@Prawilny_guziec:
Ale Katolik ma wierzyć w to, co jest napisane w mitologii biblijnej.
Nie możesz się nazywać Katolikiem, jeżeli w tamto nie wierzysz...
@dustin2001: o ile w Mojżesza należy wierzyć (był postacią historyczną), o tyle Adam i Ewa to tylko bohaterowie poematu żydowskiego mającego wyjaśnić prawdy wiary, a nie powstanie świata. Są więc tak samo (jeśli nie mniej) prawdziwi, jak syn marnotrawny lub miłosierny Samarytanin.
Co je łączy? Zbiór opowieści, które w większości nie miały miejsca. Występują w nich magiczne stworzenia, wydarzenia.
Czy to coś złego, że stawiam biblijnego boga na równi z resztą?
@Grzechoooo:
Poemat, który ma uczyć o tym jak wredny jest Jahwe?
O tym, że stworzył ludzi, wiedział co się dokładnie i udawał, że daje wybór?
Zdaję sobie sprawę, że tych "Adamów i Ew" było wiele, o to w tym chodzi.
Ale nadal.
Patrząc pod różnymi kątami na całość tej książki to Jahwe jest niezłą mendą.
@dustin2001: już nie mówię o tym że mitologie są nazywane od obszaru w jakim były „używane” a nie było kraju Biblia, ale daj mi jakieś magiczne stworzenie z Biblii i przykład wydarzenia które NA PEWNO się nie wydażyło
@dustin2001: zauważ, iż poemat był żydowski, nie chrześcijański. Żydzi mieli(i nadal mają) inne spojrzenie na Boga. W dodatku ten poemat powstawał w czasach, kiedy ludzie myśleli, że Mesjasz będzie wielkim wojownikiem, który stworzy armię i zbrojnie wyzwoli Izraela. Co więcej, mentalność ludzi w tamtych czasach też była inna. Po prostu najłatwiej było do nich przemówić za pomocą takiego poematu. Dzisiaj by to nie wypaliło, bo ludzie więcej myślą.
@dustin2001: Jeśli uważaliście na polskim to wiecie że mity są to opowieści fantastyczne wyjaśniające powstanie i początki świata, a mitologia to zbiór mitów z tego samego regionu, zgadzających się ze sobą i uzupełniających się.
@KoalaStefan:
Jak podaje cudowna wikipedia...
"Spór wokół pojęcia „mitologia biblijna”
We współczesnej nauce występują rozbieżne opinie na temat tego, czy Biblia zawiera mity i czy można używać pojęcie mitologia biblijna. Główna oś sporu przebiega między częścią teologów i biblistów, którzy uważają, że Pismo Święte jest historią zbawienia i niedopuszczalne jest traktowanie jej tekstu w kategorii mitu, a częścią literaturoznawców, którzy twierdzą, że Biblia nie jest wyłącznie tekstem sakralnym, ale również literackim, i z tego względu opowieści w niej zawarte mogą być traktowane jako mity i w ten sposób analizowane. Spór nie przebiega jednak wyłącznie pomiędzy teologią a teorią literatury. Kwestia ta dzieli samych teologów i biblistów, jak również badaczy literatury i religioznawców."
Ja jestem za twierdzeniem - mitologia biblijna.
Magiczne stworzenie? Lewiatan.
Wydarzenie, które się na pewno nie wydarzyło?
No jak Jezus umarł to niby mieli martwi z grobu wstać. Wedle pisma... Gdyby coś takiego się stało, to byśmy o tym wiedzieli, ale ups... NIE WIEMY, bo nie ma tego w żadnym innym źródle.
@Grzechoooo:
Biblia ma być ponadczasowa. Jako dzieło idealne, ma odnosić się do każdego człowieka, w każdym przedziale czasowym. Coś, co jest złe, od zawsze było złe. Jeżeli Biblia popiera złe czyny w tamtych czasach to oznacza, że Bóg popiera te rzeczy do dziś.
@kojacy:
Są mity o powstaniu świata. To fakt.
Ale widzę braki.
Jest wiele rodzajów mitów.
Teogoniczne - powstanie i natura bogów.
