Stwierdzenie z obrazka jest MOCNO naciągane. Szabla, jak każda inna broń biała, miała swoje plusy i minusy. Katana przywołana w tym obrazku "wymiękała" (hehe) w porównaniu do twardszych i wytrzymalszych broni europejskich, więc równie dobrze można powiedzieć że dowolny Zweihander jest najlepszą bronią świata, bo jest lepszy od katany. Techniki arabskie i azjatyckie wykorzystują szable, ponieważ to właśnie ze wschodu przyszła do nas ta broń. Dodam jeszcze, że większość szlachciców polskich przerzucała się na dużo bardziej efektywne rapiery i szpady z zachodu.
@TheHunterMikiPL: Pod warunkiem że: zaatakował by tak, że tamten 2 nie miał by szans na wykonanie parady, ani na wykonanie ataku; nie uderzyłby w dość mocny pancerz. Obydwie te sytuacje są raczej mało prawdopodobne, ponieważ landschneckt-ci byli doświadczonymi wojownikami.
@bartus99: I tu Cię zaskocze.
Katany są bardzo twarde, przez co łatwo mogły się ukruszyć.
Czarna szabla jest miękka w środku co pozwala jej na pewną elastyczność.
@YouVlog: Tak, masz racje. Zastosowałem pewien skrót myślowy, ponieważ zwykle przez "twarde" rozumiemy także "wytrzymałe". O ile się nie mylę katany były wykonywane ze stali o stosunkowo wysokiej zawartości węgla (powtarzam- o ile się nie mylę) przez co były diablo twarde, jednocześnie będąc bardzo kruchymi.
@bartus99: Samurajowie też mieli dość mocny pancerz. Ale weźmy pod uwagę raczej sytuacje bez pancerzy bo chodzi nam o to, jak dobra jest broń, nie uzbrojenie ogólne.
Otóż samuraj może robić z lekką kataną łatwo uniki, a kiedy Landshneckt będzie się zamachiwał, po prostu przeciąć mu brzuch.
@TheHunterMikiPL: Jeśli dalej pójdziemy tym tropem, możemy zacząć rozważać jak kompetentni są walczący. Wbrew pozorom zweihander może zrobić krzywdę nawet wrogowi który jest zwinny i potrafi robić uniki. W tym przypadku nie powinniśmy rozważać właściwości narzędzia, lecz kompetencje użytkownika.
Ps: co do pancerzy landschneckt-ów. Zwykle nosili tylko napierśniki i wzmacniane "czapki".
@bartus99: Jak Cię interesują takie rzeczy, to polecam grę Mount & Blade: With Fire and Sword.
Dzięki niej dowiedziałem się sporo o nazewnictwie uzbrojenia i jednostek. Oprócz tego fajna gra i można pobawić się w husarza. I fajny multi. Ale single jest lepszy chyba w Viking Conquest, albo Warband.
@bartus99: Mylisz się.
Brzeszczot katany był robiony z damastu skuwanego.
Natomiast klinga czarnej szabli ze stali węglowej.
Łączono twardy rdzeń z miękkim ostrzem co nadawało jej elastyczności.
@YouVlog: Tak jak pisałem- nie interesuje/wałem się tym na tyle, żeby móc wypowiedzieć się na temat materiału. Znam tylko właściwości stali, oraz to jak zachowuje się z daną domieszką. Twardość stali zwiększa się z zawartością węgla (co za tym idzie- zwiększa się jej kruchość). Jeśli brzeszczot wykonany jest ze dziweru (powstaje poprzez skuwanie wysokowęglowej stali z żelazem) to wcale nie dziwie się, że jest aż tak kruchy. Co do czarnej szabli- zaciekawiłeś mnie tematem. Byłem święcie przekonany, że większość szabli (ostrza/"brzeszczoty"- pomijam zdobienia rękojeść etc) była wykonana z 1 elementu wykonanego z miękkiej stali. Musze się bardziej zagłębić w temat.
@eretann: "Tacy dobrzy ludzie na Jeja, a ten dla siebie ich zatrzymuje..." - Troszkę jakby nie rozumiem tego. Jak zatrzymuje? Jacy dobrzy ludzie? Którzy? Jaki ten? Ja? Czy kto?
Owszem, ale łatwiej wyszczerbić katanę, niż szablę.
