułatwień związanych z wydawaniem zezwoleń) oraz rozwoju łańcucha dostaw. - W przeciwieństwie do fotowoltaiki, łańcuchy dostaw turbin wiatrowych nie rozwijają się wystarczająco szybko, aby sprostać rosnącemu popytowi w perspektywie średnioterminowej. Wynika to głównie z rosnących cen towarów i wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, które zmniejszają rentowność producentów – czytamy.
@PoziomkaV2:
13:02 "Tymczasem zaledwie jedna geopolityczna zawieruch na wschodzie i odcięcie dostaw gazu, że nagle wszyscy zapominają że paliwa kopalne są złe"
// mała manipulacja(znowu)
To był tylko tymczasowy powrót węgla. I wraz z tym krótkotrwałym powrotem, zaplanowano większe inwestycje w alternatywy dla paliw kopalnych w energetyce. Francja znacjonalizowała przemysł atomowy, Belgia zrezygnowała z zamykania elektrowni atomowych. Unia podniosła cele OZE i planuje zakazać montowania nowych kotłów gazowych do ogrzewania od jakiegoś roku. Nawet u nas PiS się minimalnie ogarnął obniżył wymogi dla energetyki wiatrowej.
13:21 "Niemcy otwierają nowe elektrownie węglowe jednocześnie zamykając elektrownie atomowe"
//manipulacja
Niemcy nie otwierali nowych elektrowni węglowych, tylko przesunęli elektrownie z rezerwy do pełnego wykorzystania.
13:34 "Dlaczego obudziliśmy się z ręką w nocniku? Bo przez dziesięciolecia wmawiano nam jaki ten atom jest niebezpieczny"
// Ok? Tylko co to ma wspólnego z samochodami elektrycznymi. Głosy odnośnie atomu były różne w samej europie. Po jednej stronie masz proatomową Francję, a po drugiej stronie antyatomowe Niemcy.
14:05 "Ci którzy krzyczą najgłośniej i ubierają się w zielone ciuszki mają najczęściej brudne ręce"
// Zgadzam się że powinno się tym zająć, ale to nie ma żadnego związku z tym tematem.
16:12 "Flota jednego tylko operatora statków wycieczkowych emituje więcej tlenków siarki niż motoryzacja UE"
ZNÓW, jaki to ma związek z samochodami elektrycznymi? xD
Tlenek siarki to nie jest gaz cieplarniany, ale oczywiście jest szkodliwy(lokalnie) dla środowiska i normy w cywilizowanych państwach redukują jego emisje. https://ziemianarozdrozu.pl/cena-powietrza-redukcja-emisji-so2/
Jeśli jakieś państwa chcą sobie szkodzić zanieczyszczając środowisko lokalnie to ich sprawa, jeśli to robią globalnie to już sprawa wszystkich. Gazy cieplarniane wpływają na całą planetę, dlatego należy z nimi walczyć.
16:59
"Kluczowe jest byśmy my konsumenci mieli wybór"
Wolność jednego kończy się na wolności drugiego. Elektryki nie są idealne, ale są sporym krokiem do przodu. Zakaz samochodów spalinowych, ma sprawić że szybciej osiągniemy efekt skali, producenci oraz że inwestorzy będą chętniej rozwijać swoje produkty. Zakaz upewnia ich że będzie popyt na takie rozwiązania w przyszłości. Dodatkowo zakaz ułatwi pełną dekarbonizację w 2050.
@PoziomkaV2: 17:29 "Wierzę że drzemie w nich spory potencjał na stawianie się coraz czyściejszą i przyjaźniejszą środowisku technologią"
// szkoda tylko że fizyka stawia granice. Reakcja spalania zawsze zostawi po sobie odpady. Silnik spalinowy zawsze będzie sporo energii wyrzucał w powietrze w formie ciepła(i jest to zaleta zimą), wszelkie proste sposoby na podbicie sprawności zostały już osiągnięte.
A i mamy taki problem że wraz ze wzrostem sprawności mamy większą emisję tlenków azotu. Wrzucam cytat z PDFa [ dr inż. Krzysztof KACZMARCZYK Instytut Techniki Górniczej KOMAG Koncepcja systemu redukcji tlenków azotu z ognioszczelnego napędu spalinowego ]
<>
Wysoka wartość ciśnienia i temperatury w komorze spalania wpływa silnie na
zwiększenie sprawności silnika spalinowego, lecz wiąże
się ze zwiększonym stężeniem tlenków azotu w gazach spalinowych.
