Nie rozumiem po co ludzie się spierają czy Hitler był na prawo czy na lewo (oczywiście prawicowcy oskarżają co za lewaka, lewicowcy za prawaka). Nie można po prostu uznać, że to było złe i nie powtarzać tego?
@Ambassador:
A właśnie, że jest.
Twórca faszyzmu miał poglądy czysto lewicowe. Jak komunizm zakłada, że trzeba się poświęcać dla dobra społeczności, niezależnie od twojego pochodzenia. Masz mieć ideologię, a nie rasę bądź pochodzenie. Oddaj się społeczności, a społeczność się tobą zajmie.
Z kolei faszyzm, a za nim idący nazizm mają też założenie, że masz się poświęcać, tylko że dla państwa. Inne rasy czy narodowości są mniej ważne i nie trzeba o nie dbać. Liczymy się my. Oddaj się państwu, a państwo się tobą zajmie.
Mamy dosyć mylne spojrzenie na ruchy lewicowe przez pryzmat komunizmu oraz licznych prób zatarcia pochodzenia faszyzmu.
@Nanook:
Faktycznie. Fatalnie to ująłem.
Faszyści nie mieli czysto lewicowych poglądów. To mój błąd.
Ale to jest w sumie taka mieszanka.
Pochodzenie jest czysto lewicowe oraz wiele propozycji zaczerpnęli od tejże strony.
Na szczęście nie można też nazwać tego skrajnie prawicowym, bo to też będzie niezgodne.
Z tego, co się dowiedziałem jest to w okolicach centrum.
@dustin2001: Faszyzm miał pochodzenie "czysto lewicowe"? Przyznam szczerze, że nigdy wcześniej nie widziałem, żeby ktoś tak pisał o faszyzmie. Mógłbyś wyjaśnić na czym opierasz to stwierdzenie?
@dustin2001: Chodzi o Nationalsozialistische? Czyli ideologia NSDAP która była tak lewicowa że w Reichtag siedzieli na samym końcu prawej strony ławy czyli miejscu tylko dla ekstremalnie prawicowych
@SerduszeG: Próba zdemonizowana drugiej strony to jedno, inna sprawa, że my, ludzie, mamy tendencje do nazywania wszystkiego. Wiem, że Hitler robił to, to i to, ale to mi nie wystarcza! Muszę go określić, nazwać, przyporządkować. Jak nazywa się Bóg? Jam mam mówić na kogoś, kto przeważnie je wegańsko, ale własnie świadomie zamówił schabowego? Gdzie na wykresie umieścić Merkel, a gdzie Kaczyńskiego? Jak nazwać relację łączącą mnie z pewnym ważnym dla mnie człowiekiem?
Nie mówię, że to nasza wada, po prostu cecha.
Nationalsozialismus*
większość nazistów klasyfikowała swoją ideologię jako lewicową, ale w dzisiejszych czasach trudno ją umiejscowić na zwykłej osi lewica-prawica. Można albo założyć że jest to hybryda albo skorzystać z podziału dwuosiowego (który powstał wiele lat po wojnie).
@Nanook:
Opieram to stwierdzenie na tym, że faszyzm powstał podobnie jak komunizm.
W czasie kryzysu niezadowolenie ludzi wzrosło. Trzeba sobie znaleźć kozła ofiarnego (Żydzi w Niemczech, Burżuazja i carat w Rosji). Musiała się pojawić ta jednostka (Lenin potem Stalin - Mussolini i Hitler), która pchnie ludzi do przodu, pozbędą się problemu i będą dążyli do utopii.
Faszyści zaufali scentralizowanej państwowości. Komuniści zaufali scentralizowanej władzy.
Faszyści chcieli podbić świat i wprowadzić swoją ideologię jak i komuniści.
Różnica taka, że dla tych pierwszych najważniejsze było państwo, a dla tych drugich lud o tych samych poglądach.
Mimo to. Ugh... Ciężko mi to powiedzieć. Myliłem się. Faszyzm nie ma nawet czysto lewicowego pochodzenia. Faszyzm skręcał w prawo, ale jego początki były zarówno prawicowe jak i lewicowe. To jest jedna wielka mieszanka. Łączył rzeczy z obu środowisk, nawet skrajne ze sobą, wykluczające się.
Ciężko, więc ustanowić go na osi lewo-prawo. Jest więcej cech idących w prawo, patrząc z naszego punktu widzenia, więc można zakładać, że jest to ruch centroprawicowy o skrajnych poglądach. Coś w ten deseń.
Nazwa oraz działania tejże partii są mylące. Prawica odrzuca socjalizm, a ta partia zapewniała opiekę.
