Czytam i czytam i powiem wam jedno
Stare (tu sobie wstaw czyje) przysłowie mówi, ze jeśli nie wiadomość co chodzi to chodzi o pieniądze
Słomki, elektryki, chińskie samowystarczalne maszynki do mięsa czy co tam jeszcze chcecie. Wy się żrecie a oni z was doją kasę. Ten wątek sobie rozwincie, gdzie idą te pieniądze? Bo na pewno nie na ekologię.
@PatrykKalita: To manipulacja. Producenci aut sprzedający poniżej 10 000 aut osobowych rocznie są wyłączeni spod norm emisji CO2. Ten limit zostanie obniżony do 1000 aut osobowych rocznie w 2036. Więc Ferrari się załapie, rok później niż inne marki.
Elektryki to nie jest wcale ekologia, wręcz przeciwnie
Tyle że wpie.... dostaną pokolenia które potem te baterie bedą musiały utylizować - z czym już teraz jest problem
Pierwsze poważne auta elektryczne (nie mylić z hybrydami) już borykają się z tymi problemami tj. albo masz auto o zasięgu 80 kilometrów przez zużycie akumulatora albo kupujesz nowy co przewyższa wartość auta zakładając że takowy da się kupić
To wszystko to ściema i kasa, przyszłość dla przyrody to wodór, natomiast dla pieniędzy to elektryki
Liczę się z tym że zaraz fanatycy Tesli przyjdą i mnie dojadą ale tak właśnie jest
@skelemaster: zgadzam się, że tutaj główny wpływ ma to lobby produkujące akumulatory do elektryków
Innym minusem jest czas ładowania
Ile czasu wlewasz paliwo a ile ładujesz taki samochód?
Energia elektryczna też pójdzie w górę
@piotrkacz: ta, będzie taka sama akcja jak z ropą za komuny kiedy diesel to był malutki procent na drogach dlatego był zauważalnie tańszy
Kiedy po 89 sytuacja się zmieniła i zaczęło się autokomisowe eldorado to nagle każdy kupował diesla co doprowadziło to wyrównania się ceny benzyny i ropy
Z prądem będzie tak samo nawet jak planujesz ładować auto 15 godzin dziennie z gniazdka
@piotrkacz: już istnieją metody szybkiego ładowania, ale co z tego. Polska nie jest gotowa na elektrytyfikacje pojazdów drogowych. Polska skupuje energię elektryczną bo produkuje jej za mało na własne potrzeby...
@gelo1238: żadne państwo nie jest gotowe na pełną elektryfikację samochodów osobowych oraz komunikacji publicznej,
W Polsce elektryfikacja tej gałęzi w ogóle mija się z celem
Żadne państwo nie da rady podnieśc produkcji energii elektrycznej o 10% w krótkim czasie
A zgaduję, że co najmniej tyle byłoby potrzebne przy pełnej elektryfikacji pojazdów
@piotrkacz: Wątpie aby to gdziekolwiek przeszło. Araby raczej nie pozwolą na brak kupców ma swoją ropę xD
Ale cóż, przecież reaktory atomowe są brudniejsze od tych na paliwa kopalne xD
@gelo1238: ale ta dyrektywa właśnie to przewiduje, co prawda w przeciągu 13 lat, więc jest czas na dobudowę elektrowni, na ropę na przykład więc Araby nie będą stratne
@skelemaster: Trzeba też wspomnieć o tym, że wydobycie litu oraz produkcja elektrycznego auta może być mniej ekologiczna od dieselowego auta używanego kilka lat.
Najlepszym rozwiązaniem są nie auta elektryczne a usprawnianie transportu publicznego oraz ułatwienie ludziom dostanie się wszędzie rowerem jak ma to miejsce w m.in w amsterdamie
Ci co nie byli w amsterdamie, naprawde ciekawe doznanie, nie spodziewałem się, że w mieście może być tak cicho jak się pozbędzie z wielu miejsc samochodów
@piotrkacz:
No to ja ci mogę powiedzieć bo mam hybrydę już od 5 lat
Gdybym nie miał dobrej ceny na lądowanie pod robota to kosz ładowania w domu w godzinach nocnych był porównywalny co jazdy na paliwie
To wszystko jeszcze przed podwyżkami cen gazu i prądu było
Teraz to z ręka w d mogę śmiało powiedzieć ze jeżdżenie na Pradze kosztuje już w tej chwili więcej niż na paliwie. Nawet przy tych cenach paliw które mamy obecnie
@shadowbio: ale to mimo wszystko hybryda, a nie pełny elektryk, którego byt w Polsce jest ekologicznie nieuzasadniony
Nie uważam hybrydy za złą opcję, jednak chyba nie musisz wymieniać tak często akumulatora jak w elektryku, więc jest od niego bardziej ekologiczny i ekonomiczny
W hybrydzie też aż takim problemem nie jest zasięg akumulatora (który również się wolniej zużywa niż w elektryku), masz przecież jeszcze paliwo tradycyjne
@skelemaster:
1. Obecne akumulatory w samochodach spalinowych można poddać recyklingowi(i jest on głównym źródłem ołowiu), dlaczego więc z akumulatorami litowo-jonowymi miało by być inaczej? Ten rodzaj akumulatorów jest wykorzystywany w mobilnych urządzeniach, więc nawet bez elektrycznych samochodów musimy mieć możliwość recyklingu.
