no, z tym że raiszm nie dotyczył jedynie właścicieli niewolników ale także zwykłych ludzi, min dlatego że jak taki biedak był biały to i tak był wyżej postawiony niż czarny.
@ZSRRBall: Ale to nie była wina tego białego chłopa, tylko właśnie tego bogatego procentu społeczeństwa do którego należały zarówno ziemie takiego chłopa jak i kupieni niewolnicy
ale ten chłop jako że prawdopodobnie był słabo wykształcony myślał sobie "skoro mnie lepiej traktują niż czarnego, to pewnie jestem lepszy" Więc nawet mimowolnie zostawał rasistą.
nie przeczytałeś całego. Powiedziałem, zę przez to, że "elita" wywyższała wszystkich białych ponad czarnych doprowadziło do tego że ci głupi zaczynali w to wierzyć i sami zaczęli uważąć się za lepszych od czarnych.
@ZSRRBall: Napisałeś:
ale jakby taki chłop zobaczył Murzyna to "rany julek co to za paskudny diabeł"
I po późniejszych wypowiedziach mówisz, że chłopi byli rasistsami
" ale ten chłop jako że prawdopodobnie był słabo wykształcony myślał sobie "skoro mnie lepiej traktują niż czarnego, to pewnie jestem lepszy" Więc nawet mimowolnie zostawał rasistą."
Moim zdaniem sytuacja chłopów była niewiele lepsza od sytuacji czarnoskórych niewolników, bo taki chłop pańszczyźniany też był w pewnym stopniu niewolnikiem, wykorzystywanym przez bogatą część społeczeństwa. Główną różnicą było to, że za takiego Afroamerykanina, ktoś musi zapłacić, aby go "posiąść" a chłop poprostu był, więc nie wydaje mi się, że chłopi czuli się jakoś dużo lepsi od czarnoskórych
@TakiOLogin: I jak byś wtedy powiedział, że kraje afrykańskie są w większości zamieszkiwane przez ludzi o ciemnych odcieniach skóry? Albo gdyby policja prosiła kogoś o opisanie wyglądu przestępcy, a on zamiast powiedzieć biały człowiek, czarny człowiek itp. uprałby się że to po prostu człowiek? Tak samo jak u wielu gatunków zwierząt, u człowieka też występują rasy - podział na osobniki tego samego gatunku, które różnią się jedynie wyglądem, np. kolorem skóry lub też kształtem czaszki.
@Krowochochla: No dobrze ale mógłby powiedzieć że to człowiek o czarnym kolorze skóry a nie nie np. "murzyn" jakby powiedziała pewnie większość polskiego społeczeństwa. Zgadzam się z tym że są między nami różnice tak jak wymieniłeś/aś (rasy) ale nie trzeba ich tak bardzo uwidaczniać, powinniśmy tak samo traktować człowieka o czarnym kolorze skóry jak i o białym i o każdym innym. Ale też ogólnie uważam że Polska (i nie tylko) Jest pod względem innych ras zacofana.
@TakiOLogin: Ale szybciej niż "osoba o czarnym kolorze skóry" jest "Murzyn", tak samo jak szybciej niż "osoba zamieszkująca Polskę" jest "Polak". Wiadomo, że nie można dyskryminować kogoś ze względu na kolor skóry, ale kolega na którego komentarz odpowiadałeś mówił o średniowiecznych chłopach.
@TakiOLogin: Tak, ale jeśli kolor skóry jest istotny dla sensu zdania (np. wymienione przeze mnie wcześniej przypadki) to trzeba użyć określenia odzwierciedlającego rasę. Zupełnie rozumiem, że niektóre określenia są po prostu obraźliwie i czarnoskórzy nie chcą być tak nazywani. Ale niech się zdecydują na chociaż jedno powszechnie uznawane, krótkie słowo i nie będzie problemu.