Kosmogoniczne - powstanie świata.
Antropogeniczne - powstanie człowieka.
Genealogiczne - o sławnych rodach ludzkich...
"Mitologia – zbiór mitów opowiadanych w danej społeczności lub literacko uporządkowany zbiór opowieści o bóstwach i istotach nadprzyrodzonych." - wikipedia.
"mitologia
1. «zbiór mitów jakiegoś ludu lub grupy etnicznej składający się na system ich wierzeń religijnych»" - słownik PWN.
Zbiór mitów...
Zgadza się. Można znaleźć mity o powstaniu świata, ludzi. O sławnych rodach! To wszystko w Biblii.
Jakiegoś ludu lub grupy etnicznej.
ŻYDZI.
Czy składają się na ich system wierzeń?
Hmm... Judaizm? Istnieje takie coś?
@theCPCK:
To jeszcze nie wysyp ludzkiej głupoty. To niedoinformowanie i mała niechęć spojrzenia na coś od drugiej strony. Rozumiem stanowiska innych osób. Też tak kiedyś uważałem.
@dustin2001: Lewiatan- jakieś morskie zwierzę typu krokodyl czy inny hipopotam
Rusz proszę swoje cztery litery i pokaż fragment w którym jest coś napisane o wstawaniu martwych z grobów po śmierci Jezusa
@KoalaStefan:
"Lewiatan - legendarny potwór morski, wspominany w kilku miejscach w Starym Testamencie."
Więcej stworzeń?
Np. anioły.
"52 Groby się otworzyły i wiele ciał Świętych, którzy umarli, powstało. 53 I wyszedłszy z grobów po Jego zmartwychwstaniu, weszli oni do Miasta Świętego i ukazali się wielu." - Mt 27.
@dustin2001: ukazali się aniołom kiedy Jezus wypuścił ich z Szeolu. A co do aniołów- są czystą energią, nie mają materialnego ciała ani nawet formy, więc nikt nie może stwierdzić czy istnieją czy nie, nie ma możliwości zbadania tego
@dustin2001: Kontekstu. Biblia jest bardzo skomplikowanym utworem i nie należy brać pojedynczych cytatów bez kontekstu. Na przykład zdanie "Nie ma Boga".
@dustin2001: nie, naukowy punkt widzenia nie ma tu nic do rzeczy. Aniołowie z naukowego punktu widzenia, jeśli już musimy ich traktować w taki sposób mogą istnieć lub nie istnieć. Nauka nie mówi otwarcie że surowicy na jad stożka nie ma, tak samo nie mówi nic o DEFINITYWNYM KUWA NIEISTNIENU ANIOUF BO NIE
@KoalaStefan: Wiesz, ciężko jest udowodnić, że magiczny, wszechmogący, niematerialny i niedotykalny, niedostępny, innowymiarowy jednorożec nie istnieje. Jestem Katolikiem ale po prostu nie da się udowodnić, że coś takiego istnieje/nieistnieje.
@Grzechoooo: To prawda, dlatego dyskusje o tym czy Bóg istnieje są bez sensu bo wiara, cóż opiera się na wierze. Gdyby katolicy mieli wystarczające ,,dowody" nie byłaby to wiara tylko wiedza. Gdyby ateiści mieli dowody, nie było by katolików. Co innego dyskusje o tym czy jest np. miłosierny. Tu zakończmy tą dyskusję
@KoalaStefan:
Racja, dlatego powinniśmy wierzyć w krasnoludki, które chodzą w po niematerialnej wersji naszego świata.
W latające jednorożce, które są niewidzialne i nie da się ich odróżnić od powietrza...
Nauka nie może powiedzieć, że ma pewność, że nie istnieją.
Tak samo z aniołami.
@KoalaStefan:
Patrząc pozytywnie to wszyscy jesteśmy debilami.
Dla mnie mitologia biblijna to poprawne określenie i tyle. Nie widzę w tym nic złego.
A ty uważaj jak wolisz, dopóki są kłótnie niech będzie wolnoć Tomku w swoim domku.