Dodatkowo są różne poglądy i jeden cel. Ktoś mógł siedzieć na samym końcu prawej strony, a ktoś na samym końcu lewej. Mają ten sam cel, mogą współpracować i tworzyć nawet jedną partię. Powstanie faszyzmu i nazizmu to tygiel cech, które się nawet wykluczają.
Np. chęć podpięcia irracjonalnej wyższości pewnej rasy ludzi, bez żadnych badań i nazwanie tego nauką, i co za tym idzie propagowanie eugeniki, która może wytworzyć pewną lepszą rasę ludzi.
Mimo to, ja jestem za tym, żeby wstawić nazizm i faszyzm w miejsce centroprawicy o radykalnych poglądach.
@dustin2001: Masz absolutną rację! Faszyzm, nazizm i komunizm powstawały w podobnych warunkach, głównie z tych powodów, które wymieniłeś.
Ale nie myślałeś o tym, że to jest po prostu cecha tożsama dla wszystkich ideologii totalitarnych i autokratycznych niezależnie od tego czy są z lewej czy z prawej strony? Nie wiem czy słyszałeś o teorii podkowy ideologicznej. Tzn. że radykalizmy lewicowe i prawicowe są do siebie bardzo podobne w wielu kwestiach, dlatego paradoksalnie są bliżej siebie niż centrum. Wydaje mi się, że ona najlepiej przedstawia rzeczywiste umiejscowienie totalitarystycznych ideologii. Gdzie radykalną lewicą jest komunizm, a radykalną prawicą nazizm i faszyzm.
@Nanook:
Teoria tej podkowy jest dla mnie czymś zupełnie nowym. Dziękuję za jej przedstawienie. Ona wpasowuje się w bardzo w te radykalne poglądy, ale i nie tylko.
Często jest tak, że skrajne ośrodki mają dużo podobieństw.
Wszystko i nic - ani to, ani to nie są zbytnio określone, uznaję je za równomierne.
Czerń i biel - skrajne barwy, ale zarówno biel to mieszanina barw, z której się rozszczepia reszta jak i czerń to mieszanina wieluuu barw.
Dobro i zło - tutaj sprawa jest skomplikowana.
Miłość i nienawiść - dwa mocno skrajne uczucia. Oba sprawiają, że jest się w stanie poświęcić dużo (czasu, pieniędzy itd.) dla czynności bądź osoby (niszczenie życia-pomoc).
Ale wracając... Tak długo jak uwzględniamy podkowę, tak długo będę sądził, że nazizm i faszyzm to ośrodki skrajnej prawicy.
@dustin2001: To już zależy jak definiujemy bycie faszystą. Z racji autorytarnego kultu porządku w państwie zaliczyłbym jednak mimo wszystko Franco i chociażby takiego Pinocheta (mimo, że wprowadził zaawansowaną wolność ekonomiczną w Chile) do faszystów.
@mleko23:
No właśnie. Kochane spory historyków.
Masz pewną racje, bo współpracował z faszystami, istniał ten kult jednostki no i antykomunista, antyanarchista.
Jednak sam Franco był konserwatystą i wyznawał monarchię, a socjaliści (ukochani przez faszystów), go nie cierpieli.
@rumcajschr:
To nie jest prawda.
Faszyści są bardzo za antypacyfizmem i ekspansjonizmem, a Franco nie chciał dołączyć do wojny.
Dodatkowo ratował Żydów, zapewniał im bezpieczną ucieczkę. Nie miał problemu, że ktoś jest takiej i takiej rasy. Po prostu mu zależało na tym, by państwo nie popadło w komunizm. To nie był faszyzm, to była skrajna obrona z komunizmem i anarchią.
Faszyzm też odrzuca/zmienia pojęcie chrześcijańskiego Boga. Za to Franco współpracował w późniejszym etapie z konserwatystami-katolikami. Nie mówię, że Falanga nie była faszystowska, bo była... ALE... To było jedynie narzędzie polityczne. Gdy osiągnął, co chciał, ono przestało być potrzebne.
@rumcajschr: Oraz wiedział, że narobi sobie wrogów po stronie koalicji antyhitlerowskiej.
Franco nie był faszystą według mnie, bo:
- współpracował z Kościołem Katolickim, nawiązując do tradycji i konserwatyzmu, nie zmieniał słów boga, pod pretekstem wyższej rasy,
- nie wprowadził do państwa faszyzmu, myślał jedynie o swojej karierze będąc generalissimo (można powiedzieć, że stworzył własny kierunek - Frankoizm?) ,
- faszystowska falanga została zrzucona na drugi plan zaraz po objęciu władzy, a państwom faszystowskim udzielał minimalnej pomocy,
- nie miał na celu podbojów, chciał zjednoczyć kraj, dać mu znowu siłę, powrót do monarchii oraz pozbyć się anarchistów i komunistów (co w sumie tłumaczy współpracę z faszystami).