</>
Paliwa syntetyczne są/ będą czyściejsze ale wciąż w trakcie spalania będziemy mieli odpady podczas spalania. Ale ok pod względem emisji co2 paliwa syntetyczne i wodór, da się (teoretycznie) wyprodukować bezemisyjnie. Więc te rodzaje pojazdów będą dopuszczone do sprzedaży po 2035.
@pawelec323232e2: kuźwa Pawelec, ja się każdego dnia modlę byś pewnego dnia wstał, zobaczył na to co wypisujesz i dostał takiej dawki cringu, żebyś na tydzień odciął się od internetu i zrozumiał co za głupoty pie....isz i jakie zj...ństwo odstawiasz
@Dyzer: wybacz Dyzia, ale to silniejsze ode mnie, czasami nie mogę po prostu przejść obojętne obok czystej głupoty nawet gadanej z atencji, bo potem zejdzie się grupka osób, co pomyślą podobnie i rodzą się np. tacy pingwiniarze czy polski rząd
@pawelec323232e2: tylko, że ty nie przedstawiasz poglądów jako opinii, a tak jakby był to fakt
W tym, użytkowniku którego chętnie bym wyzwał, ale nie bo nie chcę bana, jest problem
Takim podejściem prezentujesz braki w funkcjonowaniu w społeczeństwie i niski poziom intelektualny
@pawelec323232e2: zacytuję fragment ze swojego poprzedniego komentarza
"Takim podejściem prezentujesz braki w funkcjonowaniu w społeczeństwie i niski poziom intelektualny"
@pawelec323232e2: "Hej Pawelec, słyszałeś, że Unia ma zamiar ograniczyć naszą prywatność a przez to zmniejszyć naszą wolność w tym do wypowiedzi?"
"Nie zawracaj mi głowy takimi głupstwami, mamy większy problem, albowiem LGBT..."
Komentarze
OdświeżEdytowano - 8 lipca 2023, 12:17
Tu nie ma rzadnej hipokryzji.
To nie jest tak że KE nagle coś narzuca, tu musi istnieć koalicja państw które(z grubsza) popierają dany projekt oraz dodatkowo musi mieć poparcie w europarlamencie.
Rządy w krajach się zmieniają, europarlament się co 5 lat zmienia.
I aby ten zakaz szyfrowania wszedł w życi,e musi go poprzeć 3/5 państw reprezentujących conajmniej 55% ludności UE i dodatkowo w europarlament musi wyrazić na to zgodę.
Więc proponuję skontaktować się z naszymi europosłami.
Odpisz
8 lipca 2023, 13:45
@Grewest: jakby UE brało na poważnie większość członków to zgodziłbym się ale taką polskę to traktują jak krowe
Odpisz
8 lipca 2023, 16:09
@gelo1238: To że Polska czasem przegrywa głosowania, nie sprawia że "jesteśmy dojną krową".
Odpisz
8 lipca 2023, 17:11
@Grewest: A sprawa z imigrantamu?
Odpisz
9 lipca 2023, 02:04
@Sonic_w_fortnite: PIS macha szabelką, Czesi wywalczyli wyłączenie krajów które przyjęły dużą liczbę uchodźców z Ukrainy
Odpisz
9 lipca 2023, 10:05
@Grewest: Ja nic takiego nie słyszałem (nie oglądam TVP)
Odpisz
9 lipca 2023, 13:07
@Grewest: jesteśmy dojną krową bo na takie warunki zgodziliśmy się dołączając do unii.
Odpisz
10 lipca 2023, 16:02
@gelo1238: Jakie warunki ci przeszkadzają?
Odpisz
6 lipca 2023, 11:26
Nie pierwszy raz
UE ma zakazać sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, a wyprodukowanie i eksploatacja samochodu elektrycznego wytwarza więcej zanieczyszczeń niż wyprodukowanie i eksploatacja samochodu z silnikiem benzynowym
https://youtu.be/DCvJqZMpl4I
Odpisz
6 lipca 2023, 11:57
@PoziomkaV2: Dorzuć jeszcze Turów i olanie kopalni niemieckich i czeskich po drugiej stronie granicy
Odpisz
6 lipca 2023, 12:15
@piotrkacz: W temat kopalni się nie zagłębiałem, więc się nie wypowiadam
Odpisz
8 lipca 2023, 12:19
@PoziomkaV2: Kanały motoryzacyjne manipulują? Nowe nie znałem.
https://wysokienapiecie.pl/87572-po-co-nam-auta-elektryczne-na-wegiel/
Odpisz
8 lipca 2023, 12:22
@piotrkacz:
> Dorzuć jeszcze Turów i olanie kopalni niemieckich i czeskich po drugiej stronie granicy
Co ma piernik do wiatraka?