@XDoge: mongolska kolorowanka o nastolatkach którzy napi**dalają się spinnerami na arenach i każdy taki kręciołek ma jakieś swego rodzaju moce, no i te kręciołki są nazywane baybladami
Komentarze
Odśwież22 stycznia 2022, 17:04
Czy jakiś fan Beyblade wie czy bey Mojżesza ma nazwę?
Odpisz
15 lutego 2022, 12:24
@AgnieszkaKielbasowska228: Według fanów JOJO Jezus miał standa.
Odpisz
15 lutego 2022, 15:11
@kajba: Coś jeszcze, Kapitanie Oczywisty?
Odpisz
10 grudnia 2018, 16:50
Odpisz
3 listopada 2018, 23:33
AMENT
Odpisz
30 października 2018, 19:45
@Chleb_Z_Maslem, maxiu1244: dziękuję za odpowiedzi, chyba sobie przypomniałem. Mam takie coś na dnie szuflady chyba
Odpisz
2 listopada 2018, 19:43
@XDoge: Nie myl ze spinjiztu z LEGO ninjago
Odpisz
3 listopada 2018, 18:23
Nie myle, a spinjitzu gardze
Odpisz
3 listopada 2018, 13:13
Odpisz
2 listopada 2018, 19:45
Otóż nie, Morze Czerwone rozstąpiło się ponieważ Mojżesz użył jednego z fragmentów Edenu. Co, nie uważało się na lekcjach historii?
Odpisz
2 listopada 2018, 19:52
@Hefajstosin: historia jest ch*jowa tak jak wszystke przedmioty humanistyczne
Odpisz
2 listopada 2018, 20:14
@Morbin: Nie obrażaj innych przedmiotów humanistycznych. Historia to zupełnie inny poziom.
Odpisz
2 listopada 2018, 22:33
@Morbin: ch*jowy to ty jesteś
Odpisz
2 listopada 2018, 22:34
@Hefajstosin: nie, opowiedz o tym bo brzmi ciekawie
Odpisz
3 listopada 2018, 09:48
@Morbin: Uważasz historię za ch***wą bo miałeś pewnie słabych nauczycieli
Odpisz
3 listopada 2018, 11:42
@Landark: dalej mam słabego nauczyciela moze dlatego ale i tak wole przedmioty ścislłe
Odpisz
2 listopada 2018, 23:08
Czyli Jezus w jojo to nic specjalnie odkrywczego
Odpisz
2 listopada 2018, 19:02
hmm....
Odpisz
30 października 2018, 22:09
Gyro Zeppeli eat your heart out
Odpisz
30 października 2018, 21:01
XD
Odpisz
2 listopada 2018, 19:45
@PacioWsky: Nie.
Odpisz
2 listopada 2018, 19:45
D:
Odpisz
30 października 2018, 21:00
Teraz, gdy poznaliśmy technikę Spin to Win, nic nas nie powstrzyma!
Odpisz
Edytowano - 30 października 2018, 20:33
Jestem katolikiem i twierdzę, ze Morze Czerwone się nie rozstąpiło i nie było Adama i Ewy, co więcej, uczą tego w seminarium
Odpisz
30 października 2018, 20:40
@Prawilny_guziec: i co więcej, nie jesteś katolikiem tylko jakimś tam odłamem chrześcijaństwa
Odpisz
30 października 2018, 20:54
@etuggo: jestem rzymskim katolikiem, który zgadza się z księżmi-profesorami, którzy na studiowaniu Biblii spędzili całe życie
Odpisz
2 listopada 2018, 19:04
@Prawilny_guziec: no wow, zgłębiłeś wiedzę która jest w podstawówce
Odpisz
2 listopada 2018, 20:16
@Prawilny_guziec:
Ale Katolik ma wierzyć w to, co jest napisane w mitologii biblijnej.
Nie możesz się nazywać Katolikiem, jeżeli w tamto nie wierzysz...