2. Poważne auta elektryczne to tesla i modele ID volsvagena, reszta elektryków to przerobione samochody spalinowe. Więc borykają się z pewnymi problemami.
3. Wodór nie jest przyszłością, posiada on gorszą sprawność niż samochód na akumulator. Oraz przechowywanie go tworzy problemy.
@kevkes: 1. Rozwijanie transportu publicznego i rowerowego nie kłóci się z elektryfikacją samochodów osobowych. To tylko kwestia priorytetów.
2. Podczas produkcji auta elektrycznego, powstaje więcej co2 niż przy produkcji auta spalinowego. Ale potem podczas eksploracji auto emisyjne staje się mniej emisyjne.
3. Auto elektryczne jest prostsze w budowie. W takim aucie wolniej będą się niszczyć klocki hamulcowe(hamowanie silnikiem), odpada konieczność używania oleju silnikowego, choć płynu chłodniczego trzeba będzie używać więcej
@gelo1238: "A, jeszcze unia nas j.... za wydobywanie własnych surowców XDDD od rosji kupujmy!"
To zdanie jest spier...... na tylu poziomach xd
1. Unia nie zakazuje wydobywania surowców na własnym terenie. Sąd unijny(TSUE) zainterweniował dlatego że rząd Czeski oskarżył nas o to że inwestycja po naszej stronie granicy, wpłynie negatywnie na poziom wody po stronie Czeskiej.
2. Unijny system handlu emisjami dotyczy SPALANYCH surowców, a nie WYDOBYTYCH surowców. Jest więc neutralny jeśli chodzi o kraj pochodzenia.
3. rosyjskie surowce są po prostu tańsze i dlatego one miały taki udział na rynku europejskim, nie były faworyzowane prawem. Polska do niedawna sprowadzała węgiel i dalej sprowadza ropę z Rosji. Nie ma tu żadnego spisku.
@Grewest:
Prąd możemy uzyskiwać na wiele sposobów(fotowoltaika, wiatr, atom). A paliwo tylko w jeden sposób(wydobycie), nie jesteśmy Brazylią aby produkować go sobie z biopaliw. Dlatego nawet jak elektryki się upowszechnią to ceny prądu będą niższe od cen paliw. W sytuacji pożaru elektrowni, POTĘŻNEJ ZIMY zawsze można odpalić tymczasowo taki generator prądu jak na obrazku i samochód wciąż będzie działał.
A teraz idę się przejść, bo naprawdę mam dość tych mitów i półprawd które cały czas się pojawiają i nie chcą umrzeć :/
@Grewest: jesteś taki obeznany w temacie, więc mam kilka pytań
Ile kosztuje samochód elektryczny w porównaniu ze spalinowym?
Ile czasu ładuje się elektryk, a ile tankuj spalinówka?
Ile lat w Polsce potrzeba aby (w porównaniu do spalinowego) zwróciła się produkcja i utylizacja samochodu elektrycznego?
Czemu UE z jednej strony mówi o ekologii, a z drugiej sprowadza surowce z Rosji, gdzie w większości wydobycie nie spełnia unijnych wymagań ekologicznych?
Jak często należy wymienać akumulator w elektryku, a jak często silnik w spalinowym?
Państwa są w stanie wyprodukować potrzebną ilość energii? (Moim zdaniem nie, przynajmniej nie zachowują standardy ekologiczne)
Jaka jest cena wymiany akumulatora w elektryku, a jaka silnika w spalinówce?
Prąd będzie tańszy niż paliwo? (Przeczytaj jeszcze raz wypowiedź jednego z jejaków wyżej, który pisał o swojej hybrydzie)
Wiem, że spalinowe też mają akumulator, ale on nie ma takiego znaczenia, bo nie od niego zależy zasięg
@Grewest: odnawialne źródła prądu są większym problemem niż źródłem. Problemem zarówno jako źródło prądu oraz jako odpady. Nie wiem jak z recyklingiem ogniw litowo-jonowych. Na chwile obecna to co najwyżej można je montować jako powerwalle.