Czesi zgłaszali że im się coś niepodoba, a my to zignorowaliśmy. Poszli do sądu unijnego i sąd wydał wyrok.
Odpisz
8 lipca 2023, 12:22
@Grewest: a utylizacja też jest wzięta pod uwagę?
A wydobycie materiałów?
Czy sama produkcja części?
Odpisz
8 lipca 2023, 12:24
@Grewest: to że wyrok wydała jedna osoba, jako UE ( czy tam inny organ)
Nakładając kary tylko na Polskę wykazała hipokryzję albo za słabe zbadanie sprawy
Odpisz
Edytowano - 8 lipca 2023, 12:33
@piotrkacz: cykl życia to całość(a te wyliczenia pochodzą z MIT).
Sam artykuł wspomina o tych rzeczach w kilku miejscach.
>Jeżeli porównamy podobnej wielkości auta, elektryki będą zwykle dwukrotnie bardziej emisyjne na etapie produkcji.
>To samo pokazuje także Volkswagen. Niemiecki koncern wylicza w swoim raporcie, że produkcja elektrycznego Volkswagena ID.4 z baterią o pojemności 82 kWh prowadzi do emisji 16 ton CO2, podczas gdy spalinowe wersje Volkswagena Tiguana odpowiadają za emisję 8 ton CO2 zanim jeszcze wyjadą na ulice.
>Przyjmijmy jeszcze gorszy scenariusz − wymianę całego akumulatora (a nie pojedynczego modułu) w momencie końca gwarancji (czyli po 160 tys. km). Wsadzamy nową baterię i elektryk jeździ dalej, a spalinówka w ogóle się nie psuje. Po 20 latach i pokonaniu ok. 400 tys. km elektryk będzie odpowiedzialny za emisje 57 ton CO2, podczas gdy auto benzynowe wyemituje 90 ton CO2.
>A w tym bilansie nie uwzględniamy w ogóle, że przecież wymieniana „zużyta” bateria będzie mieć jeszcze 70% fabrycznej pojemności i przez kolejnych 10-15 lat będzie mogła służyć jako stacjonarny magazyn energii. Natomiast jej recykling na koniec życia znacząco ograniczy emisje z wydobycia kobaltu czy manganu dla nowej baterii (taki recykling jest dziś już dobrze opanowaną technologią, stosowaną także w Polsce).
Odpisz
Edytowano - 8 lipca 2023, 12:48
@piotrkacz: >to że wyrok wydała jedna osoba, jako UE ( czy tam inny organ)
>Nakładając kary tylko na Polskę wykazała hipokryzję albo za słabe zbadanie sprawy
No to jeszcze raz.
1. Czechy składa oskarżenie że jedna kopalnia niespełnia jakiś tam wymogów środowiskowych.
2. Sąd unijny bada sprawę i przyznaje rację Czechom.
Jeśli my mamy podobne zastrzeżenia to też musimy wnieść oskarżenie.
Odpisz
8 lipca 2023, 12:49
@Grewest: "Kanały motoryzacyjne manipulują? Nowe nie znałem."
Obejrzałeś to do końca czy tylko spojrzałeś na tytuł?
Odpisz
8 lipca 2023, 12:58
@PoziomkaV2: film trwa 20minut. To ja już wolę jakiś artykuł przeczytać. Opis filmu i twój opis sugeruje co tam się znajduje.
Tak, wyprodukowanie samochdu elektrycznego jest bardziej emisyjne. Ale w trakcie eksploatacji samochód elektryczny jest mniej emisyjny, a do 2035 roku miks energetyczny będzie jeszcze mniej emitował co2.
Odpisz
Edytowano - 8 lipca 2023, 12:59
@Grewest: I ty chcesz, żebym zapoznał się z twoimi argumentami, gdy ty nawet nie zapoznałeś się z moimi?