Nie porównuj słowa murzyn do słowa Polak bo jedno wskazuje nam narodowość i nie jest obraźliwe a drugie jest trochę rasistowskie i obraźliwe (wszystko zależy w jakim kontekście zostało powiedziane)
A czy to przypadkiem nie chodzi o to, że 7% Amerykanów miało przodków, którzy dorobili się na niewolnikach i teraz żyjąc w dostatku mówią, że czarni to złodzieje i degeneraci, nie przyznają się do tego skąd mają tyle pieniędzy i mówią, że Bóg tak chciał, a poza tym to każdy pracuje na siebie i to ich wina, że są biedni?
o nie, dzieci nazistów i komunistów nie odpowiadają za zbrodnie swoich przodków.
Poza tym jeżeli idziemy tym tokiem rozumowania, to większość białych miała przodków rasistów
@ZSRRBall: Jaka większość? Rasizm miał miejsce niemal wyłącznie w krajach kolonialnych, a dopiero w XX wieku niektóre państwa włączyły go do ideologii. Przed epoką kolonialną praktycznie nie występował. Była ostra ksenofobia, ale to co innego - nie dotyczyła rasy, tylko kultury. Murzyn też mógł zostać w pełni szanowanym obywatelem takiej na przykład Francji, o ile był pod każdym względem częścią lokalnej społeczności
@WielkiSpod: Większość krajów miała kolonie. Poza tym rasizm występował już w starożytnym Rzymie, co prawda czasami ale jednak. Rasizm to niekoniecznie kolor skóry. Rzymianie. Z tego co słyszałem, częściej murzyni byli gladiatorami i niewolnikami co nie znaczy że biali nimi nie byli, ale to i tak biali byli posiadaczami niewolników (w większości)
@ZSRRBall: >moi starzy jako chłopi pańszczyźniani, którzy w życiu nie widzieli osoby innej rasy niż ich bo nie wolno im było nawet wsi opuścić
>twoi starzy to rasiści
@ZSRRBall: Murzyni byli gladiatorami, bo to w Afryce handel niewolnikami był rozwinięty najbardziej. Poza tym nie mam pojęcia, skąd przyszło ci do głowy, że było ich więcej niż białych. Rasizm ma rasę w nazwie - nie każda forma dyskryminacji to rasizm. I nie zapominaj, że większość krajów Europy Zachodniej miała kolonie - Bułgaria jakoś się nie doczekała.
@WielkiSpod: Po pierwsze: tak, głównie pod rządami białych Rzymian.
Po: 2 Tak jak już mówiłem Z TEGO CO SŁYSZAŁEM. napisałem też że było wielu białych gladiatorów i niewolników
Po 3: napisałem o kolorze skóry nie rasie. Rasistą był też Adolf Hitler bo uważał rasę Aryjską za lepszą od np Słowiańskiej. Nie musi to być kolor skóry jak już mówiłem
@ZSRRBall: Nie rozumiem więc, po co w ogóle wspomniałeś o znaczeniu rasizmu - nikt w tym wątku nie wspomniał jeszcze, że chodzi o karnację. A w Afryce handel niewolnikami nie odbywał się tylko na północnym wybrzeżu. Afryka ma powierzchnię nieco większą niż Egipt, Kartagina i inne państwa basenu morza śródziemnego. Podbite przez Rzymian
@WielkiSpod: Ponieważ jak mówiłem w 2 poprzednich komentarzach rasizm to nie tylko kolor skóry, co pokazuje że występował on już w starożytnym Rzymie, gdzie biali też byli ofiarami rasizmu ze względu na ich pochodzenie (np ktoś z Półwyspu Apenińskiego rzadko rodził się jako niewolnik, ale nie mówię, że takie sytuacje nie miały miejsca)
@ZSRRBall: Mam wrażenie, że nie do końca pojmujesz znaczenie słowa "rasa". To nie kwestia miejsca pochodzenia - chłop z Radzionkowa należy do tej samej rasy co Warszawiak, nawet jeśli ten drugi twierdzi inaczej
@ZSRRBall: To już kwestia sporna, ale najpowszechniejszy i przyjęty podział dzieli świat na rasę europoidalną (biali), mongoloidajną (rdzenni Azjaci i Amerykanie), negroidalną (ciemnoskórzy) i ich mieszanki. Więc nie. Naziści posługiwali się ideologiczną pseudo-nauką, żeby uzasadnić podboje innych narodów nazywali je osobnymi rasami i uznawali za gorzej rozwinięte
@WielkiSpod: O rany boskie. Rasy dzięlą się na odmiany, jest rasa celtycka, jest aryjska, jest słowiańska. Tak dzielą się ze względu na kolor skóry ale również jak mówiłem na odmiany. Podałem wcześniej przykład Adolfa Hitlera wywyższającego rasę Aryjską nad pozostałych białych. Każdą odmianę rasy człowieka cechuje wygląd np: rasa aryjska to blond włosy i niebieskie oczy.