Odpisz
2 listopada 2018, 20:27
@Prawilny_guziec: Zatem nie jesteś katolikiem, ponieważ nie uznajesz katolickiej wersji historii. Jesteś jakimś odłamem
Odpisz
Edytowano - 2 listopada 2018, 22:32
@dustin2001: mitologia to może być grecka
Odpisz
2 listopada 2018, 22:55
@dustin2001: o ile w Mojżesza należy wierzyć (był postacią historyczną), o tyle Adam i Ewa to tylko bohaterowie poematu żydowskiego mającego wyjaśnić prawdy wiary, a nie powstanie świata. Są więc tak samo (jeśli nie mniej) prawdziwi, jak syn marnotrawny lub miłosierny Samarytanin.
Odpisz
2 listopada 2018, 23:22
@KoalaStefan:
Mitologia grecka.
Mitologia słowiańska.
Mitologia rzymska.
Mitologia biblijna.
Mitologia egipska.
Mitologia nordycka.
Co je łączy? Zbiór opowieści, które w większości nie miały miejsca. Występują w nich magiczne stworzenia, wydarzenia.
Czy to coś złego, że stawiam biblijnego boga na równi z resztą?
Odpisz
2 listopada 2018, 23:24
@Grzechoooo:
Poemat, który ma uczyć o tym jak wredny jest Jahwe?
O tym, że stworzył ludzi, wiedział co się dokładnie i udawał, że daje wybór?
Zdaję sobie sprawę, że tych "Adamów i Ew" było wiele, o to w tym chodzi.
Ale nadal.
Patrząc pod różnymi kątami na całość tej książki to Jahwe jest niezłą mendą.
Odpisz
2 listopada 2018, 23:29
@dustin2001: już nie mówię o tym że mitologie są nazywane od obszaru w jakim były „używane” a nie było kraju Biblia, ale daj mi jakieś magiczne stworzenie z Biblii i przykład wydarzenia które NA PEWNO się nie wydażyło
Odpisz
2 listopada 2018, 23:35
@dustin2001: zauważ, iż poemat był żydowski, nie chrześcijański. Żydzi mieli(i nadal mają) inne spojrzenie na Boga. W dodatku ten poemat powstawał w czasach, kiedy ludzie myśleli, że Mesjasz będzie wielkim wojownikiem, który stworzy armię i zbrojnie wyzwoli Izraela. Co więcej, mentalność ludzi w tamtych czasach też była inna. Po prostu najłatwiej było do nich przemówić za pomocą takiego poematu. Dzisiaj by to nie wypaliło, bo ludzie więcej myślą.
Odpisz
3 listopada 2018, 02:16
@dustin2001: Jeśli uważaliście na polskim to wiecie że mity są to opowieści fantastyczne wyjaśniające powstanie i początki świata, a mitologia to zbiór mitów z tego samego regionu, zgadzających się ze sobą i uzupełniających się.
Odpisz
3 listopada 2018, 08:40
@kojacy: Dokładnie. Więc nazywanie Biblii mitologią jest oznaką ignorancji i braku wiedzy.
Odpisz
3 listopada 2018, 09:49
@KoalaStefan:
Jak podaje cudowna wikipedia...
"Spór wokół pojęcia „mitologia biblijna”
We współczesnej nauce występują rozbieżne opinie na temat tego, czy Biblia zawiera mity i czy można używać pojęcie mitologia biblijna. Główna oś sporu przebiega między częścią teologów i biblistów, którzy uważają, że Pismo Święte jest historią zbawienia i niedopuszczalne jest traktowanie jej tekstu w kategorii mitu, a częścią literaturoznawców, którzy twierdzą, że Biblia nie jest wyłącznie tekstem sakralnym, ale również literackim, i z tego względu opowieści w niej zawarte mogą być traktowane jako mity i w ten sposób analizowane. Spór nie przebiega jednak wyłącznie pomiędzy teologią a teorią literatury. Kwestia ta dzieli samych teologów i biblistów, jak również badaczy literatury i religioznawców."
Ja jestem za twierdzeniem - mitologia biblijna.
Magiczne stworzenie? Lewiatan.
Wydarzenie, które się na pewno nie wydarzyło?
No jak Jezus umarł to niby mieli martwi z grobu wstać. Wedle pisma... Gdyby coś takiego się stało, to byśmy o tym wiedzieli, ale ups... NIE WIEMY, bo nie ma tego w żadnym innym źródle.