Odpisz
8 lipca 2023, 13:00
@Grewest: Jak mamy argumentować co jest lepsze to chociaż oboje wysłuchajmy, co druga strona ma do powiedzenia na ten temat, dobrze?
Odpisz
8 lipca 2023, 13:04
@Grewest: W przerwach pomiędzy komentarzami już zdążyłbyś obejrzeć ten filmik
Odpisz
8 lipca 2023, 13:41
@Grewest: nie byłbym tego taki pewien lol.
Odpisz
8 lipca 2023, 13:42
@piotrkacz: jakie kary?
Odpisz
8 lipca 2023, 13:45
@gelo1238: te których chyba nie płacimy
Odpisz
8 lipca 2023, 13:46
@Grewest: I jak, obejrzałeś już?
Odpisz
8 lipca 2023, 13:49
@Grewest: dobra niech ci tu będzie
Chociaż tam było coś o powodowaniu niedoboru wody na terenie Czech i pozew dziwnym trafem dotyczył tylko Turowa
Gdy kopalnie Czeskie tez dzialaly na tym terenie, to może one były za to odpowiedzialne?
Oraz to że jedna osoba decyduje o czyms takim to już inna kwestia
A Polska pozewu nie składa bo nie dotyczy to zjawisk na terenie PLntylko CZ
Odpisz
Edytowano - 8 lipca 2023, 16:08
@PoziomkaV2: Na początek napiszę tyle, więcej napiszę jakoś pod wieczór. za dwoma kreskami daję swoją odpowiedź.
2:21
"to kwestia gęstości energetycznej"
// Nie jest to manipulacja, ani kłamstwo ale nie uważam tego za duży problem.
Gęstość energetyczna nie jest takim dużym problem w europejskich warunkach, na dojazdy do pracy lub do dużego miasta 400km wystarczy. Zasięg przydaje się przy wyjeździe na wakacje, ale to 2-4 razy w roku. Tesla 3 najtańszy obecnie istniejący samochód tego koncernu osiąga 490km. Wiem że tesla jest iphonem wśród elektryków, ale jej rozwiązania zostaną zaadaptowane przez samochody konkurencji.
4:02
"wystarczy tylko wziąć pod uwagę proces wydobycia surowców niezbędnych do ich budowy Lit, kobalt, nikiel. To tylko niektóre pierwiastki, których złoża są ograniczone"
//Manipulacja
Lit, kobalt, nikiel są NIEZBĘDNE tylko przy akumulatorach litowo-jonowych. A już teraz Tesla i chińczycy używają w tańszych samochodach akumulatorów LiFePO4, które wymagają tylko Litu. Są tańsze i wytrzymują więcej ładowań, ale mają gorszą gęstość energetyczną. Chińczycy ostatnio chwalili się akumulatorami sodowo-jonowymi, które są nie zawierają też Litu.
Dodatkowo te surowce, przeciwieństwie do ropy są odzyskiwane.
Rzemieślnicze metody dotyczą głównie kobaltu, którego 90% wydobycia pochodzi z biednego Kongo. Lit jest powszechnym pierwiastkiem
5:08
"o tyle cały czas będziemy kompletnie uzależnieni od dostawców technologii np. od Chin, które niemal w całości rządzą rynkiem litu"
// Kłamstwo
Chiny są trzecie pod względem wydobycia litu.
https://www.transportenergystrategies.com/2022/03/22/charted-lithium-production-by-country-1995-2020/
"i kontrolują łańcuchy produkcyjne oraz łańcuchy dostaw akumulatorów"
//manipulacja
Jak najbardziej Chiny obecnie mają taką pozycję, ale w Europie w tym u nas powstaje coraz więcej zakładów produkujących akumulatory i części do nich.
https://biznesalert.pl/francja-polska-fabryka-ev-europa/
https://swiatoze.pl/w-polsce-powstanie-najwieksza-na-swiecie-fabryka-folii-do-baterii-aut-elektrycznych/
https://swiatoze.pl/firma-z-pruszkowa-zbuduje-wielka-fabryke-baterii-gigafactoryx/
A i jeszcze dodam że odcięcie przemysłu od akumulatorów, jest mniej destrukcyjne niż odcięcie ropy. Jedno wpływa na cenę nowych pojazdów, a drugie na koszty użytkowania.