Samochody spalinowe wystarczy rozebrać i przetopić, elektryka, którego głównym źródłem masy jest akumulator już niezbyt.
Jeszcze dochodzi aspekt wykorzystywania biednych krajów i niewolnictwa do pozyskiwania litu XD
Nie ma opcji aby nagle tyle samochodów poszło w pi..u. Nie bez protestów
@skelemaster: Generalnie logika ludzi od aut elektrycznych jest taka jakoby ten prąd brał sie z niczego a same turbiny wiatrowe i fotowoltaika to nie był ciezki przemysł wymagający kopalń głębinowych i ropy.
Dzieciaczki z kopalń kobaltu nak...iające 14h dziennie. Eko w uj
@piotrkacz: 1. Auto elektryczne jest droższe na samym początku ale potem jest tańsze eksploatacji.
2. Auto elektryczne ładuje się dłużej niż tankuje się samochód. Samochód elektryczny z założenia ładuje się wszędzie. Więc może on się dłużej ładować w ładowarce w domu, miejscu pracy, czy na zakupach. A na wakacjach skorzystasz z szybkiej ładowarki która załaduje akumulator w ok 30min.
3. Nie wiem.
4. Powtórzę się przepisy unijne nie obchodzi skąd pochodzą surowce. Rosyjskie surowce są po prostu tańsze.
5. Tesla daje gwarancję 8 letnią z limitem 160-240 tys w zależności od modelu.
6. Prąd z własnych paneli jest tańszy w obecnych warunkach. Nie wszyscy mogą sobie założyć panele, ale warto wspomnieć że obecne ceny zależą też od spraw organizacyjnych. Ceny taryfowe są nieelastyczne. Dzięki nowoczesnym taryfom będzie możliwość zmiennych cen energii, a dzięki temu będzie można sobie ustawić przy jakiej cenie samochód będzie sobie pobierał prąd. Panele/wiatraki produkują nadwyżkę prądu z którym nie wiadomo co zrobić? Obniżamy cenę do groszy. Mamy noc spadło zapotrzebowanie na prąd? Obniżamy ceny. Nie wieje i nie świeci? Podwyższamy ceny. Energetyka odpala elektrownie gazową lub prądnice na ropę, a właściele elektryków którzy mają załadowane na maksa akumulatory, odsprzedają część swojej energii.
@Grewest: 3. Czytałem jakiś czas temu, że w Polsce jest to 16 lat, a w Skandynawskich 3 (ale nie uznaje tamtego artykułu za jakiś specjalnie godny zaufania)
6. W WB chcieli coś takiego jakiś czas temu wprowadzić, chcieli od ludzi skupować energię w szczytowych godzinach, a sami mieli sobie potem ładować, to ma 2 główne minusy:
-z tego co kojarze użytkownik samochodu miał sprzedawać kilka razy taniej niż potem ładować ten sam samochód
-zwiększona ekspolatacja akumulatorów, co spowoduje ich szybsze zużycie
@gelo1238: 1. Obecnego samochodu spalinowego tak po prostu nie przetopisz. Tam też jest od groma stopów metali.
2. Dzieci z Kongo wydobywają Kobalt, firmy stają się go pozbyć z składu ale nie z przyczyn etycznych. Kobalt w 90% pochodzi z Kongo, więc jest to strasznie ryzykowany składnik produktu. Lit jest bardziej równomiernie położony na świecie. Ale dobrze załóżmy że reszta składu też jest wydobywana przez niewolników, to wciąż nie jest powód by rezygnować z tej technologii. Używamy telefonów które też używają tych składników, używamy ropy z pochodzącej z państw arabskich lub z Rosji. Elektryki to po prostu mniejsze zło w tej kwestii. Szczególnie że w przyszłości większość surowców będzie pochodzić z recyklingu. Więc ten problem długofalowo odpada.
3. A co do źródeł odnawialnych, owszem one są kapryśne ale są tanie. A elektryk który stoi na parkingu pod domem, pracą, sklepem. Może polować na momenty gdy wieje i świeci, więc energia jest tania.