@ZSRRBall: Powtórzę, com napisałem, i tego nie zmienię: to, o czym piszesz, to nie rasa. "Aryjczyków" Hitler osobiście wymyślił wspólnie z Heßem w celi więziennej, po puczu w Monachium. Na długo zanim mieli dostęp do jakichkolwiek badań naukowych
@WielkiSpod: Terminu Aryjczyk już w 1767 roku użył James Parsons
Dopiero kilkaset lat później Adolf Hitler przywłaszczył sobie tą nazwę tym samym "tworząć" rasę Aryjską która funkcjonuje do dziś. Czyli panuje przekonanie o wyglądzie typowego Niemca. Poza tym Friedrich Schleger jako pierwszy uważał Aryjczyków za nadludzi.
@ZSRRBall: Właśnie. "Tworząc". Oryginalny termin został użyty zanim zaczęto przeprowadzać jakiekolwiek badania, mające dobre podstawy naukowe. A teoria, w ramach której go wykorzystano, została obalona na długo przed napisaniem "Mojej walki". Miał tyle sensu co "Sarmata" - tak, istniał kiedyś taki lud, ale nic z tego nie wynikło. Nie był lepszy od innych i nie zapoczątkował osobnej rasy
@WielkiSpod: wiem, że istniał, jednakże było z nim tak jak Aryjczykami. Szlachta polski przygarnęła sobie tą nazwę i uwaąłą się za jakąś lepszą rasę niż inni skoro są potomkami Sarmatów co tak jak z Aryjczykami trwa do dzisiaj z tym, że używanie tego terminu jest znacznie rzadziej spotykane. jednakże jak już mówiłem, Adolf Hitler zapoczątkował coś przez co powstał stereotyp o wyglądzie Niemca
@ZSRRBall: Zapoczątkował pogląd. Samo nadanie grupie ludzi nowej nazwy nie zmienia jej nagle w nową rasę. To tak, jakby stwierdzić, że ludzie dzielą się na tych leworęcznych i na tych praworęcznych i uznać to za podstawę do podziału na dwie rasy
@ZSRRBall: teraz rasizm jest bardziej jak dyskryminuja białego bo czarni teraz maja lepiej bo maja przywileje chociażby łatwiejsze dostawanie sie na universytety. Od taka dyskryminacja białego
@WielkiSpod: kiedyś była taka sytuacja na amerykańskim collegu, że studenci (tylko czarni i latynosi) trzymali się za ręce i nie wpuszczali innych studentów (białych). Powód: sprzeciwianie się rasizmowi.
A to, że np. Dzieci/osoby starsze w komunikacji miejskiej patrzą się na osoby o innym kolorze skóry, to nie dlatego, że są rasistami - nigdy nie widzieli.
Kiedyś słyszałam historię osoby czarnej, która mówiła, że białe dzieci się go pytają czy jest zrobiony z czekolady :)
(Swoją drogą strasznie urocze)
Nie jesteśmy niczemu winni. Nie jesteśmy rasistami (mam nadzieję :P).
Ważne, żeby nauczyć się szanowania drugiego człowieka i wybaczania (nawiązanie do mema) :)
Mogę chyba nie lubić jakiejś osoby o innej orientacji czy kolorze skóry, prawda? (ze względu na jej zachowanie wobec mnie i innych oczywiście ;)
Wybaczcie, że tak długo, ale takie są moją poglądy - wspierajmy tych ludzi, bo może tego potrzebują, ale nie jesteśmy raczej winni (zależy kto, na nikogo nie wskazuję, bo osadzamy sami siebie :)
Polska historycznie, była podobno jednym z najbardziej otwartych krajów na religię i narodowości - tak przynajmniej usłyszałam na lekcji historii w liceum. :)
Komentarze
Odśwież24 kwietnia 2023, 14:56
Nie będzie lewaków nie będzie takich problemów. Prosty problem proste rozwiązanie.