Odpisz
9 lipca 2023, 01:55
@PoziomkaV2:
Potem zaczyna wątek emisyjności elektryków, na co odpowiedzią jest tamten wcześniej linkowany artykuł z wysokienapiecie.pl
7:38
"Samochody elektryczne nie są przyjazne środowisku (***) Jeśli chcesz żyć eko - choć na piechotę, to jest zgodne z naturą" Pominę ten bieda żart o wydychaniu co2 podczas chodzenia xd
Tak elektryki to nie jest idealne rozwiązanie i oprócz nich należy zachęcać ludzi(odpowiednią infrastrukturą) do używania rowerów, transportu publicznego czy właśnie nóg. Ale kompletna rezygnacja z samochodów jest nie możliwa.
8:18 "bo to nie motoryzacja jest problemem, który niszczy naszą planetę" <pokazał wykres światowy gdzie samochody są odpowiedzialne za 11,9% emisji co2>
// mała manipulacja
Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r. pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego. // Czyli samochody osobowe odpowiadają za ok. 17-18% emisji w UE.
https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografiki
I tak przejście na elektryki przesunie emisje do "energetyki" i "przemysłu". Ale w energetyce również dążymy do neutralności klimatycznej. A w "przemyśle" to będzie większy problem, bo zeroemisyjna stal na ten moment nie istnieje. Ale samo wydobycie surowców nie jest dużym problem jeśli popatrzymy na inne akumulatory niż litowo-jonowe.
Odpisz
9 lipca 2023, 01:57
@PoziomkaV2:
<dalej wspomina on o tym że inne kraje nie są tak ekologiczne jak Europa>
// No tak Europa jest na czele w kwestii dekarbonizacji energetyki, inne kraje robią to wolniej. Ale to robią. Energetyka słoneczna odpowiadać ma za dwie trzecie prognozowanego globalnego wzrostu mocy OZE w 2023 r.. Jednocześnie oczekuje się, że moce produkcyjne dla wszystkich segmentów produkcji fotowoltaiki wzrosną ponad dwukrotnie, do 1 000 GW do 2024 r. - Opierając się na tych trendach, w 2030 r. świat będzie dysponował wystarczającą mocą produkcyjną fotowoltaiki, aby zaspokoić poziom rocznego popytu przewidziany w scenariuszu zerowej emisji netto IEA do 2050 r. – podkreśla IEA.
Agencja prognozuje ponadto znaczny wzrost mocy lądowej energetyki wiatrowej - moce onshore wzrosną o 70% w 2023 r. - Wynika to głównie z uruchomienia opóźnionych projektów w Chinach (związanych z ograniczeniami wynikającymi z Covid-19). Oczekuje się również szybszej ekspansji w Europie i Stanach Zjednoczonych w wyniku wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, które spowodowały przesunięcie oddania projektów do użytku z 2022 na 2023 r. – dodano.
Dalszy wzrost w tym sektorze zależeć ma jednak od wsparcia udzielanego przez rządy krajowe (m.in. w zakresie ułatwień związanych z wydawaniem zezwoleń) oraz rozwoju łańcucha dostaw. - W przeciwieństwie do fotowoltaiki, łańcuchy dostaw turbin wiatrowych nie rozwijają się wystarczająco szybko, aby sprostać rosnącemu popytowi w perspektywie średnioterminowej. Wynika to głównie z rosnących cen towarów i wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, które zmniejszają rentowność producentów – czytamy.
https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/oze-fotowoltaika-energia-wiatru-prognoza-miedzynarodowa-agencja-energii-13479.html
Odpisz
9 lipca 2023, 02:00
@PoziomkaV2:
13:02 "Tymczasem zaledwie jedna geopolityczna zawieruch na wschodzie i odcięcie dostaw gazu, że nagle wszyscy zapominają że paliwa kopalne są złe"
// mała manipulacja(znowu)
To był tylko tymczasowy powrót węgla. I wraz z tym krótkotrwałym powrotem, zaplanowano większe inwestycje w alternatywy dla paliw kopalnych w energetyce. Francja znacjonalizowała przemysł atomowy, Belgia zrezygnowała z zamykania elektrowni atomowych. Unia podniosła cele OZE i planuje zakazać montowania nowych kotłów gazowych do ogrzewania od jakiegoś roku. Nawet u nas PiS się minimalnie ogarnął obniżył wymogi dla energetyki wiatrowej.