Nie będę wnikał w budowę klingi, bo się nie znam, ale katana jest z tego co wiem, o wiele bardziej krucha.
Przede wszystkim walka kataną i szablą to dwa różne style walki... Jakiś czas temu na yt był filmik i gość w miarę dobrze to tłumaczył... Niestety, tytułu nie pamiętam :D
Jakie parowanie?? Parować można byle gównem, tylko nie wiem jak wyglądają te techniki przy szermierce białą bronią. Tobie pewnie chodziło o blok. Bo blok, to zatrzymanie siły, poprzez przyjęcie jej całej, czyli np. podstawienie miecza na trajektorię drugiego w celu zatrzymania go. W takich technikach słaby miecz może się złamać. Zaś parowanie wygląda zupełnie inaczej. Zepchnięcie go z trajektorii, bez przyjmowania na siebie jego siły. Np. Jak ktoś Ci chcę wyje**ć bułę na ryj, to spychasz ręką przeciwną do atakującej ( on lewa ty prawa i na odwrót ) rękę przeciwnika tak, żeby cię nie trafiła.
@TheHunterMikiPL: Niezbyt dobrze.
Ale katana jest przesadnie twarda, przez co może się ukruszyć.
W dodatku samurajowie walcząc kataną starali się nie parować, woleli robić uniki.
@TheHunterMikiPL: Mimo wszystko katana jest nie jest sprężysta przez co może bardzo łatwo pęknąć.
Co z czarną szablą.
Ona jest miękka w środku co pozwala jej ma pewną elastyczność.
@pampkin: Ninja byli to wieśniacy specjalizujący się w działaniach partyzanckich. Mało którego było stać na stosunkowo drogą katanę. Preferowali natomiast bronie które swój rodowód mają w narzędziach chłopskich. Były łatwe do ukrycia, wytrzymałe a do tego potrafiły wyrządzić niemałą krzywdę.
@bartus99: Wiem to, bo przez długi czas bardzo się nimi interesowałem, jednak nie wiedziałem że problem pękania katan tyczy się również wersji stosowanej przez samuraji :>
Przecina nawet najtwardsze metale, jedno cięcie wystarczy do przepołowienia planety, w połączeniu ze skrzydłami husarskimi umożliwia przejście niesamowitej transformacji przed którą drży cały wszechświat, jedna taka szabla warta jest 36 galaktyk średniej wielkości.
Oczywiście wszyscy też wiedzą, że jej plany, pochodzą z pradawnego imperium Lechitów i zostały odnalezione przez prawdziwych sarmatów, którzy wykuli je w kuźniach Sosnowca, dlatego taka dobra
Wśród tylu ludzi dających logiczne argumenty chyba zmienię swoje zdanie co do tego. Dotąd jak ktoś OCZYWIŚCIE musiał tykać ten temat, to były to patriotyczne cebulaki uznające Polskę za centrum uniwersum. Przez tych "głębokich myślicieli" trudno mi było uwierzyć, że naprawdę ten skrawek ziemi miał coś najlepszego, że to nie było tylko dowartościowanie się.
Komentarze
Odśwież15 lutego 2017, 17:13
Stwierdzenie z obrazka jest MOCNO naciągane. Szabla, jak każda inna broń biała, miała swoje plusy i minusy. Katana przywołana w tym obrazku "wymiękała" (hehe) w porównaniu do twardszych i wytrzymalszych broni europejskich, więc równie dobrze można powiedzieć że dowolny Zweihander jest najlepszą bronią świata, bo jest lepszy od katany. Techniki arabskie i azjatyckie wykorzystują szable, ponieważ to właśnie ze wschodu przyszła do nas ta broń. Dodam jeszcze, że większość szlachciców polskich przerzucała się na dużo bardziej efektywne rapiery i szpady z zachodu.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:30
@bartus99: Tylko wyobraź sobie, że samuraj z kataną bez problemu by rozje**ł landschneckta z oburęczniakiem.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:41
@TheHunterMikiPL: Pod warunkiem że: zaatakował by tak, że tamten 2 nie miał by szans na wykonanie parady, ani na wykonanie ataku; nie uderzyłby w dość mocny pancerz. Obydwie te sytuacje są raczej mało prawdopodobne, ponieważ landschneckt-ci byli doświadczonymi wojownikami.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:42
@bartus99: I tu Cię zaskocze.