Odpisz
9 czerwca 2020, 13:51
Czy u was też sąsiedzi oszaleli i boją się Afroamerykanów?
Odpisz
9 czerwca 2020, 13:53
@Save_chan: nie
Odpisz
9 czerwca 2020, 14:25
@Save_chan: Cooo...emm..nope?
Odpisz
24 czerwca 2020, 00:42
@Save_chan: Mieszkasz ku*wa w alabamie czy co?
Odpisz
24 czerwca 2020, 16:04
na Śląsku, ale podobny stan umysłu
Odpisz
9 czerwca 2020, 14:39
Szczególnie ci biali których przodkowie nigdy nie posiadali niewolników, bo nie mieszkali w państwie z koloniami albo np. byli biednymi chłopami.
Odpisz
Edytowano - 9 czerwca 2020, 16:09
@Krowochochla: Do tego tylko 7% Amerykanów miało niewolników.
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:44
@Krowochochla: ale jakby taki chłop zobaczył Murzyna to "rany julek co to za paskudny diabeł"
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:46
@ZSRRBall: Bo widziałby człowieka o czarnym kolorze skóry pierwszy raz w życiu, nigdy wcześniej nie słysząc o ludziach innej rasy
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:52
no, z tym że raiszm nie dotyczył jedynie właścicieli niewolników ale także zwykłych ludzi, min dlatego że jak taki biedak był biały to i tak był wyżej postawiony niż czarny.
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:54
@ZSRRBall: Ale to nie była wina tego białego chłopa, tylko właśnie tego bogatego procentu społeczeństwa do którego należały zarówno ziemie takiego chłopa jak i kupieni niewolnicy
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:58
ale ten chłop jako że prawdopodobnie był słabo wykształcony myślał sobie "skoro mnie lepiej traktują niż czarnego, to pewnie jestem lepszy" Więc nawet mimowolnie zostawał rasistą.
Odpisz
10 czerwca 2020, 14:44
@ZSRRBall: Nie tak działa rasizm.
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:01
@darcus: Rasizm-zespół poglądów przyjmujących wyższość jednych ras nad drugimi
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:03
@ZSRRBall: To, że chłop był nie wyedukowany i mógł se pomyśleć, czarny=czart to nie jego ku*wa wina
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:05
nie przeczytałeś całego. Powiedziałem, zę przez to, że "elita" wywyższała wszystkich białych ponad czarnych doprowadziło do tego że ci głupi zaczynali w to wierzyć i sami zaczęli uważąć się za lepszych od czarnych.
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:06
@ZSRRBall: Napisałeś:
ale jakby taki chłop zobaczył Murzyna to "rany julek co to za paskudny diabeł"
I po późniejszych wypowiedziach mówisz, że chłopi byli rasistsami
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:07
" ale ten chłop jako że prawdopodobnie był słabo wykształcony myślał sobie "skoro mnie lepiej traktują niż czarnego, to pewnie jestem lepszy" Więc nawet mimowolnie zostawał rasistą."
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:08
@ZSRRBall: Po pierwsze ustalmy o jakik dokładnie mówisz chłopie z jakiego państw i czy był pańszczyźniany, czy czynszowu
Odpisz
10 czerwca 2020, 16:06
Moim zdaniem sytuacja chłopów była niewiele lepsza od sytuacji czarnoskórych niewolników, bo taki chłop pańszczyźniany też był w pewnym stopniu niewolnikiem, wykorzystywanym przez bogatą część społeczeństwa. Główną różnicą było to, że za takiego Afroamerykanina, ktoś musi zapłacić, aby go "posiąść" a chłop poprostu był, więc nie wydaje mi się, że chłopi czuli się jakoś dużo lepsi od czarnoskórych
Odpisz
10 czerwca 2020, 16:41
@ZSRRBall: To jak zarabiam więcej od czarnego bo jestem lepiej wykształcony i powiem mu że jest gorzej wykształcony ode mnie to jestem rasistą nice
Odpisz
10 czerwca 2020, 19:59
@Krowochochla: kto niby każe przepraszac tym bialym?