13:21 "Niemcy otwierają nowe elektrownie węglowe jednocześnie zamykając elektrownie atomowe"
//manipulacja
Niemcy nie otwierali nowych elektrowni węglowych, tylko przesunęli elektrownie z rezerwy do pełnego wykorzystania.
https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2022-10-12/niemcy-weglowy-renesans-na-czas-kryzysu
13:34 "Dlaczego obudziliśmy się z ręką w nocniku? Bo przez dziesięciolecia wmawiano nam jaki ten atom jest niebezpieczny"
// Ok? Tylko co to ma wspólnego z samochodami elektrycznymi. Głosy odnośnie atomu były różne w samej europie. Po jednej stronie masz proatomową Francję, a po drugiej stronie antyatomowe Niemcy.
14:05 "Ci którzy krzyczą najgłośniej i ubierają się w zielone ciuszki mają najczęściej brudne ręce"
// Zgadzam się że powinno się tym zająć, ale to nie ma żadnego związku z tym tematem.
16:12 "Flota jednego tylko operatora statków wycieczkowych emituje więcej tlenków siarki niż motoryzacja UE"
ZNÓW, jaki to ma związek z samochodami elektrycznymi? xD
Tlenek siarki to nie jest gaz cieplarniany, ale oczywiście jest szkodliwy(lokalnie) dla środowiska i normy w cywilizowanych państwach redukują jego emisje. https://ziemianarozdrozu.pl/cena-powietrza-redukcja-emisji-so2/
Jeśli jakieś państwa chcą sobie szkodzić zanieczyszczając środowisko lokalnie to ich sprawa, jeśli to robią globalnie to już sprawa wszystkich. Gazy cieplarniane wpływają na całą planetę, dlatego należy z nimi walczyć.
16:59
"Kluczowe jest byśmy my konsumenci mieli wybór"
Wolność jednego kończy się na wolności drugiego. Elektryki nie są idealne, ale są sporym krokiem do przodu. Zakaz samochodów spalinowych, ma sprawić że szybciej osiągniemy efekt skali, producenci oraz że inwestorzy będą chętniej rozwijać swoje produkty. Zakaz upewnia ich że będzie popyt na takie rozwiązania w przyszłości. Dodatkowo zakaz ułatwi pełną dekarbonizację w 2050.
Odpisz
Edytowano - 9 lipca 2023, 02:01
@PoziomkaV2: 17:29 "Wierzę że drzemie w nich spory potencjał na stawianie się coraz czyściejszą i przyjaźniejszą środowisku technologią"
// szkoda tylko że fizyka stawia granice. Reakcja spalania zawsze zostawi po sobie odpady. Silnik spalinowy zawsze będzie sporo energii wyrzucał w powietrze w formie ciepła(i jest to zaleta zimą), wszelkie proste sposoby na podbicie sprawności zostały już osiągnięte.
A i mamy taki problem że wraz ze wzrostem sprawności mamy większą emisję tlenków azotu. Wrzucam cytat z PDFa [ dr inż. Krzysztof KACZMARCZYK Instytut Techniki Górniczej KOMAG Koncepcja systemu redukcji tlenków azotu z ognioszczelnego napędu spalinowego ]
<>
Wysoka wartość ciśnienia i temperatury w komorze spalania wpływa silnie na
zwiększenie sprawności silnika spalinowego, lecz wiąże
się ze zwiększonym stężeniem tlenków azotu w gazach spalinowych.
</>
Paliwa syntetyczne są/ będą czyściejsze ale wciąż w trakcie spalania będziemy mieli odpady podczas spalania. Ale ok pod względem emisji co2 paliwa syntetyczne i wodór, da się (teoretycznie) wyprodukować bezemisyjnie. Więc te rodzaje pojazdów będą dopuszczone do sprzedaży po 2035.
Odpisz
9 lipca 2023, 01:01
Ale się na jeja zrobiło politycznie ostatnio
Odpisz
8 lipca 2023, 14:06
A kiedy wprowadzą social kredyt? Bo widzę, że bardzo mocno inspirują się na Chinach.
