Wtedy ludzie by wszystko przej...li, a potem by narzekali na okrutny los, że nie mają z czego żyć, że muszą pracować w wieku 70 lat/są na utrzymaniu swoich dzieci
@Hamczurk: to beka z ciebie
bez obalenia demokracji tyle by z tego wyszło że ci wszyscy ludzie zaczęliby płakać że rząd im życie zniszczył
a jakby rząd ich olał to by go zmienili w kolejnych wyborach na taki który by dał im zasiłki
@Manna5: Wtedy ich dzieci by musiały ich utrzymywać na starość
Dzieci już są często poszkodowane przez głupich rodziców, a to by jeszcze pogarszało sprawę
Lepszy byłby system australijski. Tam pracodawcy odprowadzają składki na fundusz emerytalny wybrany przez pracownika z którego on po osiągnięciu wieku emerytalnego pobiera emeryturę (Superannuation). Dodatkowo dla najbiedniejszych jest przewidziana dodatkowa emerytura bezpośrednio z budżetu państwa (Age Pension).
@Grewest:
No i co warto dodać, sama suma odłożonych pieniędzy to nie wszystko. Zebrałeś te X pieniędzy w wieku 65lat. I sam nie wiesz jak długo pożyjesz. Jeśli żyjesz krótko to wariant z dziedziczeniem pieniędzy jest spoko, jeśli żyjesz spoko to skończą ci się pieniądze. Emerytura z ZUSu polega na tym że osoby żyjąc krócej niż średnia, finansują emerytury tym którzy żyją dłużej niż średnia.
System wychodził by na zero, gdyby nie przywileje emerytalne, stary system emerytalny i demografia. Ale co ciekawe nasz obecny system jest prawie 100% odporny na rośnięcie długości życia. Im dłużej statystycznie się żyje w Polsce, tym mniejszą emeryturę się otrzymuje.
@MlodyKamil96: 4242 zł * 9,76% = 414.02 zł * 12 = 4968,24 zł * (Przyjmijmy, że przepracujemy w życiu 35 lat, mniej o rok niż wyliczenia ZUS dla mężczyzn) 35 = 173.888,40 zł.
Emerytura zaczynająca się w wieku 65 lat, przewidywalny dalszy średni wiek życia to 17 lat. (To są dane używane w obliczeniach ZUSu, więc dla podstawowych obliczeń powinniśmy ich użyć)
Jasne, zgadzam się najlepiej jest oszczędzać samemu, ale ostatnie lata pokazały dlaczego ten system jest tak ważny. Ta kwota wzrasta z roku na rok, jest zwiększana tak samo jak inflacja, a Twoje oszczędności same z siebie nie urosną. Emerytura oferowana przez państwo zapewnia stabilność dla szarych ludzi zarabiających poniżej progu podatkowego, inaczej umieraliby oni wcześniej lub musieliby się całe życie użerać z inwestowaniem pieniędzy. Popieram by to było rozwiązanie ale jest ono nie osiągalne, wiesz jak mało ludzi przez 35 lat sukcesywnie powiększa kapitał ? To jest mniejszość społeczeństwa, przy czym spora część jest bogatsza od tej grupy i tak i nie ma takiego problemu.
Taka kwota jest osiągalna przez to, że połowa twojej emerytury jest płacona przez pracodawcę, więc 2 razy naszą liczba to już 1700 zł, jasne ZUS podbiera pieniądze ale gdy spojrzysz na to jaka kwota z budżetu państwa idzie na system emerytalny zrozumiesz, że to jest rzeczywiste świadczenie, prezent, a nie wymiana składki na emeryturę.
1. Powiedzmy sobie szczerze, większośc by nie odkładała i na jedno by wyszło
2. Korzyści płynące z zusu są warta płacenia składek
Sugerowałbym może , zamiast krytykować obecny system który bądź co bądź działa, wymyślić np nowy, lepszy?
@Bezpaniki: Otóż to, co sądzisz o powolnej tranzycji z obecnego płacenia składek poprzedniego pokolenia do płacenia składek obecnego pokolenia ? Wtedy rząd zwolniłby ogromną część wydatków na budżet i mógłby przprowadzać inne reformy w związku z szkolnictwem i medycyna, które u nas leżą.
