Dla osób lubiących komplikować sobie życie:
zadanie oparte jest na Zasadzie szufladkowej Dirichleta
na wikipedii można nawet znaleźć całkiem fajne przykłady, nie to co tu
oczywiście samo twierdzenie jest nie po polsku a po matematycznemu i osobom przed studiami serdecznie polecam tego nie czytać
Proste zadanie, wystarczy je przeczytać ze zrozumieniem, a nie drzeć papę, że okropne i złe. Ludzie, to jest egzamin, który ma klasyfikować uczniów w trakcie wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. Nie może być ot tak banalny.
Ludzie w komentarzach dzielą 37/12 ale jaki do ma sens? Przecież równie dobrze te 37 osób mogło się urodzić w styczniu albo 27 w marcu a 10 we wrześniu itp. Wyjaśni mi to ktoś?
Masz rację, że samo podzielenie nie jest pełnym logicznie rozwiązaniem, tylko sugestią.
Formalnie powinno się użyć tutaj "dowodu nie wprost":
Sprawdzamy, czy może się zdarzyć sytuacja "nieprawda, że co najmniej 4 osoby urodziły się w tym samym miesiącu".
Oznaczałoby to, że w każdym miesiącu urodziły się co najwyżej 3 osoby.
Wtedy jednak grupa musiałaby mieć co najwyżej 12*3 = 36 osób, a my mamy osób więcej (37).
Oznacza to, że nasza hipotetyczna sytuacja nie wystąpi, czyli nie znajdziemy kontrprzykładu dla reguły z zadania, która zatem musi być poprawna.
Jakie tam prawdopodobieństwo matoły.
37/12 = 3 reszta 1. Jeżeli w każdym miesiącu będą miały urodziny 3 osoby, to zostaje jedna osoba, która też kiedyś urodziny musi mieć. Czyli co najmniej 4 osoby mają urodziny w jednym miesiącu.
Z ostatniego zdania twojej wypowiedzu wnioskuję że jest conajmniej 48 dzieci. Raczej powinno być, że w conajmniej jednym miesiącu ma urodziny 4 dzieci.
@Axyui: Nie, jeżeli w conajmniej jednym miesiącu mają urodziny 4 dzieci to moze byc 12 miesięcy z 4 dziećmi, 4x12=48, więc z twojego wnioskowania wynika ze mogło tam być 48 dzieci
Tak samo mogło by być tak że 37 dzieci ma urodziny w tym samym miesiącu w jego wnioskowaniu i to jest prawidłowe
conajmniej 4 osoby mają urodziny w jednym miesiącu = w każdym miesiącu urodziny obchodzi więcej lub równo 4 osoby (4+n)•12>=48
w conajmniej jednym miesiącu urodziny mają 4 osoby, bo 37:12=4 i 1r, więc może zdarzyć się tak, że w 11 miesiącach ma urodziny po 3 dzieci i w jednym 4, albo może być tak że w jednym miesiącu ma urodziny 37 osób, czyli nadal w conajmniej jednym miesiącu ma urodziny 4, albo więcej osób.
Jak się nauczycie czytać ze zrozumieniem to wróćcie do tej kłótni, bo teraz rozmowa z wami nie ma sensu. No chyba, że mnie jakoś przekonacie dobrym tłumaczeniem...
a tylko przyczepiłem się do ostatniego zdania, bo obliczenia były w porządku
@Axyui: To prawda i nie wiem za co dostałeś tyle strzałek w dół.
Zwróciłem uwagę na ten błąd podczas pisania, ale uznałem, że to będzie na tyle oczywiste uproszczenie, że wszyscy zrozumieją o co mi chodzi.
@Axyui: No właśnie nie, dostałeś strzałki w dół bo popełniłeś ten sam błąd co ja - założyłeś, że "w jednym miesiącu" oznacza to samo co "w każdym miesiącu" xD
@Axyui: Dokładnie. Jeśli tu komuś zwrocisz uwagę że nie używa swojego mózgu i nie przemyśli tego co wstawia lub napisze, to od razu się dzieci obrażają.
@arenak1111: Więc prawdopodobnie, mam dobrze, ponieważ, pani od matematyki prawdopodobnie powiedziała, że prawdopodobnie nie zaliczy nam prawdopodobieństwa do punktacji
Ciekawe czy komisja egzaminacyjna przewidziała odpowiedź mówiąca że można uzasadnić że więcej niż 4 osoby urodziły się w jednym miesiącu.