Odpisz
10 czerwca 2020, 22:00
@xXkuba22Xx: Na przykład wcześniej wspomniani biali klękający przed czarnymi.
Odpisz
19 czerwca 2020, 09:36
A nie można po prostu na ludzi o wszystkich kolorach skóry mówić po prostu człowiek?
A nie dzielić ich na "rasy"?
Odpisz
19 czerwca 2020, 09:41
@TakiOLogin: I jak byś wtedy powiedział, że kraje afrykańskie są w większości zamieszkiwane przez ludzi o ciemnych odcieniach skóry? Albo gdyby policja prosiła kogoś o opisanie wyglądu przestępcy, a on zamiast powiedzieć biały człowiek, czarny człowiek itp. uprałby się że to po prostu człowiek? Tak samo jak u wielu gatunków zwierząt, u człowieka też występują rasy - podział na osobniki tego samego gatunku, które różnią się jedynie wyglądem, np. kolorem skóry lub też kształtem czaszki.
Odpisz
19 czerwca 2020, 09:46
@Krowochochla: No dobrze ale mógłby powiedzieć że to człowiek o czarnym kolorze skóry a nie nie np. "murzyn" jakby powiedziała pewnie większość polskiego społeczeństwa. Zgadzam się z tym że są między nami różnice tak jak wymieniłeś/aś (rasy) ale nie trzeba ich tak bardzo uwidaczniać, powinniśmy tak samo traktować człowieka o czarnym kolorze skóry jak i o białym i o każdym innym. Ale też ogólnie uważam że Polska (i nie tylko) Jest pod względem innych ras zacofana.
Odpisz
19 czerwca 2020, 09:51
@TakiOLogin: Ale szybciej niż "osoba o czarnym kolorze skóry" jest "Murzyn", tak samo jak szybciej niż "osoba zamieszkująca Polskę" jest "Polak". Wiadomo, że nie można dyskryminować kogoś ze względu na kolor skóry, ale kolega na którego komentarz odpowiadałeś mówił o średniowiecznych chłopach.
Odpisz
19 czerwca 2020, 09:53
@Krowochochla: To zamiast "murzyn" można powiedzieć jego narodowość np. amerykanin
Odpisz
19 czerwca 2020, 09:56
@TakiOLogin: Tak, ale jeśli kolor skóry jest istotny dla sensu zdania (np. wymienione przeze mnie wcześniej przypadki) to trzeba użyć określenia odzwierciedlającego rasę. Zupełnie rozumiem, że niektóre określenia są po prostu obraźliwie i czarnoskórzy nie chcą być tak nazywani. Ale niech się zdecydują na chociaż jedno powszechnie uznawane, krótkie słowo i nie będzie problemu.
Odpisz
19 czerwca 2020, 16:11
@Krowochochla: ok
P.S : słowo czarny chyba nie jest uznawane za obraźliwe
Odpisz
19 czerwca 2020, 16:35
@TakiOLogin: Też mi się wydaje że jest najbardziej neutralne, ale znam osoby które wolą być określane słowem Murzyn.
Odpisz
22 czerwca 2020, 09:42
@Krowochochla: Ok
Odpisz
24 czerwca 2020, 10:16
@TakiOLogin: niektórzy w LoL-u kiedyś się wyzywali od Polaków i to było obraźliwe A czy to znaczy że słowo Polak jest obraźliwe?
Odpisz
24 czerwca 2020, 10:35
Nie porównuj słowa murzyn do słowa Polak bo jedno wskazuje nam narodowość i nie jest obraźliwe a drugie jest trochę rasistowskie i obraźliwe (wszystko zależy w jakim kontekście zostało powiedziane)
Odpisz
16 czerwca 2020, 13:44
czarni rozpi***alają sklepy i je okradają - promtest
Odpisz
13 czerwca 2020, 12:59
Widzę, że ktoś zainspirował się Weselem na maturze i postanowił stworzyć chochoła.