Odpisz
6 lipca 2023, 12:24
Dla tego Unia Europejska powinna zostać zniszczona
Odpisz
6 lipca 2023, 12:26
@MojeKonto: no właśnie, przez lgbt
Odpisz
6 lipca 2023, 12:27
@pawelec323232e2: Nie przez lgbt. Chodzi tylko o to, by zniszczyć coś dla zabawy
Odpisz
6 lipca 2023, 13:42
@MojeKonto: no doslownie lgbt
Odpisz
6 lipca 2023, 12:01
Mam nadzieję że jednak się rozmyślą
Odpisz
6 lipca 2023, 11:42
Unia Europejska to gówno. Przez nich mamy te lgbt, aborcje i każde inne gówno
Odpisz
6 lipca 2023, 11:45
@pawelec323232e2: Jakoś w takich stanach zjednoczonych nie ma unii europejskiej a jest lgbt
Odpisz
6 lipca 2023, 11:48
@PoziomkaV2: Z nim nie ma co dyskutować to zwykły troll jest
Odpisz
6 lipca 2023, 11:54
@pawelec323232e2: kolejny dzien odklejek pawelca
Odpisz
6 lipca 2023, 11:55
@Egirl: No dokładnie
Odpisz
6 lipca 2023, 12:01
@Dyzer: a wy wszyscy to lewacy
Odpisz
6 lipca 2023, 12:05
@pawelec323232e2: kuźwa Pawelec, ja się każdego dnia modlę byś pewnego dnia wstał, zobaczył na to co wypisujesz i dostał takiej dawki cringu, żebyś na tydzień odciął się od internetu i zrozumiał co za głupoty pie....isz i jakie zj...ństwo odstawiasz
Odpisz
6 lipca 2023, 12:07
@jakub17: bo mam swoją opinię, i mam motywację. Klasyczny ruch głupka
Odpisz
6 lipca 2023, 12:07
@jakub17: Stary mu zależy na atencji najlepiej mu nie odpisywać i jej nie dawać
Odpisz
6 lipca 2023, 12:09
@Dyzer: wybacz Dyzia, ale to silniejsze ode mnie, czasami nie mogę po prostu przejść obojętne obok czystej głupoty nawet gadanej z atencji, bo potem zejdzie się grupka osób, co pomyślą podobnie i rodzą się np. tacy pingwiniarze czy polski rząd
Odpisz
6 lipca 2023, 12:11
@jakub17: No też racja rozumiem
Odpisz
6 lipca 2023, 12:23
@Dyzer: jakiej atencji, nie wyobrażam sobie szukać atencji a co dopiero na stronie z memami
Odpisz
6 lipca 2023, 12:25
@Dyzer: tak, bk trzeba wyśmiać kogoś co ma Inne poglądy od ciebie
Odpisz
6 lipca 2023, 14:12
@pawelec323232e2: tylko, że ty nie przedstawiasz poglądów jako opinii, a tak jakby był to fakt
W tym, użytkowniku którego chętnie bym wyzwał, ale nie bo nie chcę bana, jest problem
Takim podejściem prezentujesz braki w funkcjonowaniu w społeczeństwie i niski poziom intelektualny
Odpisz
6 lipca 2023, 14:32
@piotrkacz: stajesz się najlepszą wersją siebie?
Odpisz
6 lipca 2023, 14:52
@pawelec323232e2: zawsze można coś poprawić
Ale akurat bezpodstawne obrażanie innych nigdy nie należalo do moich przywar
Odpisz
6 lipca 2023, 14:53
@piotrkacz: moje opinie są faktem
Odpisz
6 lipca 2023, 14:55
@pawelec323232e2: zacytuję fragment ze swojego poprzedniego komentarza
"Takim podejściem prezentujesz braki w funkcjonowaniu w społeczeństwie i niski poziom intelektualny"
Odpisz
6 lipca 2023, 14:58
@piotrkacz: chociaż się nie powtarzaj
Odpisz
8 lipca 2023, 13:46
@PoziomkaV2: bo sie wzorujemy na tym cyrku zwanym stanami
Odpisz
8 lipca 2023, 14:21
@pawelec323232e2: "Hej Pawelec, słyszałeś, że Unia ma zamiar ograniczyć naszą prywatność a przez to zmniejszyć naszą wolność w tym do wypowiedzi?"
"Nie zawracaj mi głowy takimi głupstwami, mamy większy problem, albowiem LGBT..."
Odpisz
Edytowano - 9 lipca 2023, 00:57
@pawelec323232e2: I dlatego unia jest super, bez niej nie mielibyśmy tyłu pięknych homoseksualnych mężczyzn 😍😍😍
Odpisz