Wiadomo przecież że dzieci raczej rodzą się w 9 miesiącu. Uznając że wczesniak z 6 miesiąca może przeżyć to mamy tak naprawdę 3 miesiące więc 37:3=12 r 1, czyli jest uzasadnienie że nawet 13 dzieci może być urodzonych jednego miesiąca.
W skrócie ciekawe czy odpowiedź na podstawie miesięcy ciąży zamiast miesięcy roku byłaby zaliczona, ponieważ nie jest to określone dokładnie.
Tak, lubię utrudniać życie, czemu pytacie?
Miałam to na teście ósmoklasisty, żeby nie zostawiać pustego miejsca to podzieliłam 37:12 (12 miesięcy) i w zaokrągleniu wyszło 4, ale nadal tego nie rozumiem, bo według mnie wszyscy mogli się urodzić w np. jednym miesiącu i to wtedy traci sens, bo przecież dziwne by było jakby wszyscy byli porówno urodzeni w danych miesiącach, ale pewnie to ja coś źle myślę i się mylę.
37:12=3 r1 czyli w każdym miesiącu urodziły się 3 osoby a tą 1 możemy przypisać do każdego innego miesiąca czyli w przynajmniej 1 miesiącu urodziły się 4 osoby
Komentarze
Odśwież2 stycznia 2019, 13:37
Dla osób lubiących komplikować sobie życie:
zadanie oparte jest na Zasadzie szufladkowej Dirichleta
na wikipedii można nawet znaleźć całkiem fajne przykłady, nie to co tu
oczywiście samo twierdzenie jest nie po polsku a po matematycznemu i osobom przed studiami serdecznie polecam tego nie czytać
Odpisz
1 stycznia 2019, 18:04
Pamiętam to zadanie
Odpisz
1 stycznia 2019, 09:49
Proste zadanie, wystarczy je przeczytać ze zrozumieniem, a nie drzeć papę, że okropne i złe. Ludzie, to jest egzamin, który ma klasyfikować uczniów w trakcie wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. Nie może być ot tak banalny.
Odpisz
1 stycznia 2019, 12:33
@eah_raven_queen: ponadgimnazjalnej? Moje sprawdziany w drugiej klasie podstawówki były bardziej ambitne
Odpisz
22 grudnia 2018, 00:29
Ludzie w komentarzach dzielą 37/12 ale jaki do ma sens? Przecież równie dobrze te 37 osób mogło się urodzić w styczniu albo 27 w marcu a 10 we wrześniu itp. Wyjaśni mi to ktoś?
Odpisz
22 grudnia 2018, 00:43
Ale te egzaminy są czasem na tyle popie**olone, że nie możesz pisać tego, o czym myślisz, bo wiadomo, że się mylisz.
Odpisz
22 grudnia 2018, 00:46
Twoje np. 10 osób z września są uzasadnieniem, masz przynajmniej 4 osoby urodzone w tym samym miesiącu
Odpisz
Edytowano - 22 grudnia 2018, 12:42
@Robert737: Aaaa.. że w takim sensie, boże, ale ze mnie dzban, teraz już łapię. Dzięki 👌
.
Tak to jest jak próbuję rozwiązywać zadania w środku nocy ;_;
Odpisz
Edytowano - 31 grudnia 2018, 14:53
Masz rację, że samo podzielenie nie jest pełnym logicznie rozwiązaniem, tylko sugestią.
Formalnie powinno się użyć tutaj "dowodu nie wprost":
Sprawdzamy, czy może się zdarzyć sytuacja "nieprawda, że co najmniej 4 osoby urodziły się w tym samym miesiącu".
Oznaczałoby to, że w każdym miesiącu urodziły się co najwyżej 3 osoby.
Wtedy jednak grupa musiałaby mieć co najwyżej 12*3 = 36 osób, a my mamy osób więcej (37).
Oznacza to, że nasza hipotetyczna sytuacja nie wystąpi, czyli nie znajdziemy kontrprzykładu dla reguły z zadania, która zatem musi być poprawna.
Odpisz
31 grudnia 2018, 14:59
Metoda z dzieleniem bazuje na najlepszym przypadku, ale nie udowadnia formalnie, dlaczego akurat ten przypadek (11*3+4) ma być uznany jako najlepszy.