Katany są bardzo twarde, przez co łatwo mogły się ukruszyć.
Czarna szabla jest miękka w środku co pozwala jej na pewną elastyczność.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:46
@YouVlog: Tak, masz racje. Zastosowałem pewien skrót myślowy, ponieważ zwykle przez "twarde" rozumiemy także "wytrzymałe". O ile się nie mylę katany były wykonywane ze stali o stosunkowo wysokiej zawartości węgla (powtarzam- o ile się nie mylę) przez co były diablo twarde, jednocześnie będąc bardzo kruchymi.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:46
@bartus99: Samurajowie też mieli dość mocny pancerz. Ale weźmy pod uwagę raczej sytuacje bez pancerzy bo chodzi nam o to, jak dobra jest broń, nie uzbrojenie ogólne.
Otóż samuraj może robić z lekką kataną łatwo uniki, a kiedy Landshneckt będzie się zamachiwał, po prostu przeciąć mu brzuch.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:49
@TheHunterMikiPL: Jeśli dalej pójdziemy tym tropem, możemy zacząć rozważać jak kompetentni są walczący. Wbrew pozorom zweihander może zrobić krzywdę nawet wrogowi który jest zwinny i potrafi robić uniki. W tym przypadku nie powinniśmy rozważać właściwości narzędzia, lecz kompetencje użytkownika.
Ps: co do pancerzy landschneckt-ów. Zwykle nosili tylko napierśniki i wzmacniane "czapki".
Odpisz
15 lutego 2017, 17:53
@bartus99: Półkirysy i moriony.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:54
@TheHunterMikiPL: Zenk. Warto zapamiętać :3
Odpisz
15 lutego 2017, 17:59
@bartus99: Jak Cię interesują takie rzeczy, to polecam grę Mount & Blade: With Fire and Sword.
Dzięki niej dowiedziałem się sporo o nazewnictwie uzbrojenia i jednostek. Oprócz tego fajna gra i można pobawić się w husarza. I fajny multi. Ale single jest lepszy chyba w Viking Conquest, albo Warband.
Odpisz
15 lutego 2017, 18:04
@bartus99: Mylisz się.
Brzeszczot katany był robiony z damastu skuwanego.
Natomiast klinga czarnej szabli ze stali węglowej.
Łączono twardy rdzeń z miękkim ostrzem co nadawało jej elastyczności.
Odpisz
15 lutego 2017, 18:08
@YouVlog: Czyli jednak znasz się na broni, a nawet na metalach. Albo z netu przepisujesz.
Odpisz
15 lutego 2017, 18:19
@YouVlog: Tak jak pisałem- nie interesuje/wałem się tym na tyle, żeby móc wypowiedzieć się na temat materiału. Znam tylko właściwości stali, oraz to jak zachowuje się z daną domieszką. Twardość stali zwiększa się z zawartością węgla (co za tym idzie- zwiększa się jej kruchość). Jeśli brzeszczot wykonany jest ze dziweru (powstaje poprzez skuwanie wysokowęglowej stali z żelazem) to wcale nie dziwie się, że jest aż tak kruchy. Co do czarnej szabli- zaciekawiłeś mnie tematem. Byłem święcie przekonany, że większość szabli (ostrza/"brzeszczoty"- pomijam zdobienia rękojeść etc) była wykonana z 1 elementu wykonanego z miękkiej stali. Musze się bardziej zagłębić w temat.
Odpisz
15 lutego 2017, 18:21
@TheHunterMikiPL: Nie znam się.
Po prostu przeczytałem artykuł o tym.
Odpisz
15 lutego 2017, 20:32
@bartus99: Kij z kupą to najlepsza broń świata,bo jest lepszy od katany (a jest).
Odpisz
15 lutego 2017, 20:34
@YouVlog: Oh nie to kolejny japoński fan który uważa że katana da best
Odpisz
15 lutego 2017, 20:36
@Crobat: Ja bym polecił Crozius Arcanum - fenrisian patern ale k. Co kto lubi.
Odpisz
15 lutego 2017, 21:43
@Alvarous: To przez masowość.
Odpisz
18 marca 2017, 20:29
@bartus99: Mądrze prawisz, przyjacielu
@ TheHunterMikiPL: Tacy dobrzy ludzie na Jeja, a ten dla siebie ich zatrzymuje...