Komentarze
Odśwież14 marca 2019, 11:51
Nie rozumiem po co ludzie się spierają czy Hitler był na prawo czy na lewo (oczywiście prawicowcy oskarżają co za lewaka, lewicowcy za prawaka). Nie można po prostu uznać, że to było złe i nie powtarzać tego?
Odpisz
14 marca 2019, 12:29
@SerduszeG: Lewactwo to komunizm. Więc Hitler raczej lewakiem nie był
Odpisz
14 marca 2019, 12:43
@Ambassador: nie tylko komunizm jest lewicowy. Istnieje wiele niekomunistycznych lewicowych ideologii.
Odpisz
14 marca 2019, 12:50
@SerduszeG: bo jedni chcą za wszelką cenę zdemonizować drugich
Odpisz
19 marca 2019, 19:11
@Ambassador:
Hitler był lewakiem.
Lewacy są bardzo nastawieni na socjalizm.
Nationaalsocialisme. Mówi to komuś coś?
Odpisz
19 marca 2019, 19:11
@SerduszeG: Po prostu pójdźmy na kompromis: centryzm
Odpisz
19 marca 2019, 19:15
@dustin2001: Wiesz, wywyższanie jakiejś rasy nad inne, i mordowanie innych ras, nie brzmi za bardzo lewacko.
Odpisz
19 marca 2019, 19:37
@Ambassador:
A właśnie, że jest.
Twórca faszyzmu miał poglądy czysto lewicowe. Jak komunizm zakłada, że trzeba się poświęcać dla dobra społeczności, niezależnie od twojego pochodzenia. Masz mieć ideologię, a nie rasę bądź pochodzenie. Oddaj się społeczności, a społeczność się tobą zajmie.
Z kolei faszyzm, a za nim idący nazizm mają też założenie, że masz się poświęcać, tylko że dla państwa. Inne rasy czy narodowości są mniej ważne i nie trzeba o nie dbać. Liczymy się my. Oddaj się państwu, a państwo się tobą zajmie.
Mamy dosyć mylne spojrzenie na ruchy lewicowe przez pryzmat komunizmu oraz licznych prób zatarcia pochodzenia faszyzmu.
Odpisz
Edytowano - 19 marca 2019, 19:44
@dustin2001: Co według ciebie oznaczają "poglądy czysto lewicowe"?
Bo nie znam żadnego opracowania naukowego ani politologa, który zaliczałby nazizm albo faszyzm do ideologii lewicowych
Odpisz
19 marca 2019, 20:00
@Nanook:
Faktycznie. Fatalnie to ująłem.
Faszyści nie mieli czysto lewicowych poglądów. To mój błąd.
Ale to jest w sumie taka mieszanka.
Pochodzenie jest czysto lewicowe oraz wiele propozycji zaczerpnęli od tejże strony.
Na szczęście nie można też nazwać tego skrajnie prawicowym, bo to też będzie niezgodne.
Z tego, co się dowiedziałem jest to w okolicach centrum.
Odpisz
19 marca 2019, 20:05
@dustin2001: To że współcześnie kilka ideologii, pierwotnie lewicowych, dziś jest uważane za prawicowe ma może coś z tym wspólnego
Odpisz
19 marca 2019, 20:06
@SerduszeG: Ten komentarz jest ironic. Właśnie tu spierają się, czy był lewakiem czy nie <3
Odpisz
19 marca 2019, 20:12
@dustin2001: Faszyzm miał pochodzenie "czysto lewicowe"? Przyznam szczerze, że nigdy wcześniej nie widziałem, żeby ktoś tak pisał o faszyzmie. Mógłbyś wyjaśnić na czym opierasz to stwierdzenie?
Odpisz
19 marca 2019, 23:11
@dustin2001: Chodzi o Nationalsozialistische? Czyli ideologia NSDAP która była tak lewicowa że w Reichtag siedzieli na samym końcu prawej strony ławy czyli miejscu tylko dla ekstremalnie prawicowych
Odpisz
20 marca 2019, 00:20
@SerduszeG: Próba zdemonizowana drugiej strony to jedno, inna sprawa, że my, ludzie, mamy tendencje do nazywania wszystkiego. Wiem, że Hitler robił to, to i to, ale to mi nie wystarcza! Muszę go określić, nazwać, przyporządkować. Jak nazywa się Bóg? Jam mam mówić na kogoś, kto przeważnie je wegańsko, ale własnie świadomie zamówił schabowego? Gdzie na wykresie umieścić Merkel, a gdzie Kaczyńskiego? Jak nazwać relację łączącą mnie z pewnym ważnym dla mnie człowiekiem?