Odpisz
31 grudnia 2018, 15:34
Pewnie chodziło o statystyczną średnią, ale to nie zmienia faktu że to zadanie jest po prostu durne a CKE to beznadziejna organizacja
Odpisz
31 grudnia 2018, 16:09
Ale co Ci trzeba wyjaśniać? Nie potrafisz czytać ze zrozumieniem? Pytanie w zadaniu jest proste.
Odpisz
Edytowano - 1 stycznia 2019, 00:55
@WalterWhite: przeczytałeś mój drugi komentarz? Nie? Twój problem
Odpisz
1 stycznia 2019, 02:34
@WalterWhite: TP for my bunghole
Odpisz
1 stycznia 2019, 09:45
Racja. Umknęło, przepraszam.
Odpisz
Edytowano - 31 grudnia 2018, 13:24
Jakie tam prawdopodobieństwo matoły.
37/12 = 3 reszta 1. Jeżeli w każdym miesiącu będą miały urodziny 3 osoby, to zostaje jedna osoba, która też kiedyś urodziny musi mieć. Czyli co najmniej 4 osoby mają urodziny w jednym miesiącu.
Odpisz
31 grudnia 2018, 13:48
Z ostatniego zdania twojej wypowiedzu wnioskuję że jest conajmniej 48 dzieci. Raczej powinno być, że w conajmniej jednym miesiącu ma urodziny 4 dzieci.
Odpisz
Edytowano - 31 grudnia 2018, 14:06
@Axyui: Nie, jeżeli w conajmniej jednym miesiącu mają urodziny 4 dzieci to moze byc 12 miesięcy z 4 dziećmi, 4x12=48, więc z twojego wnioskowania wynika ze mogło tam być 48 dzieci
Tak samo mogło by być tak że 37 dzieci ma urodziny w tym samym miesiącu w jego wnioskowaniu i to jest prawidłowe
Odpisz
Edytowano - 31 grudnia 2018, 17:16
conajmniej 4 osoby mają urodziny w jednym miesiącu = w każdym miesiącu urodziny obchodzi więcej lub równo 4 osoby (4+n)•12>=48
w conajmniej jednym miesiącu urodziny mają 4 osoby, bo 37:12=4 i 1r, więc może zdarzyć się tak, że w 11 miesiącach ma urodziny po 3 dzieci i w jednym 4, albo może być tak że w jednym miesiącu ma urodziny 37 osób, czyli nadal w conajmniej jednym miesiącu ma urodziny 4, albo więcej osób.
Jak się nauczycie czytać ze zrozumieniem to wróćcie do tej kłótni, bo teraz rozmowa z wami nie ma sensu. No chyba, że mnie jakoś przekonacie dobrym tłumaczeniem...
a tylko przyczepiłem się do ostatniego zdania, bo obliczenia były w porządku
Odpisz
1 stycznia 2019, 00:41
@Axyui: To prawda i nie wiem za co dostałeś tyle strzałek w dół.
Zwróciłem uwagę na ten błąd podczas pisania, ale uznałem, że to będzie na tyle oczywiste uproszczenie, że wszyscy zrozumieją o co mi chodzi.
Odpisz
1 stycznia 2019, 00:55
dostałem w dół bo jeja to dzieciarnia, zauważą, że ktoś ma kilka w dół to też walną, taka presja tłumu
Odpisz
1 stycznia 2019, 07:11
@Axyui: No właśnie nie, dostałeś strzałki w dół bo popełniłeś ten sam błąd co ja - założyłeś, że "w jednym miesiącu" oznacza to samo co "w każdym miesiącu" xD
Odpisz
1 stycznia 2019, 09:44
@Axyui: Dokładnie. Jeśli tu komuś zwrocisz uwagę że nie używa swojego mózgu i nie przemyśli tego co wstawia lub napisze, to od razu się dzieci obrażają.
Odpisz
31 grudnia 2018, 13:15
To podchodzi pod prawdopodobieństwo, tak?
Odpisz
31 grudnia 2018, 15:35
@Mary_King_Flo: Prawdopodobnie tak
Odpisz
31 grudnia 2018, 15:50
@arenak1111: Więc prawdopodobnie, mam dobrze, ponieważ, pani od matematyki prawdopodobnie powiedziała, że prawdopodobnie nie zaliczy nam prawdopodobieństwa do punktacji
Odpisz
31 grudnia 2018, 15:53
@Mary_King_Flo: to nie kwestia prawdopodobienstwa
Odpisz
31 grudnia 2018, 16:01
@PimpekLord: Jak to nie?
