Alianci: Dzięki Bogu, że Niemcy zostali powstrzymani i nie zniszczyli Paryża oraz Rzymu, bo moglibyśmy stracić ważne dziedzictwo kultury europejskiej.
Też Alianci:
@Grewest: Mogli sobie na więcej pozwolić, ale takie np. bombardowanie Drezna nie miało żadnego strategicznego celu, oczywiście poza "złamaniem ducha ludności cywilnej", czyli w praktyce zabić ile się da, a niech pozostali się boją (co zresztą nie wychodziło, bo naloty łączyły ludzi w obliczu wspólnego niebezpieczeństwa), a równie dobrze w taki sam sposób można usprawiedliwiać bombardowanie Warszawy w 1939.
Takie mielenie miast sensu nie miało, zgoda.
Ale pomniejsze bombardowania już tak, odciągałeś lotnictwo i działa przeciwlotnicze od innych miejsc. I w Rzeszy pojawiał się problem zbyt krótkiej kołderki.
@Grewest: Tylko tu jest problem, skąd brano obronę, z celów mniej ważnych właśnie, np. miast niestanowiących sensownych celów. A co zrobić po odciągnięciu obrony z celów stricte cywilnych? Zbombardować? No bo przecież obiekt nie broniony, to żal zmarnować okazję.
To właśnie historia nalotów na Drezno, miasta, do którego uciekali uchodźcy z bombardowanych rejonów, a które samo w sobie nie stanowiło żadnego ważnego celu, przez co tamtejsze jednostki obrony przeciwlotniczej wysłano do ochrony ważniejszych celów gdzie indziej w Rzeszy, przez co praktycznie niebronione miasto zostało zbombardowane w takim stopniu, że stanowi obecnie jeden ze słynniejszych przykładów alianckiej doktryny nalotów strategicznych.
Tak jak wspominałem takie pełne niszczenie miast sensu nie miało. Naloty dywanowe miały sens w miejscach strategicznych typu fabryki, porty, rafinerie, lotniska, węzły kolejowe.
A naloty które miały odciągać uwagę przeciwnika, w 1945 sensu już nie miały. Przemysł już został porażony i nie funcjonował dobrze.
@Grewest: powiedziałbym że najwięcej szczęścia mieli w Jugosławii gdzie przez powstanie odzyskali wolność i głównie dlatego później sowieci nie mieli na nich takiego wpływu (mogę się mylić, ale chyba były tam nawet legalne dolary)
@MlodyKamil96: Z tego co wiem to decyzja o powstaniu PRL została podjęta w 1943. A tak poza tym to AK samo stworzyłoby argument dla sowietów (patrz: Akcja Burza)
Komentarze
Odśwież15 września 2023, 22:18
Nie pasuje to że jest jedzenie
Odpisz
22 sierpnia 2023, 09:06
Polacy w warszawie: no tak... ch#j nam na dziure
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:08
Alianci: Dzięki Bogu, że Niemcy zostali powstrzymani i nie zniszczyli Paryża oraz Rzymu, bo moglibyśmy stracić ważne dziedzictwo kultury europejskiej.
Też Alianci:
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:11
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:12
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:13
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:25
To Niemcy byli agresorem. Więc w ramach odbijania Europy, alianci mogli sobie więcej pozwolić
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:44
@Grewest: Mogli sobie na więcej pozwolić, ale takie np. bombardowanie Drezna nie miało żadnego strategicznego celu, oczywiście poza "złamaniem ducha ludności cywilnej", czyli w praktyce zabić ile się da, a niech pozostali się boją (co zresztą nie wychodziło, bo naloty łączyły ludzi w obliczu wspólnego niebezpieczeństwa), a równie dobrze w taki sam sposób można usprawiedliwiać bombardowanie Warszawy w 1939.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 21:19
Takie mielenie miast sensu nie miało, zgoda.
Ale pomniejsze bombardowania już tak, odciągałeś lotnictwo i działa przeciwlotnicze od innych miejsc. I w Rzeszy pojawiał się problem zbyt krótkiej kołderki.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 21:35
@Grewest: Tylko tu jest problem, skąd brano obronę, z celów mniej ważnych właśnie, np. miast niestanowiących sensownych celów. A co zrobić po odciągnięciu obrony z celów stricte cywilnych? Zbombardować? No bo przecież obiekt nie broniony, to żal zmarnować okazję.