@MlodyKamil96: bon edukacyjny już obowiązuje. MEN płaci prywatnym szkołom subwencję oświatową w zamian za realizację programu. Jest ona niewystarczająca i samorządy narzekają na to że niepokrywa wszystkich wydatków
@MlodyKamil96: Bon edukacyjny to państwowa dotacja, a ty swoim wyborem wybierasz gdzie ma trafić. I to się już dzisiaj dzieje, jak wyślesz dziecko do prywatnej szkoły to ta szkoła otrzymuje pieniądze od MEN
@parufki_w_poczekalni: To się nazywa inaczej, ale działa tak samo. Sterujesz miejscem gdzie ląduje dofinansowanie państwowe(centralne). Możesz posłać dziecko do szkoły prywatnej i do szkoły samorządowej, obie dostaną subwencję od MEN
@parufki_w_poczekalni: w przypadku bonu to również ma miejsce. Bon wydajesz w "placówkach edukacyjnych". A rząd może stwierdzić że nie możesz wydać tych pieniędzy w miejscu X, ponieważ to nie jest placówka edukacyjna.
Powołam się teraz na nielubianą przezemnie konfę xd
Mieli ciekawy pomysł* na służbę zdrowia w postaci bonów zdrowotnych. Zakładał on że obecna składka zdrowotna będzie szła do do wspólnego worka i potem każdy ubezpieczyciel na otrzymuje tą samą kwotę na każdego ubezpieczonego.
I nfz miał wciąż istnieć, więc mamy konkurencję pomiędzy podmiotami prywanymi i państwowymi.
Jak i ubezpieczyciele mieli obowiązek honorowania "koszyka podstawowych usług". Dodatkowe usługi mogłby być dodatkowo płatne.
Wszystkie te rzeczy realizują się w obecnym modelu finansowania edukacji.
-konkurencja pomiędzy pańtwowymi, a prywatnymi podmiotami.
-konieczność realizowania pewnego minimum ustalanego przez jakiś urząd.
-Przy dodatkowej płatności mamy lekki rozjazd. Bo większość szkół niepaństwowych, pobiera pewne kwoty pieniędzy. Ale to moim zdaniem kwestia kwoty pieniędzy, a nie konstrukcji mechanizmu.
*problemy tego rozwiązania były niż się powszechnie im zarzucało.
Cóż, sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana, ale nawet zakładając że to prawda, są tu przynajmniej dwa istotne mankamenty:
1. Większość ludzi prawdopodobnie nie odkładałaby pieniędzy wcale, albo odkładała za mało, albo robiła to źle. I trudno ich winić, nie każdy musi być orłem biznesu i też czasem pieniądze są bardziej potrzebne w bieżącej chwili.
2. Istnieją ludzie którzy płacili ZUS całe życie i trochę słabo byłoby im teraz odmówić emerytur, a kasę na nie trzeba skądś wziąć. I tu jest właśnie główny problem, bo być może nie wszyscy wiedzą, ale ZUS nie bierze twoich pieniędzy i nie wsadza ich do szuflady żeby ci potem oddać na emeryturze, tylko z twoich pieniędzy opłaca emerytury obecnym emerytom. Żeby zlikwidować ten system, trzeba byłoby go wygaszać przez wiele lat pompując ogromną ilość pieniędzy w emerytury. I tych pieniędzy nie ma.
Znaczy, for the record, jeśli chodzi o dyskryminację mężczyzn to się zgadzam, ale za to w konfederacji występuje nie tylko dyskryminacja mężczyzn, lecz także dyskryminacja kobiet, lgbt, mniejszości wyznaniowych, narodowych, etnicznych i generalnie każdego kto nie zgadza się z ich światopoglądem
@parufki_w_poczekalni: w Konfederacji istnieje tylko dyskryminacja socjalistów i tych lubiących żyć na koszt innych za to w lewicy masz dyskryminację mężczyzn kobiet, lgbt, mniejszości wyznaniowych, narodowych, etnicznych i generalnie każdego kto nie zgadza się z ich światopoglądem
Tak naprawde gówno mogą zrobić bo ZUS to piramida finansowa. Załóżmy że jakimś cudem wchodzi ustawa że zus jest nieobowiązkowy, cały system leci na ryj (jeszcze bardziej niż teraz) bo ten hajs który pracujący teraz "odkładają" tak naprawde idzie na bieżące emerytury.