Odpisz
13 czerwca 2020, 13:07
@Nanook: w sesie dobrego mema na faktach
Odpisz
15 czerwca 2020, 10:25
@Nanook: Problem w tym, że zaobserwowano wśród aktywistów BLM podobne zachowania.
Odpisz
10 czerwca 2020, 20:58
Bezpieczna przystań dla ludzi którym nie chce się dyskutować o poglądach czy polityce
↓↓↓
Odpisz
10 czerwca 2020, 19:57
Ee nie? Kto ci tak niby mowil?
Odpisz
9 czerwca 2020, 14:52
Spokojnie, tak pie**olą tylko tumbleriny
Odpisz
9 czerwca 2020, 20:33
@kamilowski2004: No nwm, jakaś grupa autentycznie modliła się na kolanach do czarnych o przebaczenie.
Odpisz
9 czerwca 2020, 20:44
@Krowochochla: no, czyli sjw
Odpisz
10 czerwca 2020, 12:55
@kamilowski2004: je**ć sjw. Wszystko im przeszkadza
Odpisz
10 czerwca 2020, 13:48
@Krowochochla: oni modlili się by czarni im przebaczyli
Odpisz
10 czerwca 2020, 13:50
@kazekage895:
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:55
? No tak, to chyba napisałam xd
Odpisz
10 czerwca 2020, 13:09
A czy to przypadkiem nie chodzi o to, że 7% Amerykanów miało przodków, którzy dorobili się na niewolnikach i teraz żyjąc w dostatku mówią, że czarni to złodzieje i degeneraci, nie przyznają się do tego skąd mają tyle pieniędzy i mówią, że Bóg tak chciał, a poza tym to każdy pracuje na siebie i to ich wina, że są biedni?
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:02
@JakePies: Generalizacja, wina zbiorowa i obarczanie winą nie tych ludzi co się powinno.
Odpisz
10 czerwca 2020, 14:20
Nie, nie mają.
Odpisz
10 czerwca 2020, 13:30
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:35
Conservatives getting angry over things they made up themselves
Odpisz
10 czerwca 2020, 13:24
@Krzyniu: Przeciez na calym swiecie pojawiaja sie marsze przeprosin itp. rzeczy
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:44
o nie, dzieci nazistów i komunistów nie odpowiadają za zbrodnie swoich przodków.
Poza tym jeżeli idziemy tym tokiem rozumowania, to większość białych miała przodków rasistów
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:51
@ZSRRBall: Jaka większość? Rasizm miał miejsce niemal wyłącznie w krajach kolonialnych, a dopiero w XX wieku niektóre państwa włączyły go do ideologii. Przed epoką kolonialną praktycznie nie występował. Była ostra ksenofobia, ale to co innego - nie dotyczyła rasy, tylko kultury. Murzyn też mógł zostać w pełni szanowanym obywatelem takiej na przykład Francji, o ile był pod każdym względem częścią lokalnej społeczności
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:57
@WielkiSpod: Większość krajów miała kolonie. Poza tym rasizm występował już w starożytnym Rzymie, co prawda czasami ale jednak. Rasizm to niekoniecznie kolor skóry. Rzymianie. Z tego co słyszałem, częściej murzyni byli gladiatorami i niewolnikami co nie znaczy że biali nimi nie byli, ale to i tak biali byli posiadaczami niewolników (w większości)
Odpisz
10 czerwca 2020, 10:57
@ZSRRBall: >moi starzy jako chłopi pańszczyźniani, którzy w życiu nie widzieli osoby innej rasy niż ich bo nie wolno im było nawet wsi opuścić
>twoi starzy to rasiści
Odpisz
Edytowano - 10 czerwca 2020, 10:59
@ZSRRBall: Murzyni byli gladiatorami, bo to w Afryce handel niewolnikami był rozwinięty najbardziej. Poza tym nie mam pojęcia, skąd przyszło ci do głowy, że było ich więcej niż białych. Rasizm ma rasę w nazwie - nie każda forma dyskryminacji to rasizm. I nie zapominaj, że większość krajów Europy Zachodniej miała kolonie - Bułgaria jakoś się nie doczekała.