Odpisz
31 grudnia 2018, 19:28
@Mary_King_Flo: masz juz wytlumaczone w komentarzach..
Odpisz
1 stycznia 2019, 07:16
@PimpekLord: dokładniej to statystyka a nie prawdopodobieństwo
Odpisz
31 grudnia 2018, 20:20
oczywiście orzełki z naszej klasy mówiły
"EEE ŁATEWE CO WY GADACIE w ogóle EEEE"
Odpisz
31 grudnia 2018, 18:22
Ciekawe czy komisja egzaminacyjna przewidziała odpowiedź mówiąca że można uzasadnić że więcej niż 4 osoby urodziły się w jednym miesiącu.
Wiadomo przecież że dzieci raczej rodzą się w 9 miesiącu. Uznając że wczesniak z 6 miesiąca może przeżyć to mamy tak naprawdę 3 miesiące więc 37:3=12 r 1, czyli jest uzasadnienie że nawet 13 dzieci może być urodzonych jednego miesiąca.
W skrócie ciekawe czy odpowiedź na podstawie miesięcy ciąży zamiast miesięcy roku byłaby zaliczona, ponieważ nie jest to określone dokładnie.
Tak, lubię utrudniać życie, czemu pytacie?
Odpisz
31 grudnia 2018, 18:16
ALE DZBAN JESTEŚCIE JAK MOŻNA TEGO NIE OGARNIAĆ
Odpisz
31 grudnia 2018, 17:12
Miałam to na teście ósmoklasisty, żeby nie zostawiać pustego miejsca to podzieliłam 37:12 (12 miesięcy) i w zaokrągleniu wyszło 4, ale nadal tego nie rozumiem, bo według mnie wszyscy mogli się urodzić w np. jednym miesiącu i to wtedy traci sens, bo przecież dziwne by było jakby wszyscy byli porówno urodzeni w danych miesiącach, ale pewnie to ja coś źle myślę i się mylę.
Odpisz
31 grudnia 2018, 17:29
@Joanna789: gdyby wszyscy urodzili się w jednym miesiącu, to 37 to tak jakby więcej niż 4 :v
Odpisz
31 grudnia 2018, 12:34
37:12=3 r1 czyli w każdym miesiącu urodziły się 3 osoby a tą 1 możemy przypisać do każdego innego miesiąca czyli w przynajmniej 1 miesiącu urodziły się 4 osoby
Odpisz
31 grudnia 2018, 12:44
@Glad1ator: mniej więcej ale chodzi też o to że jakby nie próbować przypasować dzieci do miesiąca w którymś będzie więcej lub równo 4
Odpisz
31 grudnia 2018, 17:15
@FRUNO: przeczytaj polecenie
Odpisz
Edytowano - 31 grudnia 2018, 16:56
Dzbany którzy myśleli że to jest nie wykonalne zaprawdę powiadam wam to można wykonać.(przez znaczną większość czasu sam byłem tym dzbanem)
Odpisz
31 grudnia 2018, 16:41
wtf to jest proste, czemu tu to wrzucacie? XD 37:12=3 r.1
3+1=4
w związku z tym co najmniej z jednego miesiąca są 4 osoby
Odpisz
31 grudnia 2018, 12:42
Agata z kartką i tak najgorsza
Odpisz
31 grudnia 2018, 16:08
@kacper216:
Odpisz
31 grudnia 2018, 16:38
@Polish_Soldier: złoto
Odpisz
21 grudnia 2018, 23:23
Odpisz
21 grudnia 2018, 23:56
@Polish_Soldier: wdg mnie to będzie coś takiego:
bok kwadratu - a
przekątna kwadratu - a√2
a=C
3a√2<15
4a√2<18
4.2a<15
4.6a<18
największą liczbą całkowitą spełniającą ten układ jest 3.
Odpisz
22 grudnia 2018, 09:11
@remigiuszkam8: zobacz że tam masz jeszcze kawałek przestrzeni gdzie nie ma kwadratów
Odpisz
22 grudnia 2018, 12:09
tak ale długość boku kwadratów jest liczbą całkowitą a gdybyśmy przyjeli że ten bok ma 4cm to ten wzorek "wyszedłby" poza kartkę
Odpisz
31 grudnia 2018, 16:21
@Polish_Soldier: oto co napisała studentka matematyki 3 (rok) jako rozwiązanie (powiedziała że te zadanie jest poje**ne)
sory że zdj bokiem
Odpisz