Odpisz
18 marca 2017, 21:11
@eretann: "Tacy dobrzy ludzie na Jeja, a ten dla siebie ich zatrzymuje..." - Troszkę jakby nie rozumiem tego. Jak zatrzymuje? Jacy dobrzy ludzie? Którzy? Jaki ten? Ja? Czy kto?
Odpisz
16 lutego 2017, 12:31
No tak, bo jak polskie to musi być nadbroń.
Odpisz
18 lutego 2017, 17:28
@DanateDMC: ten avatar bardzo nawiązuje do tego co napisałeś
Odpisz
13 lutego 2017, 21:14
Czy przypadkiem katana nie łamie się przy silniejszym ataku, bądź pełnym bloku? :D w takim razie nie ma się czym szczycić że lepsza od niej...
Odpisz
13 lutego 2017, 21:16
@Monster_: Kataną nie można parować ze względu na możliwość pęknięcia
Odpisz
13 lutego 2017, 21:18
No, mniej więcej o to mi chodziło ;)
Nie zmienia to faktu że obie bronie są zaj*biste, ale ta szabla rozpi*rdala wszystko :D
Odpisz
13 lutego 2017, 23:24
to jak to jest, że się jednak paruje?
Odpisz
14 lutego 2017, 00:08
Nie wiem, gdzie popełniłem błąd.
Sprostuje,
Kataną się nie paruje, Szablą tak.
Odpisz
14 lutego 2017, 00:12
Mnie tam się wydaje, że jak najbardziej można parować. W końcu jakoś bronić się trzeba
Odpisz
14 lutego 2017, 00:30
Owszem, ale łatwiej wyszczerbić katanę, niż szablę.
Nie będę wnikał w budowę klingi, bo się nie znam, ale katana jest z tego co wiem, o wiele bardziej krucha.
Odpisz
14 lutego 2017, 06:51
Przede wszystkim walka kataną i szablą to dwa różne style walki... Jakiś czas temu na yt był filmik i gość w miarę dobrze to tłumaczył... Niestety, tytułu nie pamiętam :D
Odpisz
14 lutego 2017, 09:38
katana jest w ch*j bardziej hartowana i metal jest w inny sposób kształtowany
Odpisz
14 lutego 2017, 09:41
@Monster_: Tak. Nie wiem jak wygląda szermierka szablą, ale dla katany jest to kendo opierające się o długie szybkie zamachnięcie.
Przestańcie traktować mnie jak idiotę, dobrze?
Odpisz
15 lutego 2017, 16:36
Jakie parowanie?? Parować można byle gównem, tylko nie wiem jak wyglądają te techniki przy szermierce białą bronią. Tobie pewnie chodziło o blok. Bo blok, to zatrzymanie siły, poprzez przyjęcie jej całej, czyli np. podstawienie miecza na trajektorię drugiego w celu zatrzymania go. W takich technikach słaby miecz może się złamać. Zaś parowanie wygląda zupełnie inaczej. Zepchnięcie go z trajektorii, bez przyjmowania na siebie jego siły. Np. Jak ktoś Ci chcę wyje**ć bułę na ryj, to spychasz ręką przeciwną do atakującej ( on lewa ty prawa i na odwrót ) rękę przeciwnika tak, żeby cię nie trafiła.
Odpisz
15 lutego 2017, 16:40
@TheHunterMikiPL:
>parować można byle gównem
>nie wiem jak wyglądają techniki przy szermierce bronią białą
Odpisz
15 lutego 2017, 16:54
@YouVlog: Nie wiem dokładnie, ale z definicji parowania nawet słaba broń nie może się zepsuć podczas tego.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:00
@TheHunterMikiPL: Uwierz, że może.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:12
@YouVlog: A czy znasz się na broni białej i szermierce?
Odpisz
15 lutego 2017, 17:15
@TheHunterMikiPL: Niezbyt dobrze.
Ale katana jest przesadnie twarda, przez co może się ukruszyć.
W dodatku samurajowie walcząc kataną starali się nie parować, woleli robić uniki.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:22
@YouVlog: No ale... Parowanie nie przyjmuje takiej siły, co blok...
Odpisz
15 lutego 2017, 17:24
@TheHunterMikiPL: Mimo wszystko katana jest nie jest sprężysta przez co może bardzo łatwo pęknąć.
Co z czarną szablą.