Komentarze
Odśwież10 czerwca, 13:38
Niestety taka prawda
Odpisz
7 stycznia, 15:22
Wtedy ludzie by wszystko przej...li, a potem by narzekali na okrutny los, że nie mają z czego żyć, że muszą pracować w wieku 70 lat/są na utrzymaniu swoich dzieci
Odpisz
7 stycznia, 15:29
@Beowulf_: dokładnie, gdzie wady? niech ludźmi nikt się nie opiekuje i niech ponoszą konsekwencję własnych działań wtf
Odpisz
7 stycznia, 15:31
@Hamczurk: czy popierasz demokrację
Odpisz
7 stycznia, 15:32
@Beowulf_: niezbyt, ale tez nie mam zamiaru jej obalać
Odpisz
7 stycznia, 15:39
@Hamczurk: to beka z ciebie
bez obalenia demokracji tyle by z tego wyszło że ci wszyscy ludzie zaczęliby płakać że rząd im życie zniszczył
a jakby rząd ich olał to by go zmienili w kolejnych wyborach na taki który by dał im zasiłki
Odpisz
7 stycznia, 15:44
@Beowulf_: jestem po prostu pasywny, nie chce mi się zmieniać obecnego, wygodnego dla mnie ustoju. piszę tylko jak byłoby najprościej i najnaturalniej
Odpisz
7 stycznia, 16:24
@Beowulf_: Nigdy więcej nie gotuj 🔥🔥🔥
Odpisz
8 stycznia, 23:16
@Hamczurk: baza
Odpisz
9 stycznia, 01:11
@Beowulf_: w Ameryce jakoś tak jest i ludzie nie narzekają
Odpisz
9 stycznia, 05:04
@Beowulf_: Jedni przejebią inni nie. Ja jestem poza systemem fiducialnym 8 rok. Emeryturke mam z tego. Do normalnej emerytury mam jeszcze 25 lat
Odpisz
9 stycznia, 12:30
@hubert1204t: USA też mają państeowy system emerytalny
Odpisz
9 stycznia, 19:28
@Beowulf_: Ci głupi tak, ale jak ktoś jest głupi to jego wina.
Odpisz
9 stycznia, 20:01
@Manna5: Wtedy ich dzieci by musiały ich utrzymywać na starość
Dzieci już są często poszkodowane przez głupich rodziców, a to by jeszcze pogarszało sprawę
Odpisz
9 stycznia, 20:04
@Beowulf_: Nie musiałyby
Odpisz
9 stycznia, 20:37
@parufki_w_poczekalni: teoretycznie nie
praktycznie tak
Odpisz
10 stycznia, 15:25
@hubert1204t: znasz osobiście jakichś amerykanów? Bo ci, co ja znam to narzekają
Odpisz
11 stycznia, 11:56
@Tomasz1977: znajdź mi człowieka co nie narzeka
Odpisz
10 stycznia, 09:25
Lepszy byłby system australijski. Tam pracodawcy odprowadzają składki na fundusz emerytalny wybrany przez pracownika z którego on po osiągnięciu wieku emerytalnego pobiera emeryturę (Superannuation). Dodatkowo dla najbiedniejszych jest przewidziana dodatkowa emerytura bezpośrednio z budżetu państwa (Age Pension).
Odpisz
8 stycznia, 22:47
>Odkładając tę samą sumę na konto lub inwestując w jakkolwiek lokatę po 40 latach pracy mogą żyć z odsetek lepszych niż emerytura
No właśnie, nie do końca.
Odpisz
8 stycznia, 22:57
@Grewest:
No i co warto dodać, sama suma odłożonych pieniędzy to nie wszystko. Zebrałeś te X pieniędzy w wieku 65lat. I sam nie wiesz jak długo pożyjesz. Jeśli żyjesz krótko to wariant z dziedziczeniem pieniędzy jest spoko, jeśli żyjesz spoko to skończą ci się pieniądze. Emerytura z ZUSu polega na tym że osoby żyjąc krócej niż średnia, finansują emerytury tym którzy żyją dłużej niż średnia.
System wychodził by na zero, gdyby nie przywileje emerytalne, stary system emerytalny i demografia. Ale co ciekawe nasz obecny system jest prawie 100% odporny na rośnięcie długości życia. Im dłużej statystycznie się żyje w Polsce, tym mniejszą emeryturę się otrzymuje.
Odpisz
8 stycznia, 23:01
@Grewest: polecam
https://medium.com/@mautokar
Odpisz
9 stycznia, 05:50
@Grewest: no właśnie tak. Widać nie masz. Zbyt dużej wiedzy na ten temat
Odpisz
Edytowano - 9 stycznia, 07:41
@MlodyKamil96: 4242 zł * 9,76% = 414.02 zł * 12 = 4968,24 zł * (Przyjmijmy, że przepracujemy w życiu 35 lat, mniej o rok niż wyliczenia ZUS dla mężczyzn) 35 = 173.888,40 zł.
Emerytura zaczynająca się w wieku 65 lat, przewidywalny dalszy średni wiek życia to 17 lat. (To są dane używane w obliczeniach ZUSu, więc dla podstawowych obliczeń powinniśmy ich użyć)
173.88,40 zł / 17 = 10.228,73 zł / 12 = 852, 39 zł
852,39 zł vs najniższa emerytura ZUSu 1217,98 zł
Jasne, zgadzam się najlepiej jest oszczędzać samemu, ale ostatnie lata pokazały dlaczego ten system jest tak ważny. Ta kwota wzrasta z roku na rok, jest zwiększana tak samo jak inflacja, a Twoje oszczędności same z siebie nie urosną. Emerytura oferowana przez państwo zapewnia stabilność dla szarych ludzi zarabiających poniżej progu podatkowego, inaczej umieraliby oni wcześniej lub musieliby się całe życie użerać z inwestowaniem pieniędzy. Popieram by to było rozwiązanie ale jest ono nie osiągalne, wiesz jak mało ludzi przez 35 lat sukcesywnie powiększa kapitał ? To jest mniejszość społeczeństwa, przy czym spora część jest bogatsza od tej grupy i tak i nie ma takiego problemu.
Taka kwota jest osiągalna przez to, że połowa twojej emerytury jest płacona przez pracodawcę, więc 2 razy naszą liczba to już 1700 zł, jasne ZUS podbiera pieniądze ale gdy spojrzysz na to jaka kwota z budżetu państwa idzie na system emerytalny zrozumiesz, że to jest rzeczywiste świadczenie, prezent, a nie wymiana składki na emeryturę.
Odpisz
9 stycznia, 12:01
@MlodyKamil96: kiedy napisałeś jeden komentarz z wykresem i drugi dłuższy z paroma tezami, a i tak przyjdzie taki "młody kamil96" i cię zaora :/
Odpisz
9 stycznia, 05:03
Wrzucałem grosze na DEFI i troche sie edukowałem a obecnie nie mam 40 i juz zyje z odsetek. Nie sa to miliony ale zwykła krajowa.
Odpisz
7 stycznia, 16:45
1. Powiedzmy sobie szczerze, większośc by nie odkładała i na jedno by wyszło
2. Korzyści płynące z zusu są warta płacenia składek
Sugerowałbym może , zamiast krytykować obecny system który bądź co bądź działa, wymyślić np nowy, lepszy?
Odpisz
7 stycznia, 17:23
@Bezpaniki: Kto mądry ten odkłada....
Odpisz
Edytowano - 7 stycznia, 22:52
@Mikrus19: no po to zus jest, ludzi mądrych nie ma
Odpisz
8 stycznia, 21:22
@Bezpaniki: monarchia/liberalizm
Odpisz
8 stycznia, 22:32
@PazDaniXxXx: Ok, co ma monarchia i liberalizm do ZUSu?
Odpisz
8 stycznia, 22:34
@Grewest: tam pisało że ustrój zmienić
Odpisz
8 stycznia, 22:43
@PazDaniXxXx: Myślę że "Bezpaniki" chodziło o system emerytalny.
Odpisz
8 stycznia, 22:45
@Grewest: skasować zasiłki dla patoli to będzie hajs proste
Odpisz
8 stycznia, 23:59
@PazDaniXxXx: Wolnościowi konfiarze kiedy dwóch mężczyzn chce się pocałować: 😡
Odpisz
9 stycznia, 00:02
@PazDaniXxXx: epicki system ubezpieczeń, oby tak dalej z główkowaniem!!
Odpisz
9 stycznia, 01:46
@PazDaniXxXx: monarchia/liberalizm? To się nie wyklucza?
Odpisz
9 stycznia, 05:52
@Bezpaniki: korzyści płynące z zusu nie są warte płacenia składek. Lapsza lokata
Odpisz
9 stycznia, 07:54
@Bezpaniki: Otóż to, co sądzisz o powolnej tranzycji z obecnego płacenia składek poprzedniego pokolenia do płacenia składek obecnego pokolenia ? Wtedy rząd zwolniłby ogromną część wydatków na budżet i mógłby przprowadzać inne reformy w związku z szkolnictwem i medycyna, które u nas leżą.
Odpisz
9 stycznia, 08:39
@Darwidx: zlikwiduje 500+ i sprywatyzuje po części szkoły dając bon edukacyjny i od razu odżyjemy
Odpisz
9 stycznia, 09:45
@MlodyKamil96: nie przeczę, aczkolwiek zgodzimy się że to nie taki proste. Z resztą ludzie zaczęlivy protestować po czymś takim
Odpisz
9 stycznia, 12:13
@MlodyKamil96: bon edukacyjny już obowiązuje. MEN płaci prywatnym szkołom subwencję oświatową w zamian za realizację programu. Jest ona niewystarczająca i samorządy narzekają na to że niepokrywa wszystkich wydatków
Odpisz
9 stycznia, 12:42
@Grewest: Nie obowiązuje jeszcze
Odpisz
9 stycznia, 12:45
@MlodyKamil96: Bon edukacyjny to państwowa dotacja, a ty swoim wyborem wybierasz gdzie ma trafić. I to się już dzisiaj dzieje, jak wyślesz dziecko do prywatnej szkoły to ta szkoła otrzymuje pieniądze od MEN
Odpisz
9 stycznia, 12:56
@Grewest: To nie bon edukacyjny. Trzeba go dopiero wprowadzić i sprywatyzować szkoły
Odpisz
9 stycznia, 20:00
@Grewest: nie do końca jest to bon edukacyjny
Odpisz
9 stycznia, 21:53
@parufki_w_poczekalni: To się nazywa inaczej, ale działa tak samo. Sterujesz miejscem gdzie ląduje dofinansowanie państwowe(centralne). Możesz posłać dziecko do szkoły prywatnej i do szkoły samorządowej, obie dostaną subwencję od MEN
Odpisz
9 stycznia, 23:37
@Grewest: No nie, bo państwo może sobie ucinać subwencje wybranym szkołom według swojego widzimisię + i tak musisz za nie płacić
Odpisz
10 stycznia, 01:02
@parufki_w_poczekalni: w przypadku bonu to również ma miejsce. Bon wydajesz w "placówkach edukacyjnych". A rząd może stwierdzić że nie możesz wydać tych pieniędzy w miejscu X, ponieważ to nie jest placówka edukacyjna.
Powołam się teraz na nielubianą przezemnie konfę xd
Mieli ciekawy pomysł* na służbę zdrowia w postaci bonów zdrowotnych. Zakładał on że obecna składka zdrowotna będzie szła do do wspólnego worka i potem każdy ubezpieczyciel na otrzymuje tą samą kwotę na każdego ubezpieczonego.
I nfz miał wciąż istnieć, więc mamy konkurencję pomiędzy podmiotami prywanymi i państwowymi.
Jak i ubezpieczyciele mieli obowiązek honorowania "koszyka podstawowych usług". Dodatkowe usługi mogłby być dodatkowo płatne.
Wszystkie te rzeczy realizują się w obecnym modelu finansowania edukacji.
-konkurencja pomiędzy pańtwowymi, a prywatnymi podmiotami.
-konieczność realizowania pewnego minimum ustalanego przez jakiś urząd.
-Przy dodatkowej płatności mamy lekki rozjazd. Bo większość szkół niepaństwowych, pobiera pewne kwoty pieniędzy. Ale to moim zdaniem kwestia kwoty pieniędzy, a nie konstrukcji mechanizmu.
*problemy tego rozwiązania były niż się powszechnie im zarzucało.
Odpisz
10 stycznia, 01:19
@Grewest: to można łatwo rozwiązać dając w prawie jasną, konkretną definicje placówki edukacyjnej
Odpisz
10 stycznia, 14:35
@parufki_w_poczekalni: nie wiem co to zmienia, ale tak
Odpisz
8 stycznia, 21:35
Cóż, sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana, ale nawet zakładając że to prawda, są tu przynajmniej dwa istotne mankamenty:
1. Większość ludzi prawdopodobnie nie odkładałaby pieniędzy wcale, albo odkładała za mało, albo robiła to źle. I trudno ich winić, nie każdy musi być orłem biznesu i też czasem pieniądze są bardziej potrzebne w bieżącej chwili.
2. Istnieją ludzie którzy płacili ZUS całe życie i trochę słabo byłoby im teraz odmówić emerytur, a kasę na nie trzeba skądś wziąć. I tu jest właśnie główny problem, bo być może nie wszyscy wiedzą, ale ZUS nie bierze twoich pieniędzy i nie wsadza ich do szuflady żeby ci potem oddać na emeryturze, tylko z twoich pieniędzy opłaca emerytury obecnym emerytom. Żeby zlikwidować ten system, trzeba byłoby go wygaszać przez wiele lat pompując ogromną ilość pieniędzy w emerytury. I tych pieniędzy nie ma.
Odpisz
8 stycznia, 21:21
Dlatego głosujcie na konfe
Odpisz
8 stycznia, 23:13
@PazDaniXxXx: Ha tfu, konfa to zamordyzm
Odpisz
8 stycznia, 23:43
@PazDaniXxXx: A nie będzie was stać nawet na szczaw
Odpisz
9 stycznia, 05:51
@parufki_w_poczekalni: lewica to zamordyzm
Odpisz
Edytowano - 9 stycznia, 10:19
@MlodyKamil96: też, ale trochę mniej
Odpisz
9 stycznia, 10:52
@parufki_w_poczekalni: więcej
Odpisz
9 stycznia, 19:57
@MlodyKamil96: przykład?
Odpisz
9 stycznia, 20:33
@parufki_w_poczekalni: dyskryminacja różnych grup społecznych np
Odpisz
Edytowano - 9 stycznia, 23:39
@MlodyKamil96: XDDDD
Znaczy, for the record, jeśli chodzi o dyskryminację mężczyzn to się zgadzam, ale za to w konfederacji występuje nie tylko dyskryminacja mężczyzn, lecz także dyskryminacja kobiet, lgbt, mniejszości wyznaniowych, narodowych, etnicznych i generalnie każdego kto nie zgadza się z ich światopoglądem
Odpisz
10 stycznia, 00:50
@parufki_w_poczekalni: w Konfederacji istnieje tylko dyskryminacja socjalistów i tych lubiących żyć na koszt innych za to w lewicy masz dyskryminację mężczyzn kobiet, lgbt, mniejszości wyznaniowych, narodowych, etnicznych i generalnie każdego kto nie zgadza się z ich światopoglądem
Odpisz
10 stycznia, 01:18
@MlodyKamil96: a, dobra, trolling
Odpisz
10 stycznia, 08:03
@parufki_w_poczekalni: w sensie ty trollujesz? Oki
Odpisz
10 stycznia, 18:18
@parufki_w_poczekalni: cieszę się że się przyznałeś
Odpisz
10 stycznia, 23:05
@MlodyKamil96:
Odpisz
11 stycznia, 04:29
@parufki_w_poczekalni: ?
Odpisz
Edytowano - 8 stycznia, 21:16
O k...a. Mój pan z biologii z podstawówki.
Odpisz
7 stycznia, 20:14
Tak naprawde gówno mogą zrobić bo ZUS to piramida finansowa. Załóżmy że jakimś cudem wchodzi ustawa że zus jest nieobowiązkowy, cały system leci na ryj (jeszcze bardziej niż teraz) bo ten hajs który pracujący teraz "odkładają" tak naprawde idzie na bieżące emerytury.
Odpisz