@piotrkacz: 1. polemizowałbym, zwlaszcza kiedy będzie miało wejść jako odgórny zakaz używania spalinowych
5. Nie wiedziałem o tym, ale też normalnych szarych obywateli nie będzie stać na taki samochód
4. I to jest błąd, z jednej strony mówią co trzeba robić aby być ekologicznym, zwłaszcza Niemcy, którzy przerzucili się na gaz importowany z Rosji, zamykając atomowe elektrownie
@piotrkacz:
3. To ciężko obliczyć, ponieważ za te 5-10 lat będzie w Polsce inny rynek energii.
6. Wciąż lepiej zarobić mało niż zarobić nic :p
Prawdopodobnie bardziej opłacalne było by odsprzedawanie prądu sobie.
@Grewest: 6. Wlaśnie zwykły użytkownik by na tym tracił kilkukrotnie, bo kupowałby energię kilkukrotnie drożej niż by odsprzedawał firmie dostarczającie
Może trochę pokrętnie wcześniej napisałem
@Grewest: niewolnictwo nie jest trudne do zniesienia, ale jest nieopłacalne a tylko to się liczy. Większość zanieczyszczenia powietrza nie pochodzi nawet z komunikacji, ale ...j niech ona najbardziej oberwie. Produkcja wystarczajacej ilości pojazdów elektrycznych, które zastąpią spalinowe, spowoduje większe zanieczyszczenia niż użytkowanie pojazdiw spalinowych przez kilka lat. Przecież to obróci przemysł o j...ne 180°. Jedyny plus jaki widze, to taki, że łatwiej kontrolować elektrownie niż miliony spalinowych aut pod wględem emisji spalin. Ale to i tak ma ...ja do gadania. Niemcy zrezygnowali z atomu bo... no właśnie. W naszej dobie wszystko wskazuje na to, że razem z putinem robią sobie mocarstwa xD
To chyba powinno pokazać że auta elektryczne to alternatywa a nie coś co ma zastąpić auta spalinowe. Ta technologia ma wiele wad których w najbliższych 10-15 latach nie przeskoczymy
Jedyny sens jaki w tym widzę, to dążenie do uniezależnienia się od paliw kopalnych, których nie ma tak dużona terenach UE. W pewnych branżach się nie da, ale tu akurat tak.
Jeśli chodzi o samą ideę to jest ona realna, ale wymaga gigantycznych inwestycji w energetykę (atomówki i OZE), infrastrukturę energetyczną, rozwiązania problemów samych samochodów (zasięg, długość ładowania) i do 35 jest to delikatnie mówiąc, nierealne.
Okej okej, tyle że dowód anegdotyczny i wyrwany z kontekstu, generalnie jest to argument na poziomie tego: "Jak to istnieje globalne ocieplenie, przecież w pobliżu Arktyki lodołamacz się rozbił o lodowiec, ach, ci głupi postępowcy" wygłoszonego kiedyś przez Maksa Kolonko.
Nie twierdzę, że elektryki są dobre i że będzie się dało wycofać spalinowe, zwracam tylko uwagę na fakt, że to powyżej to nie argument, tylko błąd logiczny.
Komentarze
OdświeżEdytowano - 23 czerwca 2022, 12:10
Czytam i czytam i powiem wam jedno
Stare (tu sobie wstaw czyje) przysłowie mówi, ze jeśli nie wiadomość co chodzi to chodzi o pieniądze
Słomki, elektryki, chińskie samowystarczalne maszynki do mięsa czy co tam jeszcze chcecie. Wy się żrecie a oni z was doją kasę. Ten wątek sobie rozwincie, gdzie idą te pieniądze? Bo na pewno nie na ekologię.
Odpisz
27 czerwca 2022, 10:20
@shadowbio: skoro nie na ekologię, to na co?
Odpisz
27 czerwca 2022, 12:40
@nightmare_fredbear: na ciasteczka oczywiście
Każdy lubi ciasteczka
Odpisz
27 czerwca 2022, 19:08
@shadowbio: jami
Odpisz
22 czerwca 2022, 12:28
Do wszystkich oburzonych zakazem, nie martwcie! Zakaz nie obejmuje Ferrari.
Odpisz
22 czerwca 2022, 12:44
@PatrykKalita: Zakaz tylko dla biednych
Panie Areczku, auta spalinowe są dla zarządu, dla pana jest 30-letni powypadkowy prius
Odpisz
22 czerwca 2022, 19:47
@PatrykKalita: To manipulacja. Producenci aut sprzedający poniżej 10 000 aut osobowych rocznie są wyłączeni spod norm emisji CO2. Ten limit zostanie obniżony do 1000 aut osobowych rocznie w 2036. Więc Ferrari się załapie, rok później niż inne marki.
Odpisz
23 czerwca 2022, 18:57
@Grewest: po prostu obniżą produkcje i powyższą ceny.