Odpisz
3 listopada 2018, 09:51
@Grzechoooo:
Biblia ma być ponadczasowa. Jako dzieło idealne, ma odnosić się do każdego człowieka, w każdym przedziale czasowym. Coś, co jest złe, od zawsze było złe. Jeżeli Biblia popiera złe czyny w tamtych czasach to oznacza, że Bóg popiera te rzeczy do dziś.
Odpisz
3 listopada 2018, 09:56
@kojacy:
Są mity o powstaniu świata. To fakt.
Ale widzę braki.
Jest wiele rodzajów mitów.
Teogoniczne - powstanie i natura bogów.
Kosmogoniczne - powstanie świata.
Antropogeniczne - powstanie człowieka.
Genealogiczne - o sławnych rodach ludzkich...
"Mitologia – zbiór mitów opowiadanych w danej społeczności lub literacko uporządkowany zbiór opowieści o bóstwach i istotach nadprzyrodzonych." - wikipedia.
"mitologia
1. «zbiór mitów jakiegoś ludu lub grupy etnicznej składający się na system ich wierzeń religijnych»" - słownik PWN.
Zbiór mitów...
Zgadza się. Można znaleźć mity o powstaniu świata, ludzi. O sławnych rodach! To wszystko w Biblii.
Jakiegoś ludu lub grupy etnicznej.
ŻYDZI.
Czy składają się na ich system wierzeń?
Hmm... Judaizm? Istnieje takie coś?
Odpisz
3 listopada 2018, 12:26
@dustin2001: poza kilkoma osobami widzę tu niezły wysyp ludzkiej głupoty
Odpisz
3 listopada 2018, 12:39
@theCPCK: tak jak na całej stronie
Odpisz
3 listopada 2018, 12:54
@theCPCK:
To jeszcze nie wysyp ludzkiej głupoty. To niedoinformowanie i mała niechęć spojrzenia na coś od drugiej strony. Rozumiem stanowiska innych osób. Też tak kiedyś uważałem.
Odpisz
3 listopada 2018, 16:18
@dustin2001: Lewiatan- jakieś morskie zwierzę typu krokodyl czy inny hipopotam
Rusz proszę swoje cztery litery i pokaż fragment w którym jest coś napisane o wstawaniu martwych z grobów po śmierci Jezusa
Odpisz
3 listopada 2018, 16:32
@KoalaStefan:
"Lewiatan - legendarny potwór morski, wspominany w kilku miejscach w Starym Testamencie."
Więcej stworzeń?
Np. anioły.
"52 Groby się otworzyły i wiele ciał Świętych, którzy umarli, powstało. 53 I wyszedłszy z grobów po Jego zmartwychwstaniu, weszli oni do Miasta Świętego i ukazali się wielu." - Mt 27.
Odpisz
3 listopada 2018, 17:13
@dustin2001: to jest metafora ukazująca to, że święci weszli do Królestwa Bożego.
Odpisz
3 listopada 2018, 18:22
@Grzechoooo:
Metafora. O tak. Bierzmy wszystko jako metaforę.
No to komu się ukazali? Kim jest ta grupa "wielu"?
Odpisz
Edytowano - 3 listopada 2018, 19:37
@dustin2001: ukazali się aniołom kiedy Jezus wypuścił ich z Szeolu. A co do aniołów- są czystą energią, nie mają materialnego ciała ani nawet formy, więc nikt nie może stwierdzić czy istnieją czy nie, nie ma możliwości zbadania tego
Odpisz
3 listopada 2018, 19:48
@KoalaStefan:
Czyli z naukowego punktu widzenia nie istnieją.
Chociaż energię można zmierzyć...
A ta informacja, że ukazali się aniołom jest z...
Odpisz
3 listopada 2018, 21:59
@dustin2001: Kontekstu. Biblia jest bardzo skomplikowanym utworem i nie należy brać pojedynczych cytatów bez kontekstu. Na przykład zdanie "Nie ma Boga".