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:03
@WielkiSpod: Po pierwsze: tak, głównie pod rządami białych Rzymian.
Po: 2 Tak jak już mówiłem Z TEGO CO SŁYSZAŁEM. napisałem też że było wielu białych gladiatorów i niewolników
Po 3: napisałem o kolorze skóry nie rasie. Rasistą był też Adolf Hitler bo uważał rasę Aryjską za lepszą od np Słowiańskiej. Nie musi to być kolor skóry jak już mówiłem
Odpisz
Edytowano - 10 czerwca 2020, 11:04
@ZSRRBall: Nie rozumiem więc, po co w ogóle wspomniałeś o znaczeniu rasizmu - nikt w tym wątku nie wspomniał jeszcze, że chodzi o karnację. A w Afryce handel niewolnikami nie odbywał się tylko na północnym wybrzeżu. Afryka ma powierzchnię nieco większą niż Egipt, Kartagina i inne państwa basenu morza śródziemnego. Podbite przez Rzymian
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:06
@WielkiSpod: Ponieważ jak mówiłem w 2 poprzednich komentarzach rasizm to nie tylko kolor skóry, co pokazuje że występował on już w starożytnym Rzymie, gdzie biali też byli ofiarami rasizmu ze względu na ich pochodzenie (np ktoś z Półwyspu Apenińskiego rzadko rodził się jako niewolnik, ale nie mówię, że takie sytuacje nie miały miejsca)
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:08
@ZSRRBall: Mam wrażenie, że nie do końca pojmujesz znaczenie słowa "rasa". To nie kwestia miejsca pochodzenia - chłop z Radzionkowa należy do tej samej rasy co Warszawiak, nawet jeśli ten drugi twierdzi inaczej
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:10
@WielkiSpod: O rany rany. Tak ale ktoś z Półwyspu Apenińskiego jest innej rasy niż ktoś ze Skandynawii.
Odpisz
Edytowano - 10 czerwca 2020, 11:12
@ZSRRBall: To już kwestia sporna, ale najpowszechniejszy i przyjęty podział dzieli świat na rasę europoidalną (biali), mongoloidajną (rdzenni Azjaci i Amerykanie), negroidalną (ciemnoskórzy) i ich mieszanki. Więc nie. Naziści posługiwali się ideologiczną pseudo-nauką, żeby uzasadnić podboje innych narodów nazywali je osobnymi rasami i uznawali za gorzej rozwinięte
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:13
@ZSRRBall: no nie xd Jak rodzisz się białasem w Nigerii to jesteś białasem dalej i tyle
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:17
@WielkiSpod: O rany boskie. Rasy dzięlą się na odmiany, jest rasa celtycka, jest aryjska, jest słowiańska. Tak dzielą się ze względu na kolor skóry ale również jak mówiłem na odmiany. Podałem wcześniej przykład Adolfa Hitlera wywyższającego rasę Aryjską nad pozostałych białych. Każdą odmianę rasy człowieka cechuje wygląd np: rasa aryjska to blond włosy i niebieskie oczy.
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:18
nikt temu nie przeczy.
Odpisz
Edytowano - 10 czerwca 2020, 11:21
@ZSRRBall: Powtórzę, com napisałem, i tego nie zmienię: to, o czym piszesz, to nie rasa. "Aryjczyków" Hitler osobiście wymyślił wspólnie z Heßem w celi więziennej, po puczu w Monachium. Na długo zanim mieli dostęp do jakichkolwiek badań naukowych
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:22
@ZSRRBall: Ty temu przeczysz
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:28
@WielkiSpod: Terminu Aryjczyk już w 1767 roku użył James Parsons
Dopiero kilkaset lat później Adolf Hitler przywłaszczył sobie tą nazwę tym samym "tworząć" rasę Aryjską która funkcjonuje do dziś. Czyli panuje przekonanie o wyglądzie typowego Niemca. Poza tym Friedrich Schleger jako pierwszy uważał Aryjczyków za nadludzi.