Odpisz
21 czerwca 2022, 23:34
Elektryki to nie jest wcale ekologia, wręcz przeciwnie
Tyle że wpie.... dostaną pokolenia które potem te baterie bedą musiały utylizować - z czym już teraz jest problem
Pierwsze poważne auta elektryczne (nie mylić z hybrydami) już borykają się z tymi problemami tj. albo masz auto o zasięgu 80 kilometrów przez zużycie akumulatora albo kupujesz nowy co przewyższa wartość auta zakładając że takowy da się kupić
To wszystko to ściema i kasa, przyszłość dla przyrody to wodór, natomiast dla pieniędzy to elektryki
Liczę się z tym że zaraz fanatycy Tesli przyjdą i mnie dojadą ale tak właśnie jest
Odpisz
22 czerwca 2022, 12:13
@skelemaster: zgadzam się, że tutaj główny wpływ ma to lobby produkujące akumulatory do elektryków
Innym minusem jest czas ładowania
Ile czasu wlewasz paliwo a ile ładujesz taki samochód?
Energia elektryczna też pójdzie w górę
Odpisz
Edytowano - 22 czerwca 2022, 12:15
@piotrkacz: ta, będzie taka sama akcja jak z ropą za komuny kiedy diesel to był malutki procent na drogach dlatego był zauważalnie tańszy
Kiedy po 89 sytuacja się zmieniła i zaczęło się autokomisowe eldorado to nagle każdy kupował diesla co doprowadziło to wyrównania się ceny benzyny i ropy
Z prądem będzie tak samo nawet jak planujesz ładować auto 15 godzin dziennie z gniazdka
Odpisz
22 czerwca 2022, 12:51
@piotrkacz: już istnieją metody szybkiego ładowania, ale co z tego. Polska nie jest gotowa na elektrytyfikacje pojazdów drogowych. Polska skupuje energię elektryczną bo produkuje jej za mało na własne potrzeby...
Odpisz
22 czerwca 2022, 12:54
@gelo1238: A, jeszcze unia nas j.... za wydobywanie własnych surowców XDDD od rosji kupujmy!
Odpisz
22 czerwca 2022, 12:56
@gelo1238: żadne państwo nie jest gotowe na pełną elektryfikację samochodów osobowych oraz komunikacji publicznej,
W Polsce elektryfikacja tej gałęzi w ogóle mija się z celem
Żadne państwo nie da rady podnieśc produkcji energii elektrycznej o 10% w krótkim czasie
A zgaduję, że co najmniej tyle byłoby potrzebne przy pełnej elektryfikacji pojazdów
Odpisz
Edytowano - 22 czerwca 2022, 13:02
@piotrkacz: Wątpie aby to gdziekolwiek przeszło. Araby raczej nie pozwolą na brak kupców ma swoją ropę xD
Ale cóż, przecież reaktory atomowe są brudniejsze od tych na paliwa kopalne xD
Odpisz
22 czerwca 2022, 13:04
@gelo1238: ale ta dyrektywa właśnie to przewiduje, co prawda w przeciągu 13 lat, więc jest czas na dobudowę elektrowni, na ropę na przykład więc Araby nie będą stratne
Odpisz
22 czerwca 2022, 14:58
@skelemaster: Trzeba też wspomnieć o tym, że wydobycie litu oraz produkcja elektrycznego auta może być mniej ekologiczna od dieselowego auta używanego kilka lat.
Najlepszym rozwiązaniem są nie auta elektryczne a usprawnianie transportu publicznego oraz ułatwienie ludziom dostanie się wszędzie rowerem jak ma to miejsce w m.in w amsterdamie
Ci co nie byli w amsterdamie, naprawde ciekawe doznanie, nie spodziewałem się, że w mieście może być tak cicho jak się pozbędzie z wielu miejsc samochodów
Odpisz
22 czerwca 2022, 15:36
@piotrkacz:
No to ja ci mogę powiedzieć bo mam hybrydę już od 5 lat
Gdybym nie miał dobrej ceny na lądowanie pod robota to kosz ładowania w domu w godzinach nocnych był porównywalny co jazdy na paliwie
To wszystko jeszcze przed podwyżkami cen gazu i prądu było
Teraz to z ręka w d mogę śmiało powiedzieć ze jeżdżenie na Pradze kosztuje już w tej chwili więcej niż na paliwie. Nawet przy tych cenach paliw które mamy obecnie
Odpisz
22 czerwca 2022, 18:14
@shadowbio: ale to mimo wszystko hybryda, a nie pełny elektryk, którego byt w Polsce jest ekologicznie nieuzasadniony
Nie uważam hybrydy za złą opcję, jednak chyba nie musisz wymieniać tak często akumulatora jak w elektryku, więc jest od niego bardziej ekologiczny i ekonomiczny
W hybrydzie też aż takim problemem nie jest zasięg akumulatora (który również się wolniej zużywa niż w elektryku), masz przecież jeszcze paliwo tradycyjne
Odpisz
22 czerwca 2022, 20:09
@skelemaster:
1. Obecne akumulatory w samochodach spalinowych można poddać recyklingowi(i jest on głównym źródłem ołowiu), dlaczego więc z akumulatorami litowo-jonowymi miało by być inaczej? Ten rodzaj akumulatorów jest wykorzystywany w mobilnych urządzeniach, więc nawet bez elektrycznych samochodów musimy mieć możliwość recyklingu.