To właśnie historia nalotów na Drezno, miasta, do którego uciekali uchodźcy z bombardowanych rejonów, a które samo w sobie nie stanowiło żadnego ważnego celu, przez co tamtejsze jednostki obrony przeciwlotniczej wysłano do ochrony ważniejszych celów gdzie indziej w Rzeszy, przez co praktycznie niebronione miasto zostało zbombardowane w takim stopniu, że stanowi obecnie jeden ze słynniejszych przykładów alianckiej doktryny nalotów strategicznych.
Odpisz
20 sierpnia 2023, 01:22
Tak jak wspominałem takie pełne niszczenie miast sensu nie miało. Naloty dywanowe miały sens w miejscach strategicznych typu fabryki, porty, rafinerie, lotniska, węzły kolejowe.
A naloty które miały odciągać uwagę przeciwnika, w 1945 sensu już nie miały. Przemysł już został porażony i nie funcjonował dobrze.
Więc bombardowanie Drezna w 45 nie miało sensu.
Odpisz
21 sierpnia 2023, 11:58
przypomnę tylko ze zbombardowali doszczętnie Hamburg
Odpisz
20 sierpnia 2023, 15:45
Tak jakby Włosi nie byli Aliantami
Odpisz
20 sierpnia 2023, 01:17
tak, tak... niech tak zwany "Paryż wschodu" pójdzie się J. a wszyscy inni będą happy
Odpisz
20 sierpnia 2023, 00:48
Imagine warszawa była fajnym postapokaliptycznymiastem. Nie powinni jej odbudowywać.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 17:40
Było nie robić powstania, licząc na pomoc od drugiego śmiertelnego wroga. W Pradze powstanie wybuchło 5. maja i nie wyglądała tak źle jak Warszawa.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 17:42
@Czad99: jak to dobrze, że wiesz o co chodziło w powstaniu i piszesz tylko mądre.. a nie.. czekaj.. nie było tematu..
Odpisz
19 sierpnia 2023, 17:45
@Czad99: jakby nie wybuchło to Sowieci mogliby nawet Polski nie stworzyć tylko wcielić w związek Radziecki jako republikę
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:01
@Czad99: Gdyby nie powstanie to możliwe że Niemcy i tak zniszczyliby Warszawę, polecam poczytać o planie Pabsta.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:17
@Drag_on: Z tego co pamiętam to austriacki wąsacz od początku chciał ją rozwalić
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:22
@Czad99: Francuzi i Czesi również organizowali powstania, tylko mieli więcej szczęścia
Odpisz
Edytowano - 19 sierpnia 2023, 18:53
@Grewest: powiedziałbym że najwięcej szczęścia mieli w Jugosławii gdzie przez powstanie odzyskali wolność i głównie dlatego później sowieci nie mieli na nich takiego wpływu (mogę się mylić, ale chyba były tam nawet legalne dolary)
Odpisz
19 sierpnia 2023, 19:15
@MlodyKamil96: Raczej nie. Zapewnie Polska by powstała, ale bez zniszczonej stolicy
Odpisz
19 sierpnia 2023, 19:18
@Sonic_w_fortnite: Nie, bo sowieci by dawali argument że Polacy nie walczyli i sami wyzwolili te tereny bez przerwy mocy Polaków
Odpisz
20 sierpnia 2023, 00:57
@Czad99: I ...ja by to dało bo N*emcy i tak chcieli zniszczyć Warszawę
Odpisz
21 sierpnia 2023, 07:35
@MlodyKamil96: Z tego co wiem to decyzja o powstaniu PRL została podjęta w 1943. A tak poza tym to AK samo stworzyłoby argument dla sowietów (patrz: Akcja Burza)
Odpisz
19 sierpnia 2023, 17:06
Jedno z niewielu dobrych rzeczy które zrobili dla nas komuniści - odbudowali Warszawę zamiast przenosić stolicy do np. Łodzi lub Krakowa.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 17:19
@SonnyCrockett: Nie musieli by odbudowywać gdyby ruszyli dupę podczas powstania, albo nie atakowali nas w 1939
Odpisz
19 sierpnia 2023, 17:32
@SonnyCrockett: odbudowali beznadziejnie. Polacy bez sowietów lepiej by odbudowali 1:1
Odpisz
19 sierpnia 2023, 18:00
@SonnyCrockett: Seba co prawda pobił mnie to nieprzytomności, ale chociaż potem odwiózł mnie do szpitala. Spoko z niego gość.
Odpisz
19 sierpnia 2023, 21:05
@Kawento: nie no jasne , jeszcze wcześniej spytał się czy masz jakiś problem i skąd jesteś
Odpisz
Edytowano - 15 sierpnia 2023, 14:05
Nie, no dzięki
Odpisz
15 sierpnia 2023, 13:58
Paryż północy btw
Odpisz