Odpisz
Edytowano - 10 czerwca 2020, 11:32
@ZSRRBall: Właśnie. "Tworząc". Oryginalny termin został użyty zanim zaczęto przeprowadzać jakiekolwiek badania, mające dobre podstawy naukowe. A teoria, w ramach której go wykorzystano, została obalona na długo przed napisaniem "Mojej walki". Miał tyle sensu co "Sarmata" - tak, istniał kiedyś taki lud, ale nic z tego nie wynikło. Nie był lepszy od innych i nie zapoczątkował osobnej rasy
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:38
@WielkiSpod: wiem, że istniał, jednakże było z nim tak jak Aryjczykami. Szlachta polski przygarnęła sobie tą nazwę i uwaąłą się za jakąś lepszą rasę niż inni skoro są potomkami Sarmatów co tak jak z Aryjczykami trwa do dzisiaj z tym, że używanie tego terminu jest znacznie rzadziej spotykane. jednakże jak już mówiłem, Adolf Hitler zapoczątkował coś przez co powstał stereotyp o wyglądzie Niemca
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:41
@ZSRRBall: Zapoczątkował pogląd. Samo nadanie grupie ludzi nowej nazwy nie zmienia jej nagle w nową rasę. To tak, jakby stwierdzić, że ludzie dzielą się na tych leworęcznych i na tych praworęcznych i uznać to za podstawę do podziału na dwie rasy
Odpisz
10 czerwca 2020, 11:44
@ZSRRBall: teraz rasizm jest bardziej jak dyskryminuja białego bo czarni teraz maja lepiej bo maja przywileje chociażby łatwiejsze dostawanie sie na universytety. Od taka dyskryminacja białego
Odpisz
10 czerwca 2020, 12:49
@MlodyKamil96: No, tak. Nie wiem, co to niby zmienia, ale tak. Na pewno nie pomyliłeś wątków?
Odpisz
10 czerwca 2020, 12:58
@WielkiSpod: no wątek miedzy innymi rasizmu tak?
Odpisz
10 czerwca 2020, 12:59
@MlodyKamil96: W sumie tak. Rasizmu w historii, ale czemu by nie rozszerzyć
Odpisz
10 czerwca 2020, 15:26
@WielkiSpod: kiedyś była taka sytuacja na amerykańskim collegu, że studenci (tylko czarni i latynosi) trzymali się za ręce i nie wpuszczali innych studentów (białych). Powód: sprzeciwianie się rasizmowi.
A to, że np. Dzieci/osoby starsze w komunikacji miejskiej patrzą się na osoby o innym kolorze skóry, to nie dlatego, że są rasistami - nigdy nie widzieli.
Kiedyś słyszałam historię osoby czarnej, która mówiła, że białe dzieci się go pytają czy jest zrobiony z czekolady :)
(Swoją drogą strasznie urocze)
Nie jesteśmy niczemu winni. Nie jesteśmy rasistami (mam nadzieję :P).
Ważne, żeby nauczyć się szanowania drugiego człowieka i wybaczania (nawiązanie do mema) :)
Mogę chyba nie lubić jakiejś osoby o innej orientacji czy kolorze skóry, prawda? (ze względu na jej zachowanie wobec mnie i innych oczywiście ;)
Wybaczcie, że tak długo, ale takie są moją poglądy - wspierajmy tych ludzi, bo może tego potrzebują, ale nie jesteśmy raczej winni (zależy kto, na nikogo nie wskazuję, bo osadzamy sami siebie :)
Polska historycznie, była podobno jednym z najbardziej otwartych krajów na religię i narodowości - tak przynajmniej usłyszałam na lekcji historii w liceum. :)
Odpisz
Edytowano - 13 czerwca 2020, 10:57
@mustard: masz u mnie wielkie +1, bo szanować należy każdego, a nie szufladkować ze względu na przynależność do określonej grupy.
Odpisz
24 czerwca 2020, 00:41
@Dodoism: Dokładnie! Naziści nie powinni być hejtowani, przecież to dobre chłopaki!
Odpisz
9 czerwca 2020, 16:08
Ale jeśli taki syn komunistów,
czy zbrodni rodziców ma prace
i pozycję.
Odpisz