2. Poważne auta elektryczne to tesla i modele ID volsvagena, reszta elektryków to przerobione samochody spalinowe. Więc borykają się z pewnymi problemami.
3. Wodór nie jest przyszłością, posiada on gorszą sprawność niż samochód na akumulator. Oraz przechowywanie go tworzy problemy.
Odpisz
22 czerwca 2022, 20:13
@kevkes: 1. Rozwijanie transportu publicznego i rowerowego nie kłóci się z elektryfikacją samochodów osobowych. To tylko kwestia priorytetów.
2. Podczas produkcji auta elektrycznego, powstaje więcej co2 niż przy produkcji auta spalinowego. Ale potem podczas eksploracji auto emisyjne staje się mniej emisyjne.
3. Auto elektryczne jest prostsze w budowie. W takim aucie wolniej będą się niszczyć klocki hamulcowe(hamowanie silnikiem), odpada konieczność używania oleju silnikowego, choć płynu chłodniczego trzeba będzie używać więcej
Odpisz
22 czerwca 2022, 20:22
@gelo1238: "A, jeszcze unia nas j.... za wydobywanie własnych surowców XDDD od rosji kupujmy!"
To zdanie jest spier...... na tylu poziomach xd
1. Unia nie zakazuje wydobywania surowców na własnym terenie. Sąd unijny(TSUE) zainterweniował dlatego że rząd Czeski oskarżył nas o to że inwestycja po naszej stronie granicy, wpłynie negatywnie na poziom wody po stronie Czeskiej.
2. Unijny system handlu emisjami dotyczy SPALANYCH surowców, a nie WYDOBYTYCH surowców. Jest więc neutralny jeśli chodzi o kraj pochodzenia.
3. rosyjskie surowce są po prostu tańsze i dlatego one miały taki udział na rynku europejskim, nie były faworyzowane prawem. Polska do niedawna sprowadzała węgiel i dalej sprowadza ropę z Rosji. Nie ma tu żadnego spisku.
Odpisz
22 czerwca 2022, 20:32
@Grewest:
Prąd możemy uzyskiwać na wiele sposobów(fotowoltaika, wiatr, atom). A paliwo tylko w jeden sposób(wydobycie), nie jesteśmy Brazylią aby produkować go sobie z biopaliw. Dlatego nawet jak elektryki się upowszechnią to ceny prądu będą niższe od cen paliw. W sytuacji pożaru elektrowni, POTĘŻNEJ ZIMY zawsze można odpalić tymczasowo taki generator prądu jak na obrazku i samochód wciąż będzie działał.
A teraz idę się przejść, bo naprawdę mam dość tych mitów i półprawd które cały czas się pojawiają i nie chcą umrzeć :/
Odpisz
22 czerwca 2022, 20:41
@Grewest: jesteś taki obeznany w temacie, więc mam kilka pytań
Ile kosztuje samochód elektryczny w porównaniu ze spalinowym?
Ile czasu ładuje się elektryk, a ile tankuj spalinówka?
Ile lat w Polsce potrzeba aby (w porównaniu do spalinowego) zwróciła się produkcja i utylizacja samochodu elektrycznego?
Czemu UE z jednej strony mówi o ekologii, a z drugiej sprowadza surowce z Rosji, gdzie w większości wydobycie nie spełnia unijnych wymagań ekologicznych?
Jak często należy wymienać akumulator w elektryku, a jak często silnik w spalinowym?
Państwa są w stanie wyprodukować potrzebną ilość energii? (Moim zdaniem nie, przynajmniej nie zachowują standardy ekologiczne)
Jaka jest cena wymiany akumulatora w elektryku, a jaka silnika w spalinówce?