Ona jest miękka w środku co pozwala jej ma pewną elastyczność.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:37
A to nie jest tak, że ten problem występuje w katanach użytkowanych przez ninja, gdyż były robione w słabszych warunkach?
Odpisz
15 lutego 2017, 17:39
@pampkin: Katany samurajskie także się kruszyły bo były zbyt twarde.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:43
@pampkin: Ninja byli to wieśniacy specjalizujący się w działaniach partyzanckich. Mało którego było stać na stosunkowo drogą katanę. Preferowali natomiast bronie które swój rodowód mają w narzędziach chłopskich. Były łatwe do ukrycia, wytrzymałe a do tego potrafiły wyrządzić niemałą krzywdę.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:48
@bartus99: Wiem to, bo przez długi czas bardzo się nimi interesowałem, jednak nie wiedziałem że problem pękania katan tyczy się również wersji stosowanej przez samuraji :>
Odpisz
15 lutego 2017, 16:51
Jeśli już, to najlepszych broni białych. Chociaż i tak wydaje mi się to naciągane. Ma ktoś jakieś wiarygodne źródło, gdzie można o tym poczytać?
Odpisz
15 lutego 2017, 16:57
@darcus: Google.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:01
@darcus: To, że chodzi o broń białą rozumie się samo przez się.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:04
@TheHunterMikiPL: Nie śmieszkuj.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:13
@darcus: No ale serio, wpisz se w google...
Odpisz
15 lutego 2017, 16:54
Mi się wydaje, że je*any granatnik jest mocniejszy niż ostry kijaszek.
Odpisz
15 lutego 2017, 17:12
@SkaTpl: Tutaj chodzi o bronią białą.
Słaby bejt.
Odpisz
15 lutego 2017, 16:49
Przecina nawet najtwardsze metale, jedno cięcie wystarczy do przepołowienia planety, w połączeniu ze skrzydłami husarskimi umożliwia przejście niesamowitej transformacji przed którą drży cały wszechświat, jedna taka szabla warta jest 36 galaktyk średniej wielkości.
Odpisz
15 lutego 2017, 16:39
Mało który znawca broni uważa katanę za coś wyjątkowo dobrego.
Odpisz
13 lutego 2017, 23:39
Tylko że kataną łatwiej popełnić sudoku.
Odpisz
15 lutego 2017, 16:07
O ile imię i nazwisko osoby popełniającej sudoku brzmi Hiroshima Nintendo.
Odpisz
15 lutego 2017, 16:28
Seppuku nie sudoku
Odpisz
15 lutego 2017, 16:35
@FlorencjaBall: Koleś to tylko taki żart :V
Odpisz
15 lutego 2017, 16:14
Dostałam już na święta finkę, na urodziny poproszę o taką szablę xD
Odpisz
Edytowano - 15 lutego 2017, 16:06
Oczywiście wszyscy też wiedzą, że jej plany, pochodzą z pradawnego imperium Lechitów i zostały odnalezione przez prawdziwych sarmatów, którzy wykuli je w kuźniach Sosnowca, dlatego taka dobra
Odpisz
15 lutego 2017, 16:06
Wśród tylu ludzi dających logiczne argumenty chyba zmienię swoje zdanie co do tego. Dotąd jak ktoś OCZYWIŚCIE musiał tykać ten temat, to były to patriotyczne cebulaki uznające Polskę za centrum uniwersum. Przez tych "głębokich myślicieli" trudno mi było uwierzyć, że naprawdę ten skrawek ziemi miał coś najlepszego, że to nie było tylko dowartościowanie się.
Odpisz
Edytowano - 13 lutego 2017, 21:12
"Lepszą NAWET od katany."
"Katana to dobra broń."
XDDDDDD
forded a mirrion times
Odpisz
13 lutego 2017, 23:32
@Crobat: Katana miała cienkie ostrze, co pozwalało na bardziej zręczne ataki ale kosztem wytrzymałości broni.
Odpisz
14 lutego 2017, 11:00
Katana i tak ssie tylko : Chainsword , power fist , power axe , power sword , power claws itp są godne uwagi
Odpisz
14 lutego 2017, 07:29
Pozdrawiam piątek
Odpisz
13 lutego 2017, 22:38
fajnie
Odpisz
13 lutego 2017, 20:56
Do tego Höllische Polnische Quart i każdy pojedynek wygrany
Odpisz