Odpisz
Edytowano - 3 listopada 2018, 23:13
@dustin2001: nie, naukowy punkt widzenia nie ma tu nic do rzeczy. Aniołowie z naukowego punktu widzenia, jeśli już musimy ich traktować w taki sposób mogą istnieć lub nie istnieć. Nauka nie mówi otwarcie że surowicy na jad stożka nie ma, tak samo nie mówi nic o DEFINITYWNYM KUWA NIEISTNIENU ANIOUF BO NIE
Odpisz
3 listopada 2018, 23:34
@KoalaStefan: Wiesz, ciężko jest udowodnić, że magiczny, wszechmogący, niematerialny i niedotykalny, niedostępny, innowymiarowy jednorożec nie istnieje. Jestem Katolikiem ale po prostu nie da się udowodnić, że coś takiego istnieje/nieistnieje.
Odpisz
3 listopada 2018, 23:44
oto wielka tajemnica wiary.
Odpisz
3 listopada 2018, 23:49
@Grzechoooo: To prawda, dlatego dyskusje o tym czy Bóg istnieje są bez sensu bo wiara, cóż opiera się na wierze. Gdyby katolicy mieli wystarczające ,,dowody" nie byłaby to wiara tylko wiedza. Gdyby ateiści mieli dowody, nie było by katolików. Co innego dyskusje o tym czy jest np. miłosierny. Tu zakończmy tą dyskusję
Odpisz
3 listopada 2018, 23:50
@KoalaStefan:
Racja, dlatego powinniśmy wierzyć w krasnoludki, które chodzą w po niematerialnej wersji naszego świata.
W latające jednorożce, które są niewidzialne i nie da się ich odróżnić od powietrza...
Nauka nie może powiedzieć, że ma pewność, że nie istnieją.
Tak samo z aniołami.
Odpisz
4 listopada 2018, 12:04
@dustin2001: nie powinniśmy ich wykluczać, wiara w nie to już prywatna sprawa
Odpisz
4 listopada 2018, 18:18
@KoalaStefan:
Dokładnie. Dlatego skąd ten brak u ludzi tolerancji wobec wyżej wymienionych istot?
Odpisz
Edytowano - 4 listopada 2018, 19:02
@dustin2001: a teraz to już chyba robisz ze mnie większego debila niż jestem
Odpisz
4 listopada 2018, 22:52
@KoalaStefan:
Patrząc pozytywnie to wszyscy jesteśmy debilami.
Dla mnie mitologia biblijna to poprawne określenie i tyle. Nie widzę w tym nic złego.
A ty uważaj jak wolisz, dopóki są kłótnie niech będzie wolnoć Tomku w swoim domku.
Odpisz
30 października 2018, 20:08
Izraelici: Mojżesz, nie czas na beybitwę
Mojżesz: Ja nie będę walczył z wami, tylko zrobię nam przejście
Izraelici: Niby ja…
Mojżesz:
Odpisz
30 października 2018, 19:36
ale tak było
Odpisz
Edytowano - 30 października 2018, 19:40
@Dolores_Umbridge: A Bóg to tak na prawdę najpotężniejszy Beyblade na świecie jest
Odpisz
30 października 2018, 20:03
@Barszcz_Czerwony: Bey jest zbudowany ze stali, plastiku, gumy itp czyli Izraelici byli bardzo rozwinięci albo Jahwe im go dał
Odpisz
30 października 2018, 19:39
Czy ktoś wyjaśni mi skrótowo co to Beyblade (wiem że jest Google, ale zawsze chce trochę posłuchać jejakow o grach)
Odpisz
Edytowano - 30 października 2018, 19:40
@XDoge: mongolska kolorowanka o nastolatkach którzy napi**dalają się spinnerami na arenach i każdy taki kręciołek ma jakieś swego rodzaju moce, no i te kręciołki są nazywane baybladami
Odpisz
30 października 2018, 19:43
@XDoge: Takie pokemony tylko zamiast pokemonów masz beyblady czyli takie kręcące się cosie
Odpisz
30 października 2018, 19:51
@XDoge: Battle Royale bączków.
Odpisz
30 października 2018, 19:54
@Axl_MMX:
Odpisz