Prąd będzie tańszy niż paliwo? (Przeczytaj jeszcze raz wypowiedź jednego z jejaków wyżej, który pisał o swojej hybrydzie)
Wiem, że spalinowe też mają akumulator, ale on nie ma takiego znaczenia, bo nie od niego zależy zasięg
Odpisz
Edytowano - 22 czerwca 2022, 22:07
@Grewest: odnawialne źródła prądu są większym problemem niż źródłem. Problemem zarówno jako źródło prądu oraz jako odpady. Nie wiem jak z recyklingiem ogniw litowo-jonowych. Na chwile obecna to co najwyżej można je montować jako powerwalle.
Samochody spalinowe wystarczy rozebrać i przetopić, elektryka, którego głównym źródłem masy jest akumulator już niezbyt.
Jeszcze dochodzi aspekt wykorzystywania biednych krajów i niewolnictwa do pozyskiwania litu XD
Nie ma opcji aby nagle tyle samochodów poszło w pi..u. Nie bez protestów
Odpisz
22 czerwca 2022, 23:18
@skelemaster: Generalnie logika ludzi od aut elektrycznych jest taka jakoby ten prąd brał sie z niczego a same turbiny wiatrowe i fotowoltaika to nie był ciezki przemysł wymagający kopalń głębinowych i ropy.
Dzieciaczki z kopalń kobaltu nak...iające 14h dziennie. Eko w uj
Odpisz
22 czerwca 2022, 23:27
@Grewest: chyba nie doczekam się odpowiedzi od osoby kompetentnej w tej dziedzinie
Odpisz
23 czerwca 2022, 00:07
@piotrkacz: 1. Auto elektryczne jest droższe na samym początku ale potem jest tańsze eksploatacji.
2. Auto elektryczne ładuje się dłużej niż tankuje się samochód. Samochód elektryczny z założenia ładuje się wszędzie. Więc może on się dłużej ładować w ładowarce w domu, miejscu pracy, czy na zakupach. A na wakacjach skorzystasz z szybkiej ładowarki która załaduje akumulator w ok 30min.
3. Nie wiem.
4. Powtórzę się przepisy unijne nie obchodzi skąd pochodzą surowce. Rosyjskie surowce są po prostu tańsze.
5. Tesla daje gwarancję 8 letnią z limitem 160-240 tys w zależności od modelu.
6. Prąd z własnych paneli jest tańszy w obecnych warunkach. Nie wszyscy mogą sobie założyć panele, ale warto wspomnieć że obecne ceny zależą też od spraw organizacyjnych. Ceny taryfowe są nieelastyczne. Dzięki nowoczesnym taryfom będzie możliwość zmiennych cen energii, a dzięki temu będzie można sobie ustawić przy jakiej cenie samochód będzie sobie pobierał prąd. Panele/wiatraki produkują nadwyżkę prądu z którym nie wiadomo co zrobić? Obniżamy cenę do groszy. Mamy noc spadło zapotrzebowanie na prąd? Obniżamy ceny. Nie wieje i nie świeci? Podwyższamy ceny. Energetyka odpala elektrownie gazową lub prądnice na ropę, a właściele elektryków którzy mają załadowane na maksa akumulatory, odsprzedają część swojej energii.
Odpisz
23 czerwca 2022, 00:12
@Grewest: 3. Czytałem jakiś czas temu, że w Polsce jest to 16 lat, a w Skandynawskich 3 (ale nie uznaje tamtego artykułu za jakiś specjalnie godny zaufania)
6. W WB chcieli coś takiego jakiś czas temu wprowadzić, chcieli od ludzi skupować energię w szczytowych godzinach, a sami mieli sobie potem ładować, to ma 2 główne minusy:
-z tego co kojarze użytkownik samochodu miał sprzedawać kilka razy taniej niż potem ładować ten sam samochód
-zwiększona ekspolatacja akumulatorów, co spowoduje ich szybsze zużycie
Odpisz
23 czerwca 2022, 00:17
@gelo1238: 1. Obecnego samochodu spalinowego tak po prostu nie przetopisz. Tam też jest od groma stopów metali.
2. Dzieci z Kongo wydobywają Kobalt, firmy stają się go pozbyć z składu ale nie z przyczyn etycznych. Kobalt w 90% pochodzi z Kongo, więc jest to strasznie ryzykowany składnik produktu. Lit jest bardziej równomiernie położony na świecie. Ale dobrze załóżmy że reszta składu też jest wydobywana przez niewolników, to wciąż nie jest powód by rezygnować z tej technologii. Używamy telefonów które też używają tych składników, używamy ropy z pochodzącej z państw arabskich lub z Rosji. Elektryki to po prostu mniejsze zło w tej kwestii. Szczególnie że w przyszłości większość surowców będzie pochodzić z recyklingu. Więc ten problem długofalowo odpada.