Nie mówię, że to nasza wada, po prostu cecha.
Odpisz
20 marca 2019, 08:20
Nationalsozialismus*
większość nazistów klasyfikowała swoją ideologię jako lewicową, ale w dzisiejszych czasach trudno ją umiejscowić na zwykłej osi lewica-prawica. Można albo założyć że jest to hybryda albo skorzystać z podziału dwuosiowego (który powstał wiele lat po wojnie).
Odpisz
24 marca 2019, 07:41
Może racja. Niegdyś był inny podział.
No i zależy czy patrzymy czysto politycznie, czy włączamy myślenie gospodarcze.
Odpisz
24 marca 2019, 08:10
@Nanook:
Opieram to stwierdzenie na tym, że faszyzm powstał podobnie jak komunizm.
W czasie kryzysu niezadowolenie ludzi wzrosło. Trzeba sobie znaleźć kozła ofiarnego (Żydzi w Niemczech, Burżuazja i carat w Rosji). Musiała się pojawić ta jednostka (Lenin potem Stalin - Mussolini i Hitler), która pchnie ludzi do przodu, pozbędą się problemu i będą dążyli do utopii.
Faszyści zaufali scentralizowanej państwowości. Komuniści zaufali scentralizowanej władzy.
Faszyści chcieli podbić świat i wprowadzić swoją ideologię jak i komuniści.
Różnica taka, że dla tych pierwszych najważniejsze było państwo, a dla tych drugich lud o tych samych poglądach.
Mimo to. Ugh... Ciężko mi to powiedzieć. Myliłem się. Faszyzm nie ma nawet czysto lewicowego pochodzenia. Faszyzm skręcał w prawo, ale jego początki były zarówno prawicowe jak i lewicowe. To jest jedna wielka mieszanka. Łączył rzeczy z obu środowisk, nawet skrajne ze sobą, wykluczające się.
Ciężko, więc ustanowić go na osi lewo-prawo. Jest więcej cech idących w prawo, patrząc z naszego punktu widzenia, więc można zakładać, że jest to ruch centroprawicowy o skrajnych poglądach. Coś w ten deseń.
Odpisz
24 marca 2019, 08:15
Nazwa oraz działania tejże partii są mylące. Prawica odrzuca socjalizm, a ta partia zapewniała opiekę.
Dodatkowo są różne poglądy i jeden cel. Ktoś mógł siedzieć na samym końcu prawej strony, a ktoś na samym końcu lewej. Mają ten sam cel, mogą współpracować i tworzyć nawet jedną partię. Powstanie faszyzmu i nazizmu to tygiel cech, które się nawet wykluczają.
Np. chęć podpięcia irracjonalnej wyższości pewnej rasy ludzi, bez żadnych badań i nazwanie tego nauką, i co za tym idzie propagowanie eugeniki, która może wytworzyć pewną lepszą rasę ludzi.
Mimo to, ja jestem za tym, żeby wstawić nazizm i faszyzm w miejsce centroprawicy o radykalnych poglądach.
Odpisz
24 marca 2019, 11:03
@dustin2001: Masz absolutną rację! Faszyzm, nazizm i komunizm powstawały w podobnych warunkach, głównie z tych powodów, które wymieniłeś.
Ale nie myślałeś o tym, że to jest po prostu cecha tożsama dla wszystkich ideologii totalitarnych i autokratycznych niezależnie od tego czy są z lewej czy z prawej strony? Nie wiem czy słyszałeś o teorii podkowy ideologicznej. Tzn. że radykalizmy lewicowe i prawicowe są do siebie bardzo podobne w wielu kwestiach, dlatego paradoksalnie są bliżej siebie niż centrum. Wydaje mi się, że ona najlepiej przedstawia rzeczywiste umiejscowienie totalitarystycznych ideologii. Gdzie radykalną lewicą jest komunizm, a radykalną prawicą nazizm i faszyzm.
Odpisz
26 marca 2019, 18:33
@Nanook:
Teoria tej podkowy jest dla mnie czymś zupełnie nowym. Dziękuję za jej przedstawienie. Ona wpasowuje się w bardzo w te radykalne poglądy, ale i nie tylko.
Często jest tak, że skrajne ośrodki mają dużo podobieństw.
Wszystko i nic - ani to, ani to nie są zbytnio określone, uznaję je za równomierne.
Czerń i biel - skrajne barwy, ale zarówno biel to mieszanina barw, z której się rozszczepia reszta jak i czerń to mieszanina wieluuu barw.
Dobro i zło - tutaj sprawa jest skomplikowana.
Miłość i nienawiść - dwa mocno skrajne uczucia. Oba sprawiają, że jest się w stanie poświęcić dużo (czasu, pieniędzy itd.) dla czynności bądź osoby (niszczenie życia-pomoc).
Ale wracając... Tak długo jak uwzględniamy podkowę, tak długo będę sądził, że nazizm i faszyzm to ośrodki skrajnej prawicy.
Odpisz
20 marca 2019, 07:46
HITLER nie wiedział o Holokauście !!
Odpisz
14 marca 2019, 15:45
*faszyzm
Odpisz
19 marca 2019, 19:08
@rumcajschr:
A nawet Nazizm.
Odpisz
19 marca 2019, 19:18
@dustin2001: Nazizm to miałoby być połączenie socjalizmu z faszyzmem
Odpisz
19 marca 2019, 19:28
@rumcajschr:
Niekoniecznie.
Faszyzm z natury może mieć socjalizm.
Nazizm to skrajny faszyzm.
Odpisz
19 marca 2019, 19:38
@dustin2001: Niekoniecznie. Generał Franco przez lwią liczbę badaczy określony jest jako faszysta, a był socjalizm mocno zwalczał.
Odpisz
19 marca 2019, 19:56
@mleko23:
Mimo to, nie był faszystą.
Wiele osób mówi na owady, że są robakami, a nie są.
Nie chciał w państwie zaaplikować dawki faszystowskiej, przez co naziści byli zawiedzeni.
Odpisz
19 marca 2019, 20:05
@dustin2001: To już zależy jak definiujemy bycie faszystą. Z racji autorytarnego kultu porządku w państwie zaliczyłbym jednak mimo wszystko Franco i chociażby takiego Pinocheta (mimo, że wprowadził zaawansowaną wolność ekonomiczną w Chile) do faszystów.
Odpisz
19 marca 2019, 20:28
@mleko23:
No właśnie. Kochane spory historyków.
Masz pewną racje, bo współpracował z faszystami, istniał ten kult jednostki no i antykomunista, antyanarchista.
Jednak sam Franco był konserwatystą i wyznawał monarchię, a socjaliści (ukochani przez faszystów), go nie cierpieli.
Odpisz
22 marca 2019, 17:22
@dustin2001: Franco był faszystą gdyż wprowadził system, który sprawiał, że Hiszpania spełniała wszystkie warunki państwa faszystowskiego
Odpisz
24 marca 2019, 07:40
@rumcajschr:
To nie jest prawda.
Faszyści są bardzo za antypacyfizmem i ekspansjonizmem, a Franco nie chciał dołączyć do wojny.
Dodatkowo ratował Żydów, zapewniał im bezpieczną ucieczkę. Nie miał problemu, że ktoś jest takiej i takiej rasy. Po prostu mu zależało na tym, by państwo nie popadło w komunizm. To nie był faszyzm, to była skrajna obrona z komunizmem i anarchią.
Faszyzm też odrzuca/zmienia pojęcie chrześcijańskiego Boga. Za to Franco współpracował w późniejszym etapie z konserwatystami-katolikami. Nie mówię, że Falanga nie była faszystowska, bo była... ALE... To było jedynie narzędzie polityczne. Gdy osiągnął, co chciał, ono przestało być potrzebne.
Odpisz
24 marca 2019, 10:24
@dustin2001: Franco nIe dołączył do wojny ponieważ Hiszpania podszebowała odbudowy po wojnie domowej
Odpisz
26 marca 2019, 18:47
@rumcajschr: Oraz wiedział, że narobi sobie wrogów po stronie koalicji antyhitlerowskiej.
Franco nie był faszystą według mnie, bo:
- współpracował z Kościołem Katolickim, nawiązując do tradycji i konserwatyzmu, nie zmieniał słów boga, pod pretekstem wyższej rasy,
- nie wprowadził do państwa faszyzmu, myślał jedynie o swojej karierze będąc generalissimo (można powiedzieć, że stworzył własny kierunek - Frankoizm?) ,
- faszystowska falanga została zrzucona na drugi plan zaraz po objęciu władzy, a państwom faszystowskim udzielał minimalnej pomocy,
- nie miał na celu podbojów, chciał zjednoczyć kraj, dać mu znowu siłę, powrót do monarchii oraz pozbyć się anarchistów i komunistów (co w sumie tłumaczy współpracę z faszystami).
Odpisz