3. A co do źródeł odnawialnych, owszem one są kapryśne ale są tanie. A elektryk który stoi na parkingu pod domem, pracą, sklepem. Może polować na momenty gdy wieje i świeci, więc energia jest tania.
Odpisz
23 czerwca 2022, 00:17
@piotrkacz: 1. polemizowałbym, zwlaszcza kiedy będzie miało wejść jako odgórny zakaz używania spalinowych
5. Nie wiedziałem o tym, ale też normalnych szarych obywateli nie będzie stać na taki samochód
4. I to jest błąd, z jednej strony mówią co trzeba robić aby być ekologicznym, zwłaszcza Niemcy, którzy przerzucili się na gaz importowany z Rosji, zamykając atomowe elektrownie
Odpisz
23 czerwca 2022, 00:20
@piotrkacz:
3. To ciężko obliczyć, ponieważ za te 5-10 lat będzie w Polsce inny rynek energii.
6. Wciąż lepiej zarobić mało niż zarobić nic :p
Prawdopodobnie bardziej opłacalne było by odsprzedawanie prądu sobie.
Odpisz
23 czerwca 2022, 00:23
@Grewest: 6. Wlaśnie zwykły użytkownik by na tym tracił kilkukrotnie, bo kupowałby energię kilkukrotnie drożej niż by odsprzedawał firmie dostarczającie
Może trochę pokrętnie wcześniej napisałem
Odpisz
23 czerwca 2022, 02:31
@Grewest: niewolnictwo nie jest trudne do zniesienia, ale jest nieopłacalne a tylko to się liczy. Większość zanieczyszczenia powietrza nie pochodzi nawet z komunikacji, ale ...j niech ona najbardziej oberwie. Produkcja wystarczajacej ilości pojazdów elektrycznych, które zastąpią spalinowe, spowoduje większe zanieczyszczenia niż użytkowanie pojazdiw spalinowych przez kilka lat. Przecież to obróci przemysł o j...ne 180°. Jedyny plus jaki widze, to taki, że łatwiej kontrolować elektrownie niż miliony spalinowych aut pod wględem emisji spalin. Ale to i tak ma ...ja do gadania. Niemcy zrezygnowali z atomu bo... no właśnie. W naszej dobie wszystko wskazuje na to, że razem z putinem robią sobie mocarstwa xD
Odpisz
22 czerwca 2022, 16:04
Chyba nie taki jest cel żeby się cofać w rozwoju więc myślę, że raczej nie wycofają aut spalinowych
Odpisz
22 czerwca 2022, 15:50
Odpisz
22 czerwca 2022, 14:57
To chyba powinno pokazać że auta elektryczne to alternatywa a nie coś co ma zastąpić auta spalinowe. Ta technologia ma wiele wad których w najbliższych 10-15 latach nie przeskoczymy
Odpisz
22 czerwca 2022, 13:41
Jedyny sens jaki w tym widzę, to dążenie do uniezależnienia się od paliw kopalnych, których nie ma tak dużona terenach UE. W pewnych branżach się nie da, ale tu akurat tak.
Jeśli chodzi o samą ideę to jest ona realna, ale wymaga gigantycznych inwestycji w energetykę (atomówki i OZE), infrastrukturę energetyczną, rozwiązania problemów samych samochodów (zasięg, długość ładowania) i do 35 jest to delikatnie mówiąc, nierealne.
Odpisz
22 czerwca 2022, 13:28
Okej okej, tyle że dowód anegdotyczny i wyrwany z kontekstu, generalnie jest to argument na poziomie tego: "Jak to istnieje globalne ocieplenie, przecież w pobliżu Arktyki lodołamacz się rozbił o lodowiec, ach, ci głupi postępowcy" wygłoszonego kiedyś przez Maksa Kolonko.
Nie twierdzę, że elektryki są dobre i że będzie się dało wycofać spalinowe, zwracam tylko uwagę na fakt, że to powyżej to nie argument, tylko błąd logiczny.
Odpisz
21 czerwca 2022, 19:51
albo np w Polsce gdzie jakieś 96% energii jest z węgla XD imo hybrydy top opcja
Odpisz
Edytowano - 21 czerwca 2022, 19:49
Równie dobrze ten diesel może mieć też silnik elektryczny.
Przy okazji sam się ładować w razie potrzeby.
Odpisz
21 czerwca 2022, 19:46
Śmiechu